• 5
  • 6
2024-12-27, 15:07
Medlem
kanske blir det billigast att avsäga sin arvslott huset värt 0 kr ock kostnaden för att tömma det är ett antal tusen
Citera
2024-12-27, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Det är rätt lågt värde i ett genomsnittligt dödsbo. Extremt mycket av det bohag som finns i de flesta hem (bord, stolar, soffor, fåtöljer, sängar, porslin, elektronik mm) betingar inte mer än ett fåtal tusenlappar vid andrahandsförsäljning.

Är det en person som haft pengar och dyrare smak kan det förstås finnas betydligt mer värde i dödsboet. Men då bör man ta in en auktionsfirma istället som kan värdera och sälja till högsta bud.

Möblemanget består av mest Ikea-varianter, så någon auktionsfirma är overkill. Möjligen kan det finnas någon finservis av värde.

Huset, en bil (dock minst 10 år gammal) och båt är det enda av värde. Gissar att den andra arvingen gör anspråk på båten, så bör ju kolla upp vad en sådan kan kosta idag.
Citera
2024-12-27, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
kanske blir det billigast att avsäga sin arvslott huset värt 0 kr ock kostnaden för att tömma det är ett antal tusen

Vadå 0 kr? Huset är värderat till 5 miljoner och är obelånat. Det är inte direkt så att vi kommer riskera att gå back på att ta hjälp av någon firma.
Senast redigerad av Florman 2024-12-27 kl. 21:30.
Citera
2024-12-28, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Vadå 0 kr? Huset är värderat till 5 miljoner och är obelånat. Det är inte direkt så att vi kommer riskera att gå back på att ta hjälp av någon firma.

okey då skulle jag ta dit en loppisgubbe, se om den vill betala lite eller vill ha betalt för att tömma allt
med tanke på att den andra som ska ärva inte är så fysiskt stark skulle jag undvika att tömma huset med honom
Citera
2024-12-28, 19:39
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Det är rätt lågt värde i ett genomsnittligt dödsbo. Extremt mycket av det bohag som finns i de flesta hem (bord, stolar, soffor, fåtöljer, sängar, porslin, elektronik mm) betingar inte mer än ett fåtal tusenlappar vid andrahandsförsäljning.

Är det en person som haft pengar och dyrare smak kan det förstås finnas betydligt mer värde i dödsboet. Men då bör man ta in en auktionsfirma istället som kan värdera och sälja till högsta bud.
Det absoluta värdet har jag inte diskuterat, det är sannolikt väldigt varierande. Vad jag har berört är skillnaden mellan att sälja själv och att låta ett företag som köper dödsbon ta hand om det. Och den skillnaden är stor. Men det är också en, kanske lika, stor skillnad i ansträngning. Att sälja hundratals föremål är ett mycket stort arbete.
Citera
2024-12-28, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
En äldre släkting har avlidit och till arvegodset hör nu en villa, som inte blivit rensad på gammalt bråte på sisådär 50 år. Källaren är exempelvis full av pärmar med anteckningar och det är svårt att säga om det ligger något av ekonomiskt värde i villan, men förmodligen inte, möblerna är gamla och några mer antika pjäser kanske värd någon femhundralapp styck enligt min bedömning, men min fråga är hur man gör i en sådan här sits?

Tar säkert hela sommaren för släkten att gå igenom allt och köra till tippen och att sitta och skriva Blocketannonser och sälja små prylar, så jag antar att det finns smidigare lösningar?
Beror på hur mycket tid du/ni har.
Om du har råd så anlita några slavar från foodora. 🫣

Men att rensa en villa på allt, det tar ett par dar. 🥺
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in