• 4
  • 5
2025-01-08, 14:13
Medlem
Congelados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikrunkaren
Ny studie har funnit ett kausalt samband mellan att legalisera rekreationell cannabis och drogöverdoser som motsvarar ca. 11.000 dödsfall från mindre per år baserat på antalet invånare i USA.

Några funderingar kring detta?

När antiknarkkrigarnas fundamentalism ang. nykterhet fortsätter, är det numera bättre att kalla det mord?

https://www.marijuanamoment.net/lega...rch-concludes/
Ruset man får av smärtstillande exploderar om du röker en joint också det är allmänt känt.
Citera
2025-01-08, 16:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultragainus
Jag är insatt. Jag kommer ursprungligen från cannabiskulturen och sett den förödande effekten från första parkett. Legalisering och avkriminalisering medför så klart några effekter som blir positiva. Att förändra system medför i generell mening båda samhällsmässigt positiva och negativa effekter. Jag menar att de negativa effekterna över tid överväger de positiva. Vad jag ser från den här legaliseringslobbyn är en överdriven fokus och förstärkning av ganska små effekter och inte ett dugg på de negativa.
Hur är det förödande att ha minskat tunga missbrukare med vad nu siffran är nu, men gissar på 75%.

Sen får du kvantifiera dina påståenden, sällan man ser någon påstår en sak och inte ens försöker påvisa den samma.

Det är oerhört få negativa saker med cannabis, tom antalet problematiska konsumenter som kommer av cannabis är mindre än hälften mot alkohol tex.
Och inte heller ger fysiska skador.

Och sen har du positiva saker i bara själva legaliseringen, som minskade psykoser(vilket England visade upp med sin avklassning ett tag.)
Portugal STOR minskning av problematiska konsumenter på tunga droger.

Kanada lite kort tid, men de legaliserade för ge att slag mot kriminellanätverk.
Och Tyskland hållit på så kort tid att det finns i inget att hämta där än, varken till positivt eller negativt.

Och en del komiskt glömmer av att cannabis konsumtion även innan legalisering och en omfattande sådan.
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikrunkaren
Ny studie har funnit ett kausalt samband mellan att legalisera rekreationell cannabis och drogöverdoser som motsvarar ca. 11.000 dödsfall från mindre per år baserat på antalet invånare i USA.

Några funderingar kring detta?

När antiknarkkrigarnas fundamentalism ang. nykterhet fortsätter, är det numera bättre att kalla det mord?

https://www.marijuanamoment.net/lega...rch-concludes/
Tyvärr är just USA ett dåligt exempel och pga det är sjukvården som har skapat dessa alla dessa missbrukare och död.(Och då att de har den delen om att göra dom beroende och pga för frikostig förskrivning av oxy, och att man hade helt galna råd i hur man skulle ta den och hur mycket.)

Men man sett detta världen över dock, och i hur cannabis minskar opioid/opiat konsumtionen och död.

Rätt komiskt att en del ger intrycket av att i en legalisering så kommer alla börja röka cannabis, och att få kanske inga röker före.(Det ser i alla fall ut så i deras argument.)
även försöker de inbilla sig att cannabis ska bli helt fritt och delat ut på lekplatser och som presenter på ICA, men verkligheten berättar tvärtom att cannabis blir svårt reglerat i jämförelsen.
Och där argumenterar dom att unga kommer få tag i cannabis, ja, det vet vi redan nu, dock blir det svårare för unga att få tag i cannabis och allt eftersom kriminellanätverk insett att när de fått 10-20miljarder i mindre inkomster, så måste MASSOR av personal bort.

Och det i sin tur gör att det blir svårare att få tag i cannabis svart, och även kommer påverka de tunga drogerna, som också kommer sjunka sakta men säkert.

Och en sak en del inte förstår, det tar nästan lika lång tid att stoppa tillbaka denna till gamla nivåer, som det tog att utveckla den.
Men dessa "knarkkrigare" deras argumentation är att om det inte sker direkt, så ska man inte göra något.
Citera
2025-01-08, 16:26
Medlem
Citat:
Jag är insatt. Jag kommer ursprungligen från cannabiskulturen och sett den förödande effekten från första parkett. Legalisering och avkriminalisering medför så klart några effekter som blir positiva. Att förändra system medför i generell mening båda samhällsmässigt positiva och negativa effekter. Jag menar att de negativa effekterna över tid överväger de positiva. Vad jag ser från den här legaliseringslobbyn är en överdriven fokus och förstärkning av ganska små effekter och inte ett dugg på de negativa.

Får man fråga i vilket land du bevittnade detta?

Jag ställer mig ganska skeptisk (då jag inte kan relatera alls), Jag har en vän/bekantskaphets krets där åtminstonde ett 50 tal personer på ett eller annat sätt brukar cannabis i alla dess former.

En liten klick av dessa är väldigt frälsta till enbart cannabis - och visst kan dom i vissa fall tolkas som "udda" gentemot mainstrem medborgaren i Sverige då en del snöar in i rastakulturen etc.

Det finns även ett fåtal av dessa som precis som jag lever ett vanligt familjeliv kombinerat med dagligt cannabis bruk.

Den klicken som lever ett helt vanlig svensson liv som har haft aktivt bruk i iallafall 10år har jag inte lyckats se varken några personlighetsförändringar eller andra saker som gör att jag skulle misstänka att dom "missbrukar" cannabis. Och några andra negativa bieffekter av sitt bruk har dem åtminstonde inte delat av sig till mig.

Personligen föll jag i alkoholmissbruk redan i unga tonåren men allt eftersom jag vart äldre började bruka tyngre substanser (Amfetamin/Kokain/LSD/Diverse RC stimulanta)

Mellan 18-22 årsålder fann jag aldrig någon lycka i Cannabis, det var drogen man köpte om man inte kom över något annat.

Men någonstans runt 23 års ålder stallde jag mig själv ett ultimatum att om jag skall leva mer än 10 år till måste jag hitta något annat att motverka partysuget på, en hjärna som jag hade vid det här tillfället kunde inte tänka sig ett liv utan påverkan av alkhol och centralstimulerande flera gånger i veckan - egentligen.

Jag gissar på att en ganska otrevlig upplevelse på Alkohol blandat med LSD och tjack faktiskt var mitt "wake up call"

Någonstans vid detta tillfälle träffade jag kvinnan i mitt liv och var tvungen att hitta en väg utifrån den destruktiva livstilen jag hade.

I detta lyckades jag tillslut landa i ett rent cannabis"missbruk" som jag vill hävda räddade mig från centralstimulerande och alkohol.

Jag har inte personligen upplevt några som helst biverkningar av mitt cannabisbruk, utan jag har hur utan att någon i min närhet haft en enda misstanke uppfostrat 3 barn, renoverat 3 hus, klättrat i grader på arbetsplatsen snabbare än övriga anställda etc.

Jag misstror dig inte på något vis, men det är svårt att förstå då varken jag eller andra här inne sett dem negativa effekterna du påtalar ens på den illegala marknaden.

Jag var däremot en av dom som körde mycket spice vilket i min värld även idag egentligen är ett rus som passar mig bättre än rent CB, jag var även en av dom som låg flera dagar med njurar som stöttes bort av kroppen. Jag klarade mig såklart men är osäker om det finns någon statistik på hur många liv spice:et skördade efter att det började gå att få fatt i pulvret som användes för att skapa "mixarna".

Hade vi istället haft en reglerad marknad redan från början, hade spice och allt vad det hetat genom åren aldrig fått fäste här i Sverige är jag ganska övertygad om. Jag växte upp i mellansverige där cannabistillgången förr var mycket mer begränsad än den är idag.

Det är en av dom negativa effekterna som för mig "räcker" för att jag skall hävda att det inte finns någon annan väg framåt än att legalisera och reglera, klarar vi av att reglera alkohol så förstår jag inte varför vi inte skulle kunna ha en fungerande reglering av cannabis.

Varför jag hänger här inne handlar snarare om oro för mina tonåringar, jag har bekanta vars barns liv mer eller mindre blivit söndertrasade och begränsade för att kunna ta sig uppåt i världen pga att vi kriminalserat dom redan vid 17-18års ålder, Uthängda som rattfyllerister flera dagar efter dom egentligen rökt cannabis etc då man lyckats analysera ett spårämne i blodet.

Visst den här taktiken kanska lyckas skrämma 1 av 10 till avhållsamhet från Cannabis under en period, Medans många andra unga kastar in handduken och istället går mot en destruktiv livstil på riktigt. Vart är vinsten för samhället i detta öht? Från mitt perspektiv skapar dagens politik mer missbrukare istället.

Jag har även en bekant med rejäla nervsmärtor som man matat uppemot 5-6 år med Oxycontin dagligen - Det är en trasig människa på riktigt, här ser jag tydligt ett sargat psyke likt som många motståndare här beskriver folk bli på enbart CB. pga vissa andra åkommor han inte för stunden byta till Cannabis då dagens kliniker inte får skriva ut det då forskning på korsreaktioner saknas (med risk att jag misstolkat detta)

Men visar det sig sedan om forskningen kommer ikapp, att dom lyckas byta ut oxycontinet mot cannabis (som jag förstått det har iallafall sapphireclinic gett honom informationen att den smärtan han är lik den som många andra patienter haft som fått bra resultat av deras oljor) så har vi ju säkerligen satt en extrem mängd av personer i landet i morfin beroende helt i onödan pga att vi motarbetat all seriös forskning på cannabisen.
Citera
2025-01-08, 17:48
Medlem
Citat:
Du har ännu inte kunnat presentera minsta lilla belägg för att ene kriminalisering skulle ha en bättre effekt på samhället.
Citera
2025-01-08, 19:52
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Du har ännu inte kunnat presentera minsta lilla belägg för att ene kriminalisering skulle ha en bättre effekt på samhället.

Näe, är inte så förtjust med att komma med enskilda handplockade faktoider för att göra ett påstående som kräver en systematiskt analys. Det är det som jag tycker i regel är problemet med hela diskursen gällande det här, plus att det blivit så känslomässigt och ideologiskt politiserat. Jag kan så klart ge dig enskilda exempel om du vill, men du kommer bara leta upp ett enskilt exempel med en motsägelse och då kommer man liksom inget vart. Internetforum är bra för att diskutera mer från ett generellt debattperspektiv eller på basis av rationaliserade utlägg. Inte gör en-minuts skolarbeten.
Senast redigerad av Ultragainus 2025-01-08 kl. 19:56.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in