Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 3
  • 4
Igår, 14:43
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Ingen kan väl ha missat den pågående krisen inom bilindustrin och debatten om varsel och lönesänkningar av bilbyggare.

Något det inte talas om i den offentliga debatten är den högst nödvändiga rationaliseringen inom tjänstemannasektorn. Jag hade en dialog med en kollega som kom från tysk bilindustri, min kollega hade tidigare en lön på motsvarande drygt 100 000 kr/mån med en PhD i bagaget och jobbade bara 35h/vecka. Han tyckte själv att han var på tok för överbetald jämfört med de löner hans tidigare studiekamrater hade utanför bilindustrin.

Vi delade både uppfattningen om att många goda tider inom bilindustrin skapat en rad meningslösa "fantasi-jobb" med personer som sitter i management positioner enbart med målsättningen av att mjölka ur kossan så länge som möjligt.

Detta fenomenet väldokumenterat inom forskning kan beskrivas med uttrycket Top-Heavy management vilket innebär att det i stora organisationer finns en oproportionerligt stor del högavlönade tjänsteman och chefer, och vid besparingar är det främst bland lågavlönade arbetare det skärs ned. (När hög man att chefer och tjänsteman i vården är överbelastade till exempel?)

Diskussionsunderlag
  • Finns det en organisatorisk tröghet i Europas bilindustri som gjort att Kina nu ligger före i utvecklingen?
  • Vad skall göras för att detta problem isfall skall komma upp på agendan?
Nej. De Europeiska industribolagens kris beror på att kina subventionerar sin egen industri.

Det kan de göra eftersom kina är en kommuniststat.
Citera
Igår, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Om man tar upp SAS i någon form av positivt exempel, ja då har man nog missat något.
SAS har kostat skattebetalarna otroligt mycket.
Det gjorde väl SAS innan också?
Kostar mindre med färre mellanchefer...
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej. De Europeiska industribolagens kris beror på att kina subventionerar sin egen industri.
Det kan de göra eftersom kina är en kommuniststat.
Det gör ju EU också...
Kina kan ju INTE subventionera mer än de har råd med...
Citera
Igår, 15:07
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det gjorde väl SAS innan också?
Kostar mindre med färre mellanchefer...
Det gör ju EU också...
Kina kan ju INTE subventionera mer än de har råd med...
Nej. EU gör det inte i samma utsträckning.
Citera
Igår, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej. EU gör det inte i samma utsträckning.
Är du säker på det?
T ex
Jordbruket får stora stöd.
Det står då och då om misslyckade STORA stöd.

Har inte kollat vad som finns nu men:
Då jag startade mitt andra företag fick jag halva investeringen för byggnad och maskinutrustning betald i stöd.
En kompis fick stort stöd för att betala expertkunskap vid ett utvecklingsprojekt.
Citera
Igår, 15:34
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Är du säker på det?
T ex
Jordbruket får stora stöd.
Det står då och då om misslyckade STORA stöd.

Har inte kollat vad som finns nu men:
Då jag startade mitt andra företag fick jag halva investeringen för byggnad och maskinutrustning betald i stöd.
En kompis fick stort stöd för att betala expertkunskap vid ett utvecklingsprojekt.
Jag räknar inte lantbruket till industrin.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in