• 6
  • 7
2025-01-03, 22:34
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Intressant frga. Om AGI kan bli s bra som vissa frutspr och att mnniskor p s stt blir verfldiga s har vi problem. Jag kan se tminstone tre scenarior:

1. D mnniskor inte lngre behvs s kommer vra makthavare helt enkelt att utrota "useless eaters".
2. D en vldigt stor mngd mnniskor som r intelligenta och kreativa inte lngre fr naturligt utlopp fr detta, och inte lngre behvs, s kommer en aldrig tidig skdad social oro att bryta ut.
3. Som punkt tv, fast vra makthavare skapar ett gigantiskt fngelse t oss fr att hantera konsekvenserna.
Hller med. Tror 0 % risk att AI i sig sjlv skulle utrota mnskligheten. Levande varelser har i generna att ta eller tas. Det har jag svrt att tnka mig att datorer kommer utveckla p egen hand. Men mnskliga datorprogrammerare kan vl hitta p vad som helst.
Citera
2025-01-03, 23:08
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Hller med. Tror 0 % risk att AI i sig sjlv skulle utrota mnskligheten. Levande varelser har i generna att ta eller tas. Det har jag svrt att tnka mig att datorer kommer utveckla p egen hand. Men mnskliga datorprogrammerare kan vl hitta p vad som helst.

Ja, att AI och datorer p ngot stt kommer att utrota oss ser jag som en ren sci-fi-fantasi. Om AGI-entusiasterna fr rtt och, sg, 70% av alla arbeten kan rationaliseras bort mer eller mindre ver en natt s r det mnskliga och sociala problem som kommer att ge stora konsekvenser.
Citera
2025-01-15, 12:59
Medlem
neomunaas avatar
Man mste frst att nr det skrivs shr menar man inte att AI kommer gra det autonomt som skynet.
Utan ex att kommer mnniskan anvnda AI till att kunna eller kommer vara AI kunna orsaka eller anvndas till frdel att mnniskarn frintas.

Och i det fallet: 100%

Citat:
p(doom) is the probability of very bad outcomes (e.g. human extinction) as a result of AI. This most often refers to the likelihood of AI taking over from humanity, but different scenarios can also constitute "doom". For example, a large portion of the population dying due to a novel biological weapon created by AI, social collapse due to a large-scale cyber attack, or AI causing a nuclear war. Note that not everyone is using the same definition when talking about their p(doom) values. Most notably the time horizon is often not specified, which makes comparing a bit difficult.
Mnga hr i trden skriver "AI endast" och "AI i sig sjlv". D har ni tolkat frgan fel.
Men i snt fall som man andra felaktigt tolkar frgan s sger jag 5-20%
Senast redigerad av neomunaa 2025-01-15 kl. 13:10.
Citera
2025-01-15, 13:03
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
Man mste frst att nr det skrivs shr menar man inte att AI kommer gra det autonomt som skynet.
Utan ex att kommer mnniskan anvnda AI till att kunna eller kommer vara AI en del utav sjlva frintelsen.

Och i det fallet: 100%

Det har man sagt vid varenda tekniskt skifte genom vrldshistorien. Men den hr gngen har man rtt? 😱😂

P(doom): 0%
Citera
2025-01-15, 13:05
Medlem
neomunaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Det har man sagt vid varenda tekniskt skifte genom vrldshistorien. Men den hr gngen har man rtt? 😱😂

P(doom): 0%
Skillnaden frn nu och tidigare paradigmskiften r att denna teknik kan lra sig saker. Det har ingen tidigare teknik kunnat.

Jag var lite sarkastiskt nr jag skrev 100% iom "Most notably the time horizon is often not specified, which makes comparing a bit difficult." bara fr att kunna visa hur viktigt det faktiskt r att frgan tolkas likadant, och menar i sjlva verket 70-90% ngot(antagligen mindre). Det kanske blir en metorit, sjukdom eller istid istllet, det vet man aldrig!

Det jag ville betona mer var: Att vara helt skeptiskt r motsatsen till att vara helt vertygad men ven tvrt om.
Senast redigerad av neomunaa 2025-01-15 kl. 13:18.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in