2025-01-01, 13:10
Medlem
Medvetenommycketxxs avatar
Det rder ingen matbrist p fartyget, avgtt precis frn Ust-Luga i Ryssland p sin lnga resa till Egypten.
Sen r det Rederiets ansvar/skyldighet att frse besttningen med frndenheter, hjlpa till praktiskt etc..s lnge fartyget r beslagtaget, men CPK har uppgett att dom r behjlpliga med allt som behvs under tiden beslaget och resefrbud bestr.

De med resefrbud har ej lov att lmna fartyget, frbudet gller tills saken hamnar i domstolen ( med allt vad det innebr frn brjan till slut )

Den vriga besttningen kan lmna fartyget nr som helst, alla har ett sjpass s dom kan ta flyget hem.
Att fartyget har beslagtagits begrnsar inte i sig p ngot stt rttigheterna fr de ombord, ( ej misstnkta allts )
Deras mobiler r ej beslagtagna.

Vad gller de misstnktas mobiler r jag osker p, men gissar p att mobiler har beslagtagits.

Besttningen som ej r misstnkta fr brott lyder under Cook Islands lagar.

Ang ryktet att besttningen nekades g fritt ombord, nekades tilltrde till vissa utrymmen, var ju sjlvklart fr att dessa utrymmen var avsprrade fr tekniska underskningar.

Kapten kan i vilket fall som helst aldrig lmna fartyget d han r den som har huvudansvaret ver fartyget.

I detta lget r det Rederiet som avgr om resterande ej misstnkta kan och fr lmna fartyget.

( med reservation fr att jag kan ha missat ngot, eller missuppfattat ur det jag lst mig fram till )
Citera
2025-01-01, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Dom har absolut ingenting som bevis fr sabotage och kommer sannolikt aldrig att hitta ngot heller.
Mjligen att det kommer att bli som en tragisk olyckshndelse och slarv, men det r d allt i s fall.

Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Att slpa ett ankare tskilliga mil r inte en olyckshndelse. Men kmpa p, rysshora.

Att slpa ett ankare efter fartyget i tiotals mil r ett helt normalt ryskt frfarande.

🤡🤡🤡🤡
Citera
2025-01-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Bogserbten RSF Sergey Balk agerar regelmssigt fljebt till ryssarnas attackubtar av Kiloklassen. Fr ngra r sedan var hon parhst t Krasnodar, nr hon flyttades frn Svarta havsflottan och Sevastopol, nr ryssarnas Medelhavseskader i Tartus, i Syrien, skulle frstrkas. Detta var allts innan det ryska verfallet p Ukraina d Montreuxkonventionen aktiverades och passage genom Bosporen omjliggjordes fr ryska rlogsfartyg.

Kiloklassen byggdes och servas p ett varv i St Petersburg, s min teori r att en ubt som genomgtt versyn/reparerats i St Petersburg har hmtats upp fr att terbrdas antingen till Norra flottan, eller till Medelhavseskadern, om nu den senare r i aktivt skick efter revolutionen i Syrien.

Sergey Balk (+ ubt) befinner sig just nu I Kattegatt, som det ser ut.
Tack fr infon, ser att Sergey vnt tillbaka just nu och gr sderut.
Citera
2025-01-01, 13:34
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Vad i hela friden hller hon p med? r det ngon konstig vning, eller vad kan det vara frga om? Det ser jttekonstigt ut.
Citera
2025-01-01, 13:39
Medlem
Citat:
Vad i hela friden hller hon p med? r det ngon konstig vning, eller vad kan det vara frga om? Det ser jttekonstigt ut.
Exakt, helt mysko.
Inte konstigt man reagera med tanke p all aktivitet som kat till havs, och nnu mer nu efter Eagle_s togs i beslag.
( jag vet vi r utanfr topic lite nu )
Men hon rr sig mot BALTIYSKIY-202 som legat stilla i ca 1 vecka dr, ( fr upplysning till andra, BALTIYSKIY-202 som transporterar krnbrnsle )
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2025-01-01 kl. 13:46.
Citera
2025-01-01, 13:44
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

S dess aktuella eskortuppdrag r slutfrt, och den r nu p vg (tillbaka?) till Ryssland?
Citera
2025-01-01, 13:45
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Exakt, helt mysko.
Inte konstigt man reagera med tanke p all aktivitet som kat till havs, och nnu mer nu efter Eagle_s togs i beslag.

Hon nrmar sig ett Panamaflaggat ryskt lastfartyg, Batiyskiy 202, som har legat fr ankar i Kattegat sedan en tid, med nsta hamn Dunkerque, men med nollad ETA.
Citera
2025-01-01, 13:46
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
S dess aktuella eskortuppdrag r slutfrt, och den r nu p vg (tillbaka?) till Ryssland?

Kan s vara.
Citera
2025-01-01, 13:49
Medlem
Citat:
Hon nrmar sig ett Panamaflaggat ryskt lastfartyg, Batiyskiy 202, som har legat fr ankar i Kattegat sedan en tid, med nsta hamn Dunkerque, men med nollad ETA.
Se mitt tillgg i inlgget 😁
Citera
2025-01-01, 13:53
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Se mitt tillgg i inlgget 😁

Man kan ju bli allergisk av vissa fartygsrrelser nu frtidig.
Citera
2025-01-01, 14:11
Medlem
Ken Drydens avatar
Den ubt dom eskorteras (eskorterades?) av Sergey Balk r Mozhaisk, en attackubt av Kiloklass tillhrig Stilla havsflottan.
Citera
2025-01-01, 14:27
Medlem
Citat:
Den ubt dom eskorteras (eskorterades?) av Sergey Balk r Mozhaisk, en attackubt av Kiloklass tillhrig Stilla havsflottan.
dr slog Sergey sig till ro jmte BALTIYSKIY-202.

Som du ppekade, man blir allergisk mot alla dessa fartygrrelser just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in