Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Som framgår av topic så finns det två olika sätt att kryptera guest OS med tillhörande virtuell disk. Problemet är att RAM dumpar data på host disk.
varför enda problemet?

säg att en person har fysisk tillgång till host-maskinen, och installerar en trojan/övervakare som ser allt du gör på skärmen, så är det väl snart kört med guest-sessionerna med
Citera
Igår, 23:45
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenfiskare
varför enda problemet?

säg att en person har fysisk tillgång till host-maskinen, och installerar en trojan/övervakare som ser allt du gör på skärmen, så är det väl snart kört med guest-sessionerna med

Nja, inte riktigt. Om det virtuella OS och disken är krypterade och avstängda så finns inget att övervaka. Jag tror du misstolkar topic.
Citera
Igår, 23:51
Medlem
Citat:
Nja, inte riktigt. Om det virtuella OS och disken är krypterade och avstängda så finns inget att övervaka. Jag tror du misstolkar topic.
en virtuell maskin är knappast menat att vara avstängd för evigt.

isf vore ju en delete-funktion vara det du söker, med överskrivningsfunktion x123412^24
Citera
Igår, 23:53
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenfiskare
en virtuell maskin är knappast menat att vara avstängd för evigt.

isf vore ju en delete-funktion vara det du söker, med överskrivningsfunktion x123412^24

Haha, nej självklart inte, men det kan ändå finnas motiv att hålla VM krypterad samtidigt som host OS är live...
Citera
Idag, 00:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Som framgår av topic så finns det två olika sätt att kryptera guest OS med tillhörande virtuell disk. Problemet är att RAM dumpar data på host disk.
Men det är väl i så fall VM som dumpar gästens RAM på Host-disken och min poäng var att VM i så fall borde kunna kryptera denna dump. Edit: Tja, om det inte är Host/os som swappar sitt RAM till disk, men det är väl också en inställningsfråga.
Senast redigerad av Enterprise Idag kl. 00:34.
Citera
Idag, 00:40
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Men det är väl i så fall VM som dumpar gästens RAM på Host-disken och min poäng var att VM i så fall borde kunna kryptera denna dump. Edit: Tja, om det inte är Host/os som swappar sitt RAM till disk, men det är väl också en inställningsfråga.

Tack, men problemet med VM/guest OS som dumpar RAM kvarstår tyvärr. Whonix uttalande är att de behöver mer donationer för att lösa problemet. Kan delvis förstå detta.
Senast redigerad av Kip.Kinkel Idag kl. 00:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in