2024-12-23, 08:12
Medlem
Vi dekorerade pepparkakor igår. Jag har ett toppen pepparkaksrecept där pepparkakorna blir spröda och goda, som jag vill ha dem. Dock är de mycket mjukare nu när jag dekorerat dem. Jag gissar att de dragit ur fukt ur kristyren. Går det att förebygga det så de fortsätter att vara spröda även efter dekoration? Tar jag (mina barn) för mycket kristyr på? Kan jag ha ett annat recept på kristyren (från vår kokbok, florsocker, äggvita, ättika, lite vatten för rätt konsistens). Kan de torkas på något annat sätt (liggande på brickor i rumstemperatur över natten)? Någon som har idéer eller tankar?

En grej jag tänker själv när jag skrivit detta är att jag spädde med kanske en tesked eller mer vatten för att den var så stabbig från början. Det vet jag inte om det stod i receptet men det gjorde min pappa när jag var liten. Kan det vara den teskeden vatten som gör skillnad? Hade de förblivit spröda om jag bara tagit äggvita? Någon som vet?
Citera
2024-12-23, 08:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag gissar men brukar man inte vänta till dagen efter innan man ska dekorera pepparkakorna så de hinner torka ordentligt?
Citera
2024-12-23, 08:19
Medlem
Jordgubbes avatar
Tycker inte vi skall hänga ut far här men "En riktigt bra kristyr är krämig, smidig och absolut inte rinnig. Vispa ihop äggvita, florsocker och ättikssprit med elvisp så det blir fluffigt och slätt. Spritsa vackra mönster på pepparkakor och pepparkakshus" ur https://www.godare.se/recept/a/474XL...erfekt-kristyr (inget vatten alltså).
Citera
2024-12-23, 09:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filsingar
Vi dekorerade pepparkakor igår. Jag har ett toppen pepparkaksrecept där pepparkakorna blir spröda och goda, som jag vill ha dem. Dock är de mycket mjukare nu när jag dekorerat dem. Jag gissar att de dragit ur fukt ur kristyren. Går det att förebygga det så de fortsätter att vara spröda även efter dekoration? Tar jag (mina barn) för mycket kristyr på? Kan jag ha ett annat recept på kristyren (från vår kokbok, florsocker, äggvita, ättika, lite vatten för rätt konsistens). Kan de torkas på något annat sätt (liggande på brickor i rumstemperatur över natten)? Någon som har idéer eller tankar?

En grej jag tänker själv när jag skrivit detta är att jag spädde med kanske en tesked eller mer vatten för att den var så stabbig från början. Det vet jag inte om det stod i receptet men det gjorde min pappa när jag var liten. Kan det vara den teskeden vatten som gör skillnad? Hade de förblivit spröda om jag bara tagit äggvita? Någon som vet?

Ja, pepparkakorna drar vätska från kristyren.

Receptet på kristyren säger inget om hur den tillreds. Den ska vara rejält stabbig just för att den inte ska släppa vätska till pepparkakorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in