Citat:
Ursprungligen postat av
thomasblekinge
Ja, Wilkinsson.
Du sger att fiberoptiken knner av ankarintrng innan ankaret nr ledaren, vilket r fel. Fibern ligger inte heltckande runt kraftkabeln om det finns ngon fiber verhuvudtaget. Estlink 2 har ingen fiber i sig alls.
Nej. Jag sger "KAN", inte "MSTE". Sammanhanget r inte att jag sitter och berttar om Estlink 2 (jag har tvrt om efterfrgat om ngon vet vad som gller fr specifikt Estlink 2). Sammanhanget r att ynkliga rysstroll tramsar runt om precis allt och ifrgastter om hndelsen ens gt rum och ltsas som att avbrott i en kabel medelst ankare skulle vara ngon form av apokalyptisk hndelse som ingen tnkt p eller kan skydda sig mot. Jag ppekar bara att det finns en uppsj av olika kablar och ven verfringstekniker och det kan mycket vl finnas sense-ledningar i kabeln
ifall nu vederbrande troll r s dumt att denne tror att faran r stor fr fartyget.
Jag har varit tydlig med att jag inte pratar om Estlink 2 och att det enda jag vet om just den kabeln r att den r HVDC. Vilken verfringsteknik som anvnds i vrigt, om kommunikation gr i kabeln ocks eller i ngon annan kabel bredvid, vilket ledarsystem kabeln har, osv, har jag
inte uttalat mig om. Jag gjorde en tafatt internetskning fr att ta reda p mer om Estlink 2 (t.ex. tvrsnitt) men fann bara att det
nog handlar om en LCC-kabel.
Citat:
Ursprungligen postat av
thomasblekinge
Fibrarna har i fr sig potential att detektera avbrott (av fibern) men dom anvnds inte s. I DC-kablarna gr dom ofta inte hela vgen fr det r svrt att integrera dom i kabelns armering.
I 3C-ac-kablarna finns en given plats fr FO-element som ocks anvnds dr fr data och ibland termisk monitoring. Dom kan detektera avbrott ab FO-element (vilket r inte samma sak som kabelavbrott) och ibland fr termisk vervakning. Pga konfiguration av mt-tid kan dom dock inte knna av hettan av elektriskt genomslag.
terigen, pongen r att kabelbrott orsakar avstngning av matning, oavsett om det sker naturligt eller automatiskt via avknning eller automatiskt via vervakning av sjlva matarstationen. Det r inte s att ngon speciell senseledning
behvs, drfr att "oknda effekter p fartyget" r inte en grej, men en sdan kan utan vidare finnas p plats (och inte ndvndigtvis fiberoptisk). Dremot, givet att det r LCC s har vi troligen iaf ngon form av kommunikation mellan landstationerna och vi vet inte huruvida den ocks blev bruten (det har ju talats om att det var tre kabelbrott, tv p [vad jag uppfattat som] orelaterade kommunikationskablar).
Ge dig p dem som skriver konstiga, icke-fysikaliska tramsinlgg i stllet eller var lite dmjuk nr du fyller i med detaljer (som t.ex. jag faktiskt frgat om - vi vill nog alla veta mer om den specifika kabeln).