2024-12-23, 08:27
Medlem
Masingas avatar
Om jag tex delat hotspot till en arbetskollega kan den personen i värsta fall komma åt mina uppgifter tex bankuppgifter mm även om jag aldrig slår på hotspot igen?
Senast redigerad av Masinga 2024-12-23 kl. 08:32.
Citera
2024-12-23, 08:51
Bannlyst
Asså hotspot delar ju bara internet mellan två telefoner det förhindrar ingen från att ansluta och ta sig in i din telefon. Din telefon är ju fortfarande ansluten till internet.

Hurvida det fungerar lämnar jag åt proffsen
Citera
2024-12-23, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Om jag tex delat hotspot till en arbetskollega kan den personen i värsta fall komma åt mina uppgifter tex bankuppgifter mm även om jag aldrig slår på hotspot igen?

Nej det kan hen inte och inte andra heller, eftersom du godkänner vilka som ansluter till ditt inernet
Citera
2024-12-23, 13:22
Medlem
FemKiloGulds avatar
Man kan använda en så kallad "sniffer" som fångar upp datatrafik, som man sedan kör via en analyzer. Man kommer dock stöta på krypterad datatrafik såvida inte det är tex. hemsidor som kör över http protokollet istället för det krypterade https. För att kunna läsa av datatrafiken behöver man göra en MITM-attack och lura klienten att acceptera ett certifikat som styrs av hosten.
Eftersom hosten routrar trafik vidare till sitt telenät går det inte att göra det omvända, dvs att klienten utför MITM på host.

Men som svar på din fråga, om klienten kan vid senare tillfälle komma åt din information på telefonen (host) så är svaret nej. Det är även svårt för klienten att komma åt information även när den är direkt ansluten till din telefon (host).
Citera
2024-12-23, 13:53
Medlem
datalogs avatar
Nej, det är ej möjligt. Det värsta personen kan göra är att begå något brott online som sedan spåras till ditt abonnemang.
Citera
2024-12-23, 14:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Nej, det är ej möjligt. Det värsta personen kan göra är att begå något brott online som sedan spåras till ditt abonnemang.
man kan väl göra rätt mycket om man vet IP't på en sårbar dator. och att router-apparna som delar internet aldrig skulle kunna ha stora säkerhetshål är väl knappast fallet ens

men den risken får ses som minimal. dessutom skulle personen vid ett lyckat övertagande av ens dator lämnat massor av spår efter sig.
Citera
2024-12-24, 02:28
Moderator
Chantres avatar
IT-säkerhet --> Telefoni, surfplattor och läsplattor
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem