Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Igår, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Tror folk p riktigt att anstllda p SWISH ska skita i att fira julafton och ta sig in till jobbet fr att lsa problemet? Haha..

Ngon slags driftjour br de de ju ha. I varje fall bankerna som ingr i Swish.
Citera
Igår, 15:24
Medlem
StigEngstroms avatar
Livet kan verkligen jvlas. Kan det komma p en vrre tidpunkt
Citera
Igår, 16:33
Medlem
TouchMyShadows avatar
Hrligt. Det borde ske oftare.
Citera
Igår, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Swish r ett helt otroligt primitivt system, bde tekniskt och konceptuellt. I eurozonen (inkl. det psttt "tekniskt efterblivna" Tyskland) har realtidsverfringar mellan alla bankkonton (inte bara speciella Swishkonton, kopplade till telefonnummer eller andra speciella nummer) samt alla girokonton, dvs. fr rkningsbetalningar och dylikt, varit mjliga via centralbankens (allts ECB:s) RTGS-system sedan november 2018. Sdana system (inte ens inkompetenta svenska Riksbankens motsvarighet, RIX) gr inte ner i tid och tid, eftersom de r systemkritisk infrastruktur (medan bankerna, med all rtt, skiter i om svennehjonens "Swish" r ihopsatt med silvertejp).

Riksbanken har trots sin skyldighet att f riktiga realtidsverfringar p plats (eftersom Sverige trots att man str utanfr euron nd r del av SEPA) fortfarande inte lyckats f detta att funka utan i Sverige, p randen till r 2025, r man fortfarande man fast med den privata ghettoversionen "Swish". Men svenskar gr runt och tror p fullt allvar att deras land ligger i teknisk framkant, dessutom speciellt p omrdet p elektroniska betalningar.

Frdelen med Swish r att det r roligt att skratta t svennebananerna som gr runt och anvnder det, speciellt nr de swishar ljliga summor som 40 kronor till varanda fr att deras bisarra snlhet och smaktighet krver det, och som lk p laxen ofta pltsligt fr sina konton nedstngda (inkl. bank-ID) fr att de anvnder det. Men vem har sagt att livet ska vara ltt som statare och hjon? Ngot sger mig att bankerna (ter igen med all rtt) skrattar t er ocks.

Det finns ingen europeisk motsvarighet till Swish.
Citera
Igår, 16:52
Medlem
Jenshalls avatar
Nu verkar det fungera. Fortfarande locket p ven i ljugmedia kring verbelastningsattacken frn ryssarna. Som allt annat ljug och mrka fr folket.
Citera
Igår, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Absolut. Men de r nog inget stor trupp
Citera
Igår, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chek
Jod, klart det r ryssen.
De lg skert bakom strulet med bingolotto igr med
Garanterat. Jag hade ju rnnskita i morse och kan inte se ngon annan anledning n att ryssen ligger bakom det.
Citera
Igår, 17:03
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jo, men dom som har jour r sllan de vassaste teknikerna...
Citera
Igår, 17:05
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Att kolla historik funkar inte fr mig ...min mobil kr med Android 13 och har version 6.0.0 av Swish.
Jag har Android 14 UI 6.1 och dr fungerar det som det ska.
Citera
Igår, 17:19
Medlem
svampdamps avatar
Till SVT svarade pressjouren hos Swish att driftstrningar inte r ngot onormalt

Frvisso sant fr Swish men det svaret sger ngot om deras instllning till det hela.

Nr SVT Nyheter talade med pressjouren uppgavs att de inte knde till att ven betalningar strulat ven p sndagen, men tillade att driftstrningar inte r ngot ovanligt.
Citera
Igår, 17:20
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Bojkotta Swish, iaf om ni ska ge bort pengar i jul, s otroligt opersonligt.

Cash will always be king.

Jag skulle kpa en femhundrakronorssedel fr att ge bort som julklapp och betala med Swish.

Eftersom swish inte fungerade lste vi det genom att jag skickade bitcoin (drygt 40k satoshi) ver lightning, vilket fungerade problemfritt och omedelbart som vanligt.

Decentralisering och en fri marknad lser inkompetensproblemet.
Citera
Igår, 17:43
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag skulle kpa en femhundrakronorssedel fr att ge bort som julklapp och betala med Swish.

Eftersom swish inte fungerade lste vi det genom att jag skickade bitcoin (drygt 40k satoshi) ver lightning, vilket fungerade problemfritt och omedelbart som vanligt.

Decentralisering och en fri marknad lser inkompetensproblemet.

Lycka till nr barnbarnet ska lsa ut sina Bitcoins till fiat och blir utslngd av sin bank...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in