2024-12-25, 04:23
Medlem
Tjackmosters avatar
Swish r ett helt otroligt primitivt system, bde tekniskt och konceptuellt. I eurozonen (inkl. det psttt "tekniskt efterblivna" Tyskland) har realtidsverfringar mellan alla bankkonton (inte bara speciella Swishkonton, kopplade till telefonnummer eller andra speciella nummer) samt alla girokonton, dvs. fr rkningsbetalningar och dylikt, varit mjliga via centralbankens (allts ECB:s) RTGS-system sedan november 2018. Sdana system (inte ens inkompetenta svenska Riksbankens motsvarighet, RIX) gr inte ner i tid och tid, eftersom de r systemkritisk infrastruktur (medan bankerna, med all rtt, skiter i om svennehjonens "Swish" r ihopsatt med silvertejp).

Riksbanken har trots sin skyldighet att f riktiga realtidsverfringar p plats (eftersom Sverige trots att man str utanfr euron nd r del av SEPA) fortfarande inte lyckats f detta att funka utan i Sverige, p randen till r 2025, r man fortfarande man fast med den privata ghettoversionen "Swish". Men svenskar gr runt och tror p fullt allvar att deras land ligger i teknisk framkant, dessutom speciellt p omrdet p elektroniska betalningar.

Frdelen med Swish r att det r roligt att skratta t svennebananerna som gr runt och anvnder det, speciellt nr de swishar ljliga summor som 40 kronor till varanda fr att deras bisarra snlhet och smaktighet krver det, och som lk p laxen ofta pltsligt fr sina konton nedstngda (inkl. bank-ID) fr att de anvnder det. Men vem har sagt att livet ska vara ltt som statare och hjon? Ngot sger mig att bankerna (ter igen med all rtt) skrattar t er ocks.
Citera
2024-12-25, 04:33
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirdman
Anvnt Swish, inte varit ngra som helst problem.
Nmen Gud! Du har allts, till skillnad frn gnllspikarna i media och i trden, faktiskt anvnt dig av det hr spnnande nya "Swish", och det var inte ngra som helst problem. Tack fr rapporten.

Hur som helst: Enligt Swishs egen driftinformation fixades problemet 23:56 igr (allts den 24:e). S frn 11-tiden fram till midnatt p julafton lg Swish allts nere.

Enbart detta hade i ett normalt land varit ddsstten fr Swish men svennar r inte ett normalt folk. Man kan behandla dem precis hur som helst och de kommer fortfarande anvnda skiten man serverar dem, och t.o.m. frsvara det med nbbar och klor om man bara tar fram sm blgula flaggor och smultron som om det var allemansrtten det handlade om och inte en bankkartells privata betalningsystem, precis som p den gamla goda statartiden. Det r ett slags Uncle Tom-beteende, bara p ngot stt nnu mer patetiskt.
Citera
2024-12-25, 04:40
Medlem
Hirdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Nmen Gud! Du har allts, till skillnad frn gnllspikarna i media och i trden, faktiskt anvnt dig av det hr spnnande nya "Swish", och det var inte ngra som helst problem. Tack fr rapporten.

Hur som helst: Enligt Swishs egen driftinformation fixades problemet 23:56 igr (allts den 24:e). S frn 11-tiden fram till midnatt p julafton lg Swish allts nere.

Enbart detta hade i ett normalt land varit ddsstten fr Swish men svennar r inte ett normalt folk. Man kan behandla dem precis hur som helst och de kommer fortfarande anvnda skiten man serverar dem, och t.o.m. frsvara det med nbbar och klor om man bara tar fram sm blgula flaggor och smultron som om det var allemansrtten det handlade om och inte en bankkartells privata betalningsystem, precis som p den gamla goda statartiden. Det r ett slags Uncle Tom-beteende, bara p ngot stt nnu mer patetiskt.

Kul att du gillade min rapport och ven bemdat dig att svara. Det jag ville frmedla med min rapport var att det fungerade fr mig utmrkt att anvnda Swish under tiden fr strningen, allts i gr julafton, som infaller den 24/12 varje r. Ber om urskt att denna information ej framgick i det ursprungliga inlgget (rapporten).
Senast redigerad av Hirdman 2024-12-25 kl. 04:43.
Citera
2024-12-25, 04:43
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Kul att du gillade min rapport och ven bemdat dig att svara. Det jag ville frmedla med min rapport var att det fungerade fr mig utmrkt att anvnda Swish under tiden fr strningen, allts igr julafton, som infaller den 24/12 varje r.
Vad bra! Funkar det just fr dig s r det ju inga problem och bde media, Flashback och bankerna sjlva hetsar upp sig ver ett totalt icke-problem. Att mentaliteten r sdan hos svennebananer r ingen nyhet fr mig, s det r inget du behver frklara.
Citera
2024-12-25, 06:53
Medlem
Citat:
Swish r ett helt otroligt primitivt system, bde tekniskt och konceptuellt. I eurozonen (inkl. det psttt "tekniskt efterblivna" Tyskland) har realtidsverfringar mellan alla bankkonton (inte bara speciella Swishkonton, kopplade till telefonnummer eller andra speciella nummer) samt alla girokonton, dvs. fr rkningsbetalningar och dylikt, varit mjliga via centralbankens (allts ECB:s) RTGS-system sedan november 2018. Sdana system (inte ens inkompetenta svenska Riksbankens motsvarighet, RIX) gr inte ner i tid och tid, eftersom de r systemkritisk infrastruktur (medan bankerna, med all rtt, skiter i om svennehjonens "Swish" r ihopsatt med silvertejp).

Riksbanken har trots sin skyldighet att f riktiga realtidsverfringar p plats (eftersom Sverige trots att man str utanfr euron nd r del av SEPA) fortfarande inte lyckats f detta att funka utan i Sverige, p randen till r 2025, r man fortfarande man fast med den privata ghettoversionen "Swish". Men svenskar gr runt och tror p fullt allvar att deras land ligger i teknisk framkant, dessutom speciellt p omrdet p elektroniska betalningar.

Frdelen med Swish r att det r roligt att skratta t svennebananerna som gr runt och anvnder det, speciellt nr de swishar ljliga summor som 40 kronor till varanda fr att deras bisarra snlhet och smaktighet krver det, och som lk p laxen ofta pltsligt fr sina konton nedstngda (inkl. bank-ID) fr att de anvnder det. Men vem har sagt att livet ska vara ltt som statare och hjon? Ngot sger mig att bankerna (ter igen med all rtt) skrattar t er ocks.
Vad har du fr alternativ i Sverige idag?
Citera
2024-12-25, 08:01
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Vad har du fr alternativ i Sverige idag?

Fortfarande nere fr mig. Kan inte se historik eller swisha.

Ngon mer?
Citera
2024-12-25, 08:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Kul att du gillade min rapport och ven bemdat dig att svara. Det jag ville frmedla med min rapport var att det fungerade fr mig utmrkt att anvnda Swish under tiden fr strningen, allts i gr julafton, som infaller den 24/12 varje r. Ber om urskt att denna information ej framgick i det ursprungliga inlgget (rapporten).
Det frvnar mig storligen. Jag kunde inte ens se min historik p hela lnga dagen.

Men jag tycker inte det r ngon stor sak. Det berr mig inte, jag kan kolla imorgon ocks.
Alla har driftstrningar ibland. Och s r det faktiskt jul. Man fr ha tlamod.

Att "swisha" en julklappspeng p just sjlvaste julafton knns som den desperate och okreatives lataste lsning. Fr vrigt.
Citera
2024-12-25, 08:25
Medlem
Citat:

Man brukar sga att det r lttare att blsa ngon n att vertyga denne om att han/hon blivit blst.
Citera
2024-12-25, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Fortfarande nere fr mig. Kan inte se historik eller swisha.

Ngon mer?

Och vad r problemet med det? Det r ju bara att vnta tills systemet r "up and running" igen. En liten driftstrning p swishsystemet kan man vl tillta. Jorden gr knappast under fr det.
Citera
2024-12-25, 09:05
Medlem
svampdamps avatar
Problemen frstter idag enligt SVT.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...ra-dagen-i-rad

P sin sajt skriver betaltjnsten All systems operational (alla system fungerar) och nr SVT Nyheter ringde pressjouren knde de inte till problemen utan hnvisar till hemsidan.
Citera
2024-12-25, 09:09
Medlem
Jenshalls avatar
Ryssarna ligger i bra nu med sina hybridattacker. Frst kan inte American Airlines flyga p hela grdagen deras system helt utslaget. Sedan Norge och deras tg och vi har Swish.

Grattis fntrattar och naturligtvis skriver inte ljugmedia om de riktiga orsakerna fr man vill inte sp p ngot.
Citera
2024-12-25, 09:10
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Och nu ligger ven Lnsfrskringars bank nere
En hndelse som ser ut som en tanke.

Ja, det r fullt mjligt att tv IT-system ligger nere samtidigt utan att det r bevis p rysk inblandning. Kom ihg IT-haveriet i somras som berodde p en felaktig uppdatering som pverkade flera stora fretag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in