• 2
  • 3
2024-12-28, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Dom har ingen kontroll på kortköp, det är fritt fram, dessutom använd er inte av en börs som Binance som ligger under FIs bevakning, de har koll på sina användare.

För övrigt erbjuder inte Binance och andra skitbörser kort eller att du får handla med optioner från Sverige.

Ok, berätta för mig vilket ställe ger ut VISA/Mastercard till dig som du kan använda för köp och från kontot växlas krypto vid varje köp? Nu menar jag inte "bluff-och-lura AB" i Zimbabwe utan ett ställe dit du själv är beredd att skicka krypto.
Citera
2024-12-28, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Ja, men det är en oerhört liten summa jämfört med att typ göra en mille i vinst och vara tvungen att ge bort 300k

Som jag förstår, du håller inte bitcoin i ett ISK konto, bara någon typ av certifikat, i en databas, och de har dina pengar, fritt används för annat gambling
Citera
2025-01-01, 18:17
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiexiemoo
Ok, berätta för mig vilket ställe ger ut VISA/Mastercard till dig som du kan använda för köp och från kontot växlas krypto vid varje köp? Nu menar jag inte "bluff-och-lura AB" i Zimbabwe utan ett ställe dit du själv är beredd att skicka krypto.

Kan inte skriva det här öppet då forumsdelen läses av vissa som jobbar på skatteverket och andra myndigheter.
Citera
2025-01-02, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Hej!
1. Kommer de otroligt dåliga skattereglerna för krypto att ändras i framtiden? Talar nåt för det? 30% på vinsterna är horribelt.
Skatteverket vill ha enklare regler..
https://skatteverket.se/omoss/varver...bfa0c6eb0.html
Citera
2025-01-02, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiexiemoo
2: Ja, enligt lag måste du deklarera varenda köp med ett Mastercard eftersom du växlar t ex BTC mot en lokal valuta varje gång du använder kortet. Så om du använder kortet 1024 gånger under ett år så får du sitta en månad med att försäka klura ut växlingskurs, vinst/förlust osv för varje transaktion.
Det är inte alltid så att varje kortbetalning är en kryptoväxling. Många kryptokort är fiat-baserade kontantkort, och då växlas kryptovalutan till fiat när man fyller på kortet. Och om det är kreditkort gör man växlingen när man betalar av skulden.
Senast redigerad av Cyber500 2025-01-02 kl. 15:28.
Citera
2025-01-04, 03:38
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
jag vägrar deklarera som protest. Kostar bara 3k per år i straffavgift.

Är helt hopplöst ifall man gjort en massa små on-chain transaktioner. Räknar ändå inte med att kunna spendera eventuell vinst i sverige ifall det börjar bli dags.
Citera
2025-01-07, 23:14
Medlem
WallabeJoys avatar
Hej har en fråga, vill gärna ha vettiga svar.

Jag trejdar på börsen för en vän som är bosatt i SA. Han bor i ett skattefritt land och all vinst är ren vinst för honom in på hans konto. Oavsett om det är krypto eller inte.
Han betalar mig i usdt för detta.
I nuläget ligger usdt på en wallet som heter Trust
Man har ingen Kyc process där dvs finns inge info om användaren.
Jag får alltså detta som lön. I nuläget finns ju inte pengarna för SKV kännedom antar jag.
Jag har inga problem att betala skatt för dessa men jag vill att någon kunnig förklarar för mig hur jag gör rätt för mig om jag vill få in pengarna på ett svenskt bankkonto.

Jag har både Binance och Coinbase. Antar dessa kommer kunna granskas av SKV i framtiden.
Har inte använt dem än annat än satt in några usdt för att se att det funkar.
Jag har också ett Revolut konto som jag kan ta ut från både binance och Coinbase via kortet.
Jag har ett konto hos SEB

Hur går jag tillväga.
Vi säger jag för över från Trust 10.000 usdt till antingen binance eller Coinbase, vilket är smartast?
Sen för jag över det till Revolut eller till SEB? Vad är smartast. Båda lär väl meddela Skatteverket?
Sätter jag det på Revolut ska det sen vidare till SEB. Eller till SEB direkt.

Jag undrar, vad säger jag till SEB så mitt konto inte flaggas? Kan jag bara meddela dem att det är vinster från binance? Jag kan ju visa mina försäljningar därifrån in till SEB?

Sen hur gör jag med SKV? Priset för usdt kommer inte direkt skilja sig nämnvärt mellan köp och sälj.
Är det smartas att alltid bara tänka att 30% av det jag för över är vinst fast det är det ju eg inte eller ska jag räkna ut vinst och gör jag det samtidigt kommer det ju vara 0 vinst. Dvs jag köpte och sålde för samma summa.

Så för att vara tydlig, jag vill ha hjälp med dialogen med SKV och med SEB så jag kan göra detta utan problem. Och skatta det som staten säger jag ska skatta.

Eller finns det något annat upplägg.
Ska jag be min vän/kompanjon föra över direkt till mitt seb konto/revolutkonto? Tror SEB kommer reagera då det är SA. Men jag vet inte.
Och skatta det som inkomst, vad vill de ha då?
Revolut inte lika mkt då jag får inbetalningar några ggr. Kan man säga det är lön till dem, de är mindre kinkiga.
Vill få kloka tips tack hur jag kan göra rätt för mig och ha pengarna på mitt svenska bankkonto.
Tanken är att spara ihop en större summa pengar i Sverige.

Vore tacksam för hjälp eller tips på tråd att fråga i…
Senast redigerad av WallabeJoy 2025-01-07 kl. 23:16.
Citera
2025-01-09, 15:54
Medlem
WallabeJoys avatar
Ingen som skattar och använder sin crypto valuta?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in