• 2
  • 3
2024-12-23, 17:19
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast tar man anledning till just skyddsrum är för missiler o bomber som du ser i Ukraina, man springer ner i tunnelbanan osv. Marktrupper skjuter bara igen väggen med en Carl gustav o alla inne är död.
Skulle inte huset rasa kan man lika gärna stå enbart i källaren, blir bäst o öppna dörren inåt.
Jag har inte sett något från Ukraina som tyder på att vanliga skyddsrum tål upprepad beskjutning. Sker sådant i för stor utsträckning så får man helt enkelt flytta befolkningen. Tanken är inte att man ska bo i skyddsrummet (på 0,75 kvadratmeter), man ska bara söka skydd där men på i sin vanliga bostad. Så om huset bombas till grus och aska hjälper det inte särskilt mycket att skyddsrummet klarade sig. De i skyddsrummet blir flyktingar och borde egentligen ha gett sig iväg tidigare, innan deras tillhörigheter bombades.
Citera
2024-12-23, 19:47
Medlem
ValkPaddas avatar
Vet inte hur det är i Ukraina, men i Sverige är inte skyddsrumet designade för att klara en direktträff.

Faktum är väl att man insåg att skyddsrummen var för klena redan efter andra världskriget.
Citera
2024-12-23, 19:58
Medlem
Luxuss avatar
Ett typiskt skyddsrum i källaren på betonghusen i förorten tål en djävla massa. Fem våningar armerad betong med håligheter (lägenheterna) skyddar rätt bra vid direktträff. Sen när allt radat ihop är det fortfarande rejält med skyddande betong.

Men visst, fullträffsäkra mot större kärnvapen eller sk bunker busters är de ju inte
Citera
2025-01-25, 17:30
Medlem
zombie-nations avatar
Tråden vad man tar med sig blev stängd, det finns samma tråd, letat och inte hittat.

Har bara en fråga. De ville ta med radio till skyddsrummet. Men om strålning inte kommer in kommer inte radiovågor in.
Citera
2025-01-26, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En dörr som öppnas utåt bör väl tåla mer bombvåld än en lika rejäl dörr som öppnas inåt? Något som inte bör spela så stor roll då skyddsrummen inte ska angripas. Vilket kanske respekteras.

Spelar ingen större roll.
Om du har en detonation av en exempelvis en minbomb som är såpass nära att betongen krossas så skickas den där dörren ändå åt helvete.
Citera
2025-01-26, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Bättre skyddsrum har vanligen två dörrar, en gasdörr och en trycktålig "bombdörr". Då sätter man vanligen gasdörren innerst, så skyddas den också. Sedan har skyddsrum vanligen reservutgång/utbrytningsöppning - ofta ett sandfyllt schakt med en stållucka i en ingjuten ram.

Det här är ett sådant där inlägg som ger en hopp om att det här forumet faktiskt har kunniga, erfarna skribenter som inte bara kastar Ad-hominembajs på varann.
Expertis är vackert.
Citera
2025-01-26, 11:04
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Spelar ingen större roll.
Om du har en detonation av en exempelvis en minbomb som är såpass nära att betongen krossas så skickas den där dörren ändå åt helvete.
Jag vet, jag skrev ungefär det för ca två månader sedan. Och ska man vara petig så spelar ingenting längre någon roll om bomben krossar skyddsrummet och alla dör.
Citera
2025-01-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag vet, jag skrev ungefär det för ca två månader sedan. Och ska man vara petig så spelar ingenting längre någon roll om bomben krossar skyddsrummet och alla dör.

Oki.
😁
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här