Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-12-24, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Har alltid haft lätt att somna. Pratar man med jämnåriga så gnälls det mycket över hur svårt det är att somna. Och sova en hel natt.

Själv somnar jag på mellan 10 - 15 sekunder och sover, sedan 7 timmar utan problem.
.
Man känns som ett unikum.

Men sover väldigt lätt, lite rassel i träden utanför så är jag klarvaken. Somna om går på 10 sekunder.
.
Hur snabbt somnar gemene Flashbackare?

Det är normalt, om man är en lycklig, hälsosam människa. Själv somnar jag på cirka 7-10 minuter. Oavsett om det är, dag/natt och TV/ljud i bakgrunden.
Citera
2024-12-24, 01:58
Medlem
zombie-nations avatar
Somnar man under 10 minuter är man troligen väldigt trött och borde ha lagt sig tidigare natten innan. Kan man sova överallt, samma.
Citera
2024-12-24, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Somnar snabbt, även ofta flygresor med en massa folk.
Min förra tjej var förundrad över detta, hur kan du somna så snabbt? Finns inget sätt o förklara mer än jag varvar ner o friställer alla tanker. Förra tjejen börja sedan testa gå in o störa, jag somna hon börja då snacka, enda jag kände var att det blixtra till i drömmen man just klivit in i, jag svara o somna om lika fort, hon väckte även med fysisk nattlig aktivitet men somna om lika snabbt, hon höll på så här i någon vecka.

Tror mycket handlar om just friställa sig i tankarna, när man haft bekymmer i livet påverkas sömnen negativt man får svårare o somna, tankarna liksom fastnar o man hålls vaken, men jobbade hårt på just nå tillbaka till friställningen o sömnen kom tillbaka lika snabbt.

Kan du lära mig mer om det här med att friställa tankarna?
Jag kan inte ens sova på en långflygning ens om jag är vaken 24 h innan påstigning. Tillhör även den lilla skaran som inte somnade i bilen som liten.
Citera
2024-12-25, 00:49
Medlem
Man måste vara helt ångestfri om man somnar på 15 sekunder... kunna koppla bort allt som hänt tidigare och allt som kan komma i framtiden... de flesta har inte den förmågan.
Citera
2024-12-25, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Kan du lära mig mer om det här med att friställa tankarna?
Jag kan inte ens sova på en långflygning ens om jag är vaken 24 h innan påstigning. Tillhör även den lilla skaran som inte somnade i bilen som liten.
Friställa tankar handlar om att placera sig i en dröm värld, dvs man släpper tankarna som hänt eller händelser som tynger o man grubblar på.

Styr tankarna till något du vill göra, saker som gör dig glad, eller saker du skulle vilja göra, dröm dig sedan in i dessa, försök inte låta tanken ligga kvar på det du annars tänker eller grubblar över, dessa tankar släpper du till 100% genom att enbart fokusera på något du skulle vilja vara eller vilja uppnå, vare sig det kan bli sant eller inte.

För mig starta det i unga år, rikta drömmen jag var en starwars jedi, till att nu kunna placera mig på resmål osv, att jag är där, eller annat jag skulle vilja uppnå eller göra, tanken fokuseras till dessa drömmar, allt annat som tynger en eller frambringar stress eller grubblerier faller åt sidan, dvs jag har frigjort mig från vardagen, kroppen har lärt sig att när dessa tankar skjut åt sidan o ersätts med min fantasi så somnar jag på engång.
Citera
2024-12-25, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Har alltid haft lätt att somna. Pratar man med jämnåriga så gnälls det mycket över hur svårt det är att somna. Och sova en hel natt.

Själv somnar jag på mellan 10 - 15 sekunder och sover, sedan 7 timmar utan problem.
.
Man känns som ett unikum.

Men sover väldigt lätt, lite rassel i träden utanför så är jag klarvaken. Somna om går på 10 sekunder.
.
Hur snabbt somnar gemene Flashbackare?
Mellan jag var ca 30 fram till jag var 50år somnade jag också alltid på 10.15 sekunder, det var underbart! Men nu tar det 10-20 minuter, lärde mej ett sätt att andas som gör att det går fortare att somna.
Citera
2024-12-25, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppsaus
Tar väl mindre än en sekund från vaken till sömn. Hur i helvete kan det ta längre tid? Antingen är man vaken eller sover.

Sök hjälp.
Du är efterbliven och jobbig
Citera
2024-12-25, 07:21
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydra15
Man måste vara helt ångestfri om man somnar på 15 sekunder... kunna koppla bort allt som hänt tidigare och allt som kan komma i framtiden... de flesta har inte den förmågan.

Jepp, har man något som irriterar en, så kör mindfulness. Man tänker på någon situation som varit kul och avkopplande, en skidresa, mc-tur eller liknande.

Poff, helt plötsligt sover man.
Citera
2024-12-25, 09:03
Medlem
bridgeblandnings avatar
Samma för mig. Lägger huvudet på kudden och blundar och sover sedan efter några sekunder. Tror nyckeln för mig är fysisk aktivitet och regelbundna måltider varje dag.
Citera
2024-12-25, 12:34
Medlem
Jag måste ha varit "nattmänniska" redan som småbarn. På den tiden "krävde" Barnavårdscentralen att småbarn skulle sova klockan sju. Det var omöjligt. Fastän jag var lugn, var jag pigg. Mina föräldrar provade allt, godnattsagor, vaggvisor, nattningsmat... Det enda som ibland gjorde lite skillnad var klia i nacken på ett speciellt sätt, mycket arbetssamt så oftast blev mina föräldrar trötta före jag blev det

Har alltid varit en tänkare även om positiva saker. T ex kom jag som 6-7åring på då det var sovdags att det kan inte vara som kyrkan säger om gud, så jag slutade tro den kvällen.
Gällande kreativitet som t ex problemlösningar/uppfinningar fungerar hjärnan bäst sena kvällar/nätter nära innan man somnar.

=Det tar tid att somna, vet inte hur länge eftersom jag somnar kanske en kvart normalt.
Citera
2024-12-25, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Så är det när jag lever normalt. Jag gör mycket olika saker under en dag. Jag går upp tidigt och jobbar framför ett skrivbord och varvar det med att åka runt lite här och där. Nästan varje dag så tränar jag något (löpning, gym etc). Då somnar jag normalt på den tiden.

På söndagar så tar jag det lite lugnare. Men jag håller ett lägre varvtal under hela dagen och det verkar göra mig sömnig på kvällen och jag somnar även då på 15-20 min.

Men nu senaste så har jag varit arbetsbefriad ett litet tag och då har jag passat på att vila upp mig. Det resulterar i att jag faktiskt får svårare att somna och det blir värre och värre för varje vecka som går när jag slappar. Så nu kan det nog ta runt timman innan jag somnar.

Men efter nyår så kommer jag att börja jobba som vanligt igen (6 dagar i veckan) och träna som vanligt. Då hoppas jag att det blir kvarten igen innan sömnen kommer.

Precis samma scenario som mig, så länge jag håller rutinerna och tränar regelbundet, sover jag som en stock och somnar väldigt snabbt.

Så fort jag börjar att bryta rutiner, så sover jag allt sämre och sämre, ju längre det går. Man måste träna hårt för att sova bra!
Citera
2024-12-25, 13:16
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Precis samma scenario som mig, så länge jag håller rutinerna och tränar regelbundet, sover jag som en stock och somnar väldigt snabbt.

Så fort jag börjar att bryta rutiner, så sover jag allt sämre och sämre, ju längre det går. Man måste träna hårt för att sova bra!

På tal om att träna hårt. Jag har märkt att i perioder som jag går till gymmet 4-5 dagar i veckan och kör stenhårda gympass så klarar jag mig inte på 6 timmars sömn utan behöver mellan 8-9 timmars sömn.

Men när jag fokuserar mest på löpning och kanske bara kör 2-3 gympass/vecka som inte heller är stenhårda så räcker det med 6 timmars sömn. Men jag löper ändå näsan varje dag.

Men jag tror det främsta för att ha god sömn och somna snabbt är att ha tidsmässigt samma rutin för när man går till sängs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in