2025-01-10, 20:27
Medlem
Tankfartyget i nd har en egen trd:
(FB) Oljetanker ev tillhrande ryska skuggflottan p drift vid tyska Rgen (2025-01-10)
Citera
2025-01-10, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomasblekinge
Detta fartyg blev tydligen ofrmget att manvrera, detta kan hnda genom total elbortfall (trots alla redundanta system), eller genom haveri p rodermaskineri. Om detta hnder kan beflhavare vlja att flla ankare fr att frhindra strre skada p fartyg, milj, eller andra fartyg. Ett klassiskt fall av ndankring.
Vi vet nnu inte om detta har hnt. Om ndankring grs och ankaret sliter av en kabel blir skadestndsfrgan vldigt krngligt.
Skadestndstak regleras av olika revisioner av havsrttskonventioner, vilket land som svarar fr jurisdiktion i ett enskilt fall, och om detta land har ratifiierat ngon av dessa revisinerna.
Mums fr juristerna.
Har du klla till 1:a meningen: "blev tydligen ofrmget att navigera..."?
Citera
2025-01-10, 21:18
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vilket ju var exakt vad jag skrev. Vad yrar du om? Att kapa kablar med ankare gr att implementera snabbt och improvisativt, men ndamlsenlig utrustning fr detta kommer vi nog se igen, precis som tidigare i historien. Vad var det du inte frstod?

Coolt med boken. Wilkinson?

Igen, vad r det du inte frstr hr? Du kan lgga av att sno det jag sger, pst att jag sger ngot annat, upprepa det jag sger i egna ord och sedan ltsas som att det r jag ska lra mig saker.

Jag skrev tydligt och klart att kommunikation i kabeln beror p huruvida det r frgan om t.ex. LCC eller VSC-system dr frmst den frra r beroende av kommunikation. Strmmen kan mycket vl sls av innan av exakt de skl jag angav, men behver inte alls gra det och ingenting i det jag sger r p ngot jkla stt beroende av det. Vad saken handlade om var ett troll som ville torgfra idn om att icke specificerade saker skulle hnda med fartyget rent elektriskt, vilket inte r att frst sig p detta, HVDC eller annan kraftverfring. Hndelsevis angav jag ocks att tiden fr nedstngning just r i dessa tidsintervall. Vi talar allts inte om mikrosekunder eller minuter, utan 0,1-1s r fullt rimligt.

Och, om du faktiskt hade lst vad jag skrev, s ser du hur tydligt jag har hintat just om kapacitansen i kabeln, drfr att trollet i frga gaggar om "reststrm" utan att veta vad det r (eller varfr det r irrelevant) varp jag sade att det liksom finns ett annat kvardrjande fenomen hr. Jag hade hoppats att vederbrande troll d skulle antingen avslja sin okunnighet, eller korrigera sin uppfattning.
Ja, Wilkinsson.
Du sger att fiberoptiken knner av ankarintrng innan ankaret nr ledaren, vilket r fel. Fibern ligger inte heltckande runt kraftkabeln om det finns ngon fiber verhuvudtaget. Estlink 2 har ingen fiber i sig alls.
Fibrarna har i fr sig potential att detektera avbrott (av fibern) men dom anvnds inte s. I DC-kablarna gr dom ofta inte hela vgen fr det r svrt att integrera dom i kabelns armering.
I 3C-ac-kablarna finns en given plats fr FO-element som ocks anvnds dr fr data och ibland termisk monitoring. Dom kan detektera avbrott ab FO-element (vilket r inte samma sak som kabelavbrott) och ibland fr termisk vervakning. Pga konfiguration av mt-tid kan dom dock inte knna av hettan av elektriskt genomslag.
Citera
2025-01-10, 21:19
Citat:
Ursprungligen postat av pmugghc
Har du klla till 1:a meningen: "blev tydligen ofrmget att navigera..."?
https://www.ndr.de/nachrichten/meckl...tanker124.html
Citera
2025-01-10, 21:41
Medlem
Citat:
https://www.ndr.de/nachrichten/meckl...tanker124.html
Jag trodde din post refererade till trdens Eagle S.
Citera
2025-01-10, 22:07
Medlem
Citat:
Fel. HVDC-kablar vervakas inte av fiberoptik p detta sttet. De flesta HVDC-kablar innehller inte FO verhuvudtaget, utan det kan ligga en liten separat FO-kabel vid sidan om. Dess uppgift r dock inte att detektera kabelbrott utan dataverfring (internet) eller temperaturmtning.
Kapacitans vervakas inte kontinuerligt.
Om ett ankare eller fiskeredskap skadar en kraftkabel hnder det att isolationsskiktet blir deformerat elle skadat s att ett inre genomslag sker mellan ledare och skrm/mantel. Genomslaget r en ljusbge med en strm p 5-25 kA, allts lngt ver driftstrmmen. S strmmen sls inte av INNAN ankaret nr ledaren. Dessutom kan genomslag ske utan att ngra fibrar gr av.
Den hga kortslutningsstrmmen detekteras av konventionell utrustning p land i omriktarstationen som drefter stnger av strmmen. Detta tar typiskt 0.1 - 1 sec.
HVDC-kablar utgr en jttelik kondensator uppladdad till ex vis 450 kV. Den lagrade energin rcker att mata en ljusbge ver en viss tid.
Nej min vn, du har inte lst ordentligt om moderna eller klassiska sjkablar.

du som nu r perkulatortekniker och har gtt termoskurser p youtube (sna som tar lika lnge som de tar att tmma en termos kaffe) menar allts p att autopiloten stabiliserar upp ev. kursndring som sker pga av ett ankare som slpar efter bten, du menar allts att den tekniken besitter fartyget, MEN INGEN TEKNIK FR ATT UPPMRKSAMMA ATT ANKARET HAR FLLT OCH SLPAR EFTER?
du r ju verkligen den strsta youtubeskolade senior technician kvalificerade dyngprataren som ngonsin skdats..
Citera
2025-01-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ja, Wilkinsson.
Du sger att fiberoptiken knner av ankarintrng innan ankaret nr ledaren, vilket r fel. Fibern ligger inte heltckande runt kraftkabeln om det finns ngon fiber verhuvudtaget. Estlink 2 har ingen fiber i sig alls.
Nej. Jag sger "KAN", inte "MSTE". Sammanhanget r inte att jag sitter och berttar om Estlink 2 (jag har tvrt om efterfrgat om ngon vet vad som gller fr specifikt Estlink 2). Sammanhanget r att ynkliga rysstroll tramsar runt om precis allt och ifrgastter om hndelsen ens gt rum och ltsas som att avbrott i en kabel medelst ankare skulle vara ngon form av apokalyptisk hndelse som ingen tnkt p eller kan skydda sig mot. Jag ppekar bara att det finns en uppsj av olika kablar och ven verfringstekniker och det kan mycket vl finnas sense-ledningar i kabeln ifall nu vederbrande troll r s dumt att denne tror att faran r stor fr fartyget.

Jag har varit tydlig med att jag inte pratar om Estlink 2 och att det enda jag vet om just den kabeln r att den r HVDC. Vilken verfringsteknik som anvnds i vrigt, om kommunikation gr i kabeln ocks eller i ngon annan kabel bredvid, vilket ledarsystem kabeln har, osv, har jag inte uttalat mig om. Jag gjorde en tafatt internetskning fr att ta reda p mer om Estlink 2 (t.ex. tvrsnitt) men fann bara att det nog handlar om en LCC-kabel.

Citat:
Fibrarna har i fr sig potential att detektera avbrott (av fibern) men dom anvnds inte s. I DC-kablarna gr dom ofta inte hela vgen fr det r svrt att integrera dom i kabelns armering.
I 3C-ac-kablarna finns en given plats fr FO-element som ocks anvnds dr fr data och ibland termisk monitoring. Dom kan detektera avbrott ab FO-element (vilket r inte samma sak som kabelavbrott) och ibland fr termisk vervakning. Pga konfiguration av mt-tid kan dom dock inte knna av hettan av elektriskt genomslag.
terigen, pongen r att kabelbrott orsakar avstngning av matning, oavsett om det sker naturligt eller automatiskt via avknning eller automatiskt via vervakning av sjlva matarstationen. Det r inte s att ngon speciell senseledning behvs, drfr att "oknda effekter p fartyget" r inte en grej, men en sdan kan utan vidare finnas p plats (och inte ndvndigtvis fiberoptisk). Dremot, givet att det r LCC s har vi troligen iaf ngon form av kommunikation mellan landstationerna och vi vet inte huruvida den ocks blev bruten (det har ju talats om att det var tre kabelbrott, tv p [vad jag uppfattat som] orelaterade kommunikationskablar).

Ge dig p dem som skriver konstiga, icke-fysikaliska tramsinlgg i stllet eller var lite dmjuk nr du fyller i med detaljer (som t.ex. jag faktiskt frgat om - vi vill nog alla veta mer om den specifika kabeln).
Citera
2025-01-10, 23:27
Medlem
Citat:
Du borde vara tyst om saker du inte frstr och frsk inte att rentv dina tidigare inlgg.
Lt oss hlla till det vi kan, och inte sprida info som inte g att belgga.
Vafalls? Jag r inte den nyreggade snan som klampar i klaveret direkt och gr utfall mot precis alla utan att bry dig om vem som pratar rent strunt och vem som r mycket tydlig kring vilka detaljer denne saknar och vad som kan sgas generellt men inte specifikt.

Vet hut fr fanken och sluta spela allan genom att nmna bcker som du hoppas ingen ngonsin lst (det gick inte), du namedroppar tekniker som TDR som du hoppas att ingen annan knner till. Det funkar inte heller, alla som vet ngot om kabelbrottskning i allmnhet knner till reflektometri, osv. Du frsker allts bara visa dig p styva linan och gra utfall t allt och alla, men bidrar inte med ngon som helst substans i trden.

Ge dig p ngon som faktiskt kommer med felaktigheter, pseudovetenskap eller desinformation i stllet fr att tro att du kan lura alla runtomkring. Och lr dig allmn hyfs. Du har inte givit ngra indikationer p att du frstr HVDC alls. Dremot har du namedroppat massvis och hoppas att folk ska bli blndade av det. Det funkar inte p mig, tyvrr.
Citera
2025-01-11, 00:22
Medlem
Citat:
Och d har dom fel.
Det hnder titt som ttt att ankare slpps ut av misstag och draggas. Normalt skulle det orsaka fartminskning och kursndring (fr ankaret sitter p ena sidan fartyget) men detta kompenseras ibland av autopiloten utan att bryggan mrker det.
Var det allts autopiloten som gjorde att holken zicksackade och gjorde piruetter nr den kompenserade som ingen mrkte efter det beryktade ankarkutslppet som ingen heller mrkte?
D borde vitskjortorna p bryggan gtt ver till manuell styrning, men vad vet jag?
Senast redigerad av jonkebonke 2025-01-11 kl. 00:25.
Citera
2025-01-11, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Visa mig det vanliga fartyg som har mer n 400 meter ktting s ska jag be om urskt, dnv standard r 10 / 11 schaklar. Du verskattar dessutom gravt vikten. Dom strsta vger ca 350 kg per meter, d snackar vi strsta maersk klassen.

Dremot hller jag med dig,det har aldrig hnt p en bt ver 50 meter att ankaret slppt utan att bryggan mrkt det (om det inte varit droger inblandat.)

Ser ven att nyheterna ny brjar ta upp det jag nmnde tidigare med skringar jag har jobbat med kabelggning vrlden runt och vi har alltid grvt ned dom. Dom lggs p botten, sen kommer en dreger som kr vattenjett och grver ner ca 3 meter. Sen blir det rockdump eller betongmattor p det. Fan trlare r ju vra strsta fiender och dom kan grva bra djupt ibland.

T1200 jet trenching system r en modell som anvnds i industrin.

// kapten

Riktigt kraftiga ankarkttingar vger som jag sagt 800 kg per lpmeter. Tillverkades i Sala fram tills helt nyligen innan industrin lades ner.

"Kapten" - hahahaha
Citera
2025-01-11, 06:56
Medlem
Citat:
D vet du nd inte vad du talar om. Ls fljande artikel:
"DRAGGED ANCHORS INTERACTION SCENARIOS: DETAILED FREQUENCY ANALYSIS FOR PIPELINE DESIGN", av A. Di Padova*, C. Zuliania, and F. Tallonea och andra, publicerad p Probabilistic Safety Assessment and Management PSAM 14, September 2018, Los Angeles, CA.
Den handlar visserligen om pipelines, beskriver och kvantiifierar risken fr ankardraggning. Malta-Sizilien-kabeln har frstrts genom ankardraggning, likas Baltic Cable.
Du vet skerligen at det finns ndankring dr ett fartyg under gng vljer att flla ankare fr att ta farten ur fartyget eller stabilisiera kurs eller position. Under sdana manver kan kablar skadas vilket leder till invecklade juridiska processer.

Bucklorna i stven p fartyget orsakades av ankarkttingen. Du kan googla p hur kraftigt stl fartyget r byggt av och fundera p om skadorna kan uppst (ljudlst?) utan att besttningen mrker det?

N precis, det gr inte.....
Citera
2025-01-11, 08:11
Medlem
absolut-justices avatar
Om man ser till de hydrofoner och sonarutrustningar som finns utefter vr kust, borde frsvaret ganska snabbt ha larmat flottenheter, speciellt den finska flottan nu nr vi r med i NATO, d ett slpande ankare vars kedja slr mot skrovet och allsknsk skrot p botten, mste ha frt ett jvla liv.

Jag minns kapningen av timmerbten Artic Sea p svenskt vatten 2009, dr Mossad ansgs vara inblandade, den bten gjorde 8-or p radarskrmarna i vrldens mest radarbevakade omrde utan tgrder av frsvaret. Nr man senare efterfrgade loggbckerna, fanns dessa inte kvar...
Det tog 6 dar innan allmnheten fick veta att vi hade haft en kapning, som inte skett p flera hundra r, d var den jagad av ryska stillahavsflottan med en jagare och 2 atomubtar, och landade p Cap Verde,,,

Den storyn hr:
https://www.svensktidskrift.se/ett-s...stat-med-vada/
samt trden p Flashback hr:
(FB) Arctic Sea. Fartyg kapat utanfr land?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in