2025-01-01, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vi driver nrmare en konfrontation mellan stormakterna, ja s r det ju faktiskt, men skuldfrgan avseende de trasiga kablarna r nnu inte klarlagd. Kablarna borde ha dragits i samma riktning som fartyget, d.v.s. vsterut, men jag vet inte om det r konstaterat. Vet ngon? Det befinner sig konstant last och tankfartyg i viken, och de kan rknas till hundra. Vad som utmrker just detta fartyg r att det tydligen rrt sig ver kablarna precis som de vriga, men att det kan knytas nrmare i tid. Om inte ett matchande ankare hittas, och det mste hittas efter att det passerat den sist frstrda kabeln, s r det ett svagt case. Ett sdant ankare p flera ton pljer stora diken i botten, s det gr inte att missa spret. Kttingen spnns akterver, men klyset visar inga ntningsmrken akterut, utan bara gammal rost. Ankaret kan ha saknats lngt innan.

Snarare mellan Putin och Europa.
Fartyget smugglade bensin och r dessutom troligen inte sjvrdigt. S det var rtt att stoppa det. Med eller utan ansvar fr klippta kablar.
Citera
2025-01-01, 22:30
Medlem
stektkycklings avatar
Om den hller sig gmd r den nog inte i stersjn i alla fall. En s stor bt skulle f g i ytlge in i stersjn till att brja med. Och om den gjort det s kan vi nog utg ifrn att man vet exakt var den r. De stora atomubtarna r ju inte gjorda fr att gmma sig i sm, grunda havsvikar, utan p stora djup i stora hav.
Citera
2025-01-01, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Snarare mellan Putin och Europa.
Fartyget smugglade bensin och r dessutom troligen inte sjvrdigt. S det var rtt att stoppa det. Med eller utan ansvar fr klippta kablar.
Vad r innebrden i smuggla i detta sammanhang? Vad betyder troligen? Man kan inte stoppa fartyg med falska frevndningar som du skriver. Men jag tycker att det r bra att de stoppade det, s att skuldfrgan inte hnger i luften. Finnarna gr bara vad de ska, men lita p att de har hrd press p sig frn NATO. Annars hade det frmodligen ftt segla vidare. Inget ankare funnet betyder att de inte har ngot med incidenten att gra, men vi vntar tills finska polisen konstaterar hur det ligger till. Det gr att se hur ankaret har pljt, det gr att hitta det, det gr att underska kttingen, om den r blt eller skadad. Det gr att se om kablarna r avslitna, och i vilken riktning de slpats med, och det gr att se om de r kapade, det gr att kontrollera alger p de skadade omrdena i skrovet, och det gr att underska ntningar i klyset.Lugn, bara lugn.
Senast redigerad av MacMackay 2025-01-01 kl. 23:07.
Citera
2025-01-01, 23:04
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Till att brja med kan de stoppa alla ryska fartyg som smugglar. Och som dessutom ofta inte r sjvrdiga.
Det r inte smuggling bara fr att eu inte gillar deras export.
Citera
2025-01-01, 23:08
Medlem
Citat:
Vad r innebrden i smuggla i detta sammanhang? Vad betyder troligen? Man kan inte stoppa fartyg med falska frevndningar som du skriver. Men jag tycker att det r bra att de stoppade det, s att skuldfrgan inte hnger i luften. Finnarna gr bara vad de ska, men lita p att de har hrd press p sig frn NATO. Annars hade det frmodligen ftt segla vidare. Inget ankare funnet betyder att de inte har ngot med incidenten att gra, men vi vntar tills finska polisen konstaterar hur det ligger till. Det gr att se hur ankaret har pljt, det gr att hitta det, det gr att underska kttingen, det gr att se om kablarna r avslitna, och i vilken riktning de slpats med, och det gr att se om de r kapade, det gr att kontrollera alger p de skadade omrdena i skrovet, och det gr att underska ntningar i klyset.Lugn, bara lugn.

Finnarna gr det som behvs. Bsta jag gjort i livet att flytta frn Sverige till Finland. Hr r det lag och ordning som gller.
"Smuggla" , hjlpa Putin slja bensin trots sanktioner.
"Troligen" skrotbtar som inte klarar ntt vettigt lands inspektioner.

Resultatet blir att den hr skutan kommer bort frn stersjn och besttningen som saboterat hamnar i fngelse.
Senast redigerad av Svempa2014 2025-01-01 kl. 23:13.
Citera
2025-01-01, 23:09
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Undrar vart Rysslands jttestora ubt ligger nu, i stersjn kanske.
Det r vrldens strsta atomubt och kan bra 200 krnvapenstridsspetsar.
Den har hllit sig gmd sedan brjan av kriget.
Den r fr stor och fr klumpig att kra runt med p ett effektivt stt i stersjn.

Finns ingen mening med att ha den dr heller. Om den ens fungerar idag.
Citera
2025-01-01, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Det r inte smuggling bara fr att eu inte gillar deras export.

Inte gillar r ju fel ord. Gillar du Putin eller... ?
Citera
2025-01-01, 23:12
Medlem
Citat:
Finnarna gr det som behvs. Bsta jag gjort i livet att flytta frn Sverige till Finland. Hr r det lag och ordning som gller.
"Smuggla" , hjlpa Putin slja bensin trots sanktioner.
"Troligen" skrotbtar som inte klarar ntt vettigt lands inspektioner.
Bten r inte s gammal, och den uppfyller alla krav som stlls. Att bryta mot sanktioner betyder inte att man smugglar. Vst har inte herravlde ver sjfarten ven om vi tror det. M vl i Finland, jag har ocks kopplingar dit, och drfr litar jag p deras rttsvsende.
Citera
2025-01-01, 23:17
Medlem
Citat:
Bten r inte s gammal, och den uppfyller alla krav som stlls. Att bryta mot sanktioner betyder inte att man smugglar. Vst har inte herravlde ver sjfarten ven om vi tror det. M vl i Finland, jag har ocks kopplingar dit, och drfr litar jag p deras rttsvsende.

Bten r bara inspekterad i ett land med f krav. Uppfyller inte svenska eller finska regler enligt vad jag hrt frn en slkting som r styrman p ett finskreggat fraktfartyg som trafikerar i stersjn.
Citera
2025-01-01, 23:18
Medlem
CalzoneItalias avatar
Vem kommer stllas ansvarig fr sabotage? Frstrt kablarna med ankare.

Bra gjort av Finland att borda fartyget det skulle Sverige gjort fr lngesedan men lille Kristersson r en mes .
Citera
2025-01-01, 23:24
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Inte gillar r ju fel ord. Gillar du Putin eller... ?
Eu har frbjudit nstan all verksamhet mellan eu och Ryssland men har inte mandat att p ngot vis frbjuda rysk export i allmnhet. Det r en sjlvklarhet fr alla och att anvnda ordet smuggling i sammanhanget r att anvnda ordet fel.
Citera
2025-01-01, 23:25
Medlem
Citat:
Bten r bara inspekterad i ett land med f krav. Uppfyller inte svenska eller finska regler enligt vad jag hrt frn en slkting som r styrman p ett finskreggat fraktfartyg som trafikerar i stersjn.
Kanske gr det ngonstans att hitta information om att fartyget saknade babords ankare?
Jag vet f. inte vilka anmrkningar som din slkting syftar p, men jag vill grna veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in