• 6
  • 7
2025-02-07, 00:16
Medlem
bandspelarens avatar
Vad är en incel?
Citera
2025-02-07, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Nya tankar, vi är på det igen.

Vi älskar att hata incels – de är bittra, de är arga, de är misogyna. Jag köper det, helt. Men är det inte också sant att incels är en symptomatisk produkt av det samhälle vi har byggt? Och kan det vara så att deras brutalt råa ärlighet faktiskt säger något som resten av oss är för fega för att erkänna?

Vi lever i en jävligt sjuk tid där vi konstant snackar om "ytlighetens" effekter, men ändå låter vi oss styras av swipes på Tinder, Instagramfilter och konsumtion av skönhet och status. Incels sätter fingret på den fulaste sidan av det här systemet, helt enkelt män som känner sig hopplösa utanför en social hierarki de aldrig fick chansen att vara en del av.

Och ja, de uttrycker sig ofta på vedervärdiga sätt. Kvinnohat och offermentalitet är inget jag direkt vanligtvis hyllar. Men är det inte också modigt, på ett märkligt sätt, att vara så brutalt ärliga med sina misslyckanden och sina känslor av att vara "osäljbara" i en värld där vi andra bara fejkar det perfekta livet på sociala medier?

Innan ni bränner mig på bål som numera hör till vanligheterna, jag säger inte att incels är hjältar. Jag säger att deras uppgivenhet och deras brutala kritik av relationer, skönhetsideal och statusjakten kanske är en extrem version av något vi alla känner ibland, att det är ett sjukt spel vi spelar, och vi alla förlorar på det.

Är incels egentligen bara en varningssignal för hur dysfunktionella våra moderna ideal om relationer och framgång har blivit? Och är det deras råa ärlighet, hur illa uttryckt den än är, som gör oss så obekväma?

Är det dags att sluta demonisera och börja prata om det underliggande problemet?

Jag tror att det alltid har funnits män som inte kan hitta en kvinna och därför blir bittra och arga. Uppkomsten av incelkillar beror enligt mig på att dessa idag kan kommunicera med varandra. Förr i tiden, i Bondesamhället, kanske det fanns en sådan man i varje by. Och den mannen hade varken tid eller möjlighet att kommunicera med en likasinnad, eftersom han behövde arbeta hårt (samt eftersom nästa likasinnade fanns i en by en bra bit bort).
Men idag är läget helt annorlunda. Med hjälp av internet har ensamma hatfulla män kunnat stärka varandra i upplevelsen av att allt är kört, och börjat mobilisera sig. De har bildat en slags subkultur med egna värderingar och en egen märklig mytologi.
Citera
2025-02-07, 17:14
Medlem
Nico77s avatar
Citat:

Vi älskar att hata incels – de är bittra, de är arga, de är misogyna. Jag köper det, helt. Men är det inte också sant att incels är en symptomatisk produkt av det samhälle vi har byggt? Och kan det vara så att deras brutalt råa ärlighet faktiskt säger något som resten av oss är för fega för att erkänna?

Vi lever i en jävligt sjuk tid där vi konstant snackar om "ytlighetens" effekter, men ändå låter vi oss styras av swipes på Tinder, Instagramfilter och konsumtion av skönhet och status. Incels sätter fingret på den fulaste sidan av det här systemet, helt enkelt män som känner sig hopplösa utanför en social hierarki de aldrig fick chansen att vara en del av.

Och ja, de uttrycker sig ofta på vedervärdiga sätt. Kvinnohat och offermentalitet är inget jag direkt vanligtvis hyllar. Men är det inte också modigt, på ett märkligt sätt, att vara så brutalt ärliga med sina misslyckanden och sina känslor av att vara "osäljbara" i en värld där vi andra bara fejkar det perfekta livet på sociala medier?

Innan ni bränner mig på bål som numera hör till vanligheterna, jag säger inte att incels är hjältar. Jag säger att deras uppgivenhet och deras brutala kritik av relationer, skönhetsideal och statusjakten kanske är en extrem version av något vi alla känner ibland, att det är ett sjukt spel vi spelar, och vi alla förlorar på det.

Är incels egentligen bara en varningssignal för hur dysfunktionella våra moderna ideal om relationer och framgång har blivit? Och är det deras råa ärlighet, hur illa uttryckt den än är, som gör oss så obekväma?

Är det dags att sluta demonisera och börja prata om det underliggande problemet?

Problemet är bara det att incels inte alls är varken ärliga eller modiga. Det är dessutom inte världen som är dysfunktionell det är incelen själv som är dysfunktionell och därmed faktiskt mentalt sjuk och svårt mentalt handikappad.

De skyller sina misslyckanden på andra, ofta kvinnor och invandrare. Framför allt vägrar de att ta ansvar för sin egen lycka och väljer att istället leva ett liv som totalt bottenskrap i ett ständigt mörker. De gör åtminstone världen tjänsten att deras gener dör med dem.

För oss i den yppersta eliten är livet ett äventyr med oändliga möjligheter då vi väljer att ta ansvar för vår egen lycka och våra liv.
Citera
2025-02-07, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Vad är en incel?

en person som anser sig befinna sig i ofrivilligt celibat
Citera
2025-02-10, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavicles-Vile
Men om man då ska tro på någon slags symbios mellan könen, och kvinnor lyckats slänga ifrån sig dessa ideal och vinna en självständighet såväl personligt som ekonomiskt — vart lämnar det männen, vars roll och värde ofta har definierats av deras relation till kvinnan? Behöver även männen slå sig fria och återuppfinna sig själva då, och vad fan händer om båda könen börjar skita i varandra? Eller ska man återgå till hur det varit innan, och är det ens möjligt vid det här laget?

Spännande resonemang! För mig beskriver du typ samma process som jag har behövt gå igenom varje gång en kärleksrelation tagit slut. Att inte vara någons pojkvän samt en del i ett par ledde till en sorts akut identitetsförlust där jag plötsligt måste handskas med existentiella frågor som vem jag är, vad jag vill och vilket värde jag egentligen har när jag inte längre har en relation som besvarar allt det där åt mig.

Processen har alltid varit svår och tidskrävande, men fullständigt nödvändig. Haverikommissionens slutsats blir alltid att det bara kan vara mitt ansvar att leva mitt liv på ett sätt som känns meningsfullt, och att jag nog gjort avkall på mig själv i en för hög grad i de tidigare relationerna. De gånger jag värderat relationen högre än mig själv har jag också förlorat mig själv i den.

Paradoxalt nog (eller inte) har de insikterna och erfarenheterna alltid inneburit att nästa relation blivit bättre än den föregående. Ju mer ansvarstagande och trygg jag är i mig själv och mitt värde, med eller utan flickvän, desto bättre blir jag på att hitta personer som jag kan bilda en hälsosam relation med. Och det är ju logiskt när man tänker efter, att man ju hellre är ihop med någon som tar ansvar för sig själv, jämfört med någon som skyller allt på andra.

Med den anekdoten tänker jag att det du skriver om att männen måste slå sig fria och återuppfinna sig själva är den enda vägen framåt. Det kan aldrig vara någon annans (kvinnors) ansvar att jag ska må bra. När man tycker att det är någon annans fel att man mår dåligt så gör man sig själv till ett maktlöst offer utan möjlighet att påverka sin egen lycka. Att slå sig fri blir således en inre process för individer och små grupper, och inte något rent samhällsekonomiskt "bygga en stad med bara män"-grej. På så sätt tror jag också att de män som vågar slå sig fria genom att konfrontera sin existentiella ångest och hitta sin styrka och självkänsla, också kommer kunna förhålla sig friare och ansvarstagande till relationer med kvinnor.

Summa summarum efterlyser jag mer eget ansvar för sitt eget mående. Att skylla på andra är alltid en återvändsgränd.
Citera
2025-02-11, 12:54
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Problemet är bara det att incels inte alls är varken ärliga eller modiga. Det är dessutom inte världen som är dysfunktionell det är incelen själv som är dysfunktionell och därmed faktiskt mentalt sjuk och svårt mentalt handikappad.

De skyller sina misslyckanden på andra, ofta kvinnor och invandrare. Framför allt vägrar de att ta ansvar för sin egen lycka och väljer att istället leva ett liv som totalt bottenskrap i ett ständigt mörker. De gör åtminstone världen tjänsten att deras gener dör med dem.

För oss i den yppersta eliten är livet ett äventyr med oändliga möjligheter då vi väljer att ta ansvar för vår egen lycka och våra liv.

Om vi säger som såhär då; dejting nu för tiden är på kvinnans ansvar eftersom hon plockar russinen ur kakan helt fritt. En medioker dam på Tinder får 100-tals matchningar medan en medioker kille får jaga för att få en matchning, kvinnan dominerar således dejtingmarknaden, och detta är något som har uppkommit i större form efter lanseringen av Tinder och dylika appar. Tror du att dessa apparna spär på tankarna hos incels? Eller är incels kanske ett relativt nytt fenomen?

Förstår ej relevansen till invandring här. Åker en brandgul bil förbi dig 9 av 10 gånger och du ska gissa vilken färg nästa bil har kommer du svara brandgul, folk gör således inte fel i att brottsmisstänka invandrare till fördel för svenskar eftersom man är överrepresenterade. Men det är en separat och komplex fråga som kräver en nyanserad diskussion med någon som vågar ta i frågan utan att agera känslobud för djävulen.

Ditt sista uttalande känns bara pinsamt, och jag förstår inte vad det tillför till diskussionen. Ärligt talat tror jag att den här diskussionen ligger utanför din intellektuella förmåga.
Citera
2025-02-11, 14:18
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Om vi säger som såhär då; dejting nu för tiden är på kvinnans ansvar eftersom hon plockar russinen ur kakan helt fritt. En medioker dam på Tinder får 100-tals matchningar medan en medioker kille får jaga för att få en matchning, kvinnan dominerar således dejtingmarknaden, och detta är något som har uppkommit i större form efter lanseringen av Tinder och dylika appar. Tror du att dessa apparna spär på tankarna hos incels? Eller är incels kanske ett relativt nytt fenomen?

Förstår ej relevansen till invandring här. Åker en brandgul bil förbi dig 9 av 10 gånger och du ska gissa vilken färg nästa bil har kommer du svara brandgul, folk gör således inte fel i att brottsmisstänka invandrare till fördel för svenskar eftersom man är överrepresenterade. Men det är en separat och komplex fråga som kräver en nyanserad diskussion med någon som vågar ta i frågan utan att agera känslobud för djävulen.

Ditt sista uttalande känns bara pinsamt, och jag förstår inte vad det tillför till diskussionen. Ärligt talat tror jag att den här diskussionen ligger utanför din intellektuella förmåga.

Ärligt talat tror jag det är din intellektuella förmåga som inte når upp i nivå här. Du sitter och har fått för dig att Inces är modiga. När de i verkligheten är de fegaste kräk som finns då de vägrar ta ansvar och istället skyller på kvinnorna.

I verkligheten är det som så att en riktig man kan pocka russinen ur kakan han också då det enda han behöver göra är att ge sig ut i världen och åstadkomma saker och ting. I stället för att som du och dina Incelpolare, som du idoliserar så mycket, sitta med offerkoftan i högsta hugg.
Citera
2025-02-11, 14:48
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ärligt talat tror jag det är din intellektuella förmåga som inte når upp i nivå här. Du sitter och har fått för dig att Inces är modiga. När de i verkligheten är de fegaste kräk som finns då de vägrar ta ansvar och istället skyller på kvinnorna.

I verkligheten är det som så att en riktig man kan pocka russinen ur kakan han också då det enda han behöver göra är att ge sig ut i världen och åstadkomma saker och ting. I stället för att som du och dina Incelpolare, som du idoliserar så mycket, sitta med offerkoftan i högsta hugg.

Lite det här jag menar. Du verkar inte vara läskunnig nog och lägger ord i munnen på mig, precis som du gjort med tidigare inlägg mot andra. Mitt inlägg är baserat på frågeställning med diskussion och fördjupning som underlag. Du arbetar emot detta. Du håller en väldigt låg nivå på forumet.

Sedan väljer du att försöka kränka mig genom att kasta epitet, och sitta och proklamera vad jag gör, vad jag har för vänner och vad vi tycker och känner. Låg nivå. Väldigt låg nivå. Vill du fortsätta diskussionen gör du det utifrån det som efterfrågas, i annat fall finns det bättre lämpade forum.
Citera
2025-02-11, 14:59
Medlem
Nico77s avatar
Citat:

Varför anser du att Incels är ärliga och även modiga? Varför tror du det finns något de uttrycker som andra är för fega för att erkänna? Kan det inte vara så att detta som Incels uttrycker helt enkelt inte är sant för andra?
Citera
2025-02-11, 15:04
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Varför anser du att Incels är ärliga och även modiga? Varför tror du det finns något de uttrycker som andra är för fega för att erkänna? Kan det inte vara så att detta som Incels uttrycker helt enkelt inte är sant för andra?

Det är en frågeställning. Lär dig skilja på vad en fråga och ett påstående eller tyckande är. Det blir poänglöst att besvara sådant du skriver eftersom det saknas substans. Detta får bli mitt sista svar till dig, en diskussion med dig ger mig ingenting.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in