Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har du eller har du inte ekonomiskt samarbete med Youtube?

Så du menar att när du överklagar så ger Youtube rätt till ett scamföretag? Vad är det de anger som orsak när de vill claima videon?

Det är ett mycket vanligt problem för folk och speciellt för de som lägger ut musik de skapar. Men det vanliga är väl ändå att motparten släpper kraven när man står på sig.

Jag tror inte att du förstår min situation alls, frågan är inte om spelet gör intrång på upphovsrätten eller inte. Jag säger dig bokstavligen att personen bakom det har trakasserat mig tidigare också, det är en person som utger sig för att från en advokat firma, han/hon använder hemsidan (https://hsiang.law/) som är en duplikat av den riktiga hemsidan (https://hsianglaw.com/).

Jag kontaktade den riktiga advokatbyrån igår, även de sa att de inte arbetar med någon ”Valve Corporation”. Jag har till och med ett e-postmeddelande från Valve själva och de säger också att de inte har något att göra med det här företaget.

Så mitt problem är att YouTube bryr sig inte om bolaget är falskt eller inte just nu, den enda vägen jag antar att de faktiskt kollar med noggrant på det är om det är en advokat som skriver det eller om det kommer ett riktigt fysiskt papper till deras huvudkontor i USA.
Citera
Igår, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har du eller har du inte ekonomiskt samarbete med Youtube?

Så du menar att när du överklagar så ger Youtube rätt till ett scamföretag? Vad är det de anger som orsak när de vill claima videon?

Det är ett mycket vanligt problem för folk och speciellt för de som lägger ut musik de skapar. Men det vanliga är väl ändå att motparten släpper kraven när man står på sig.

Utöver det så har de gjort ett anspråk på "Video Länkar", alltså inte ens själva videon utan länkarna i beskrivningen? Det är ju helt sjukt och givetvis falskt.

Ja, jag är en youtube partner så jag får betald för visningar samt sponsorer.
Citera
Igår, 14:01
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tallerfoot
Så mitt problem är att YouTube bryr sig inte om bolaget är falskt eller inte just nu, den enda vägen jag antar att de faktiskt kollar med noggrant på det är om det är en advokat som skriver det eller om det kommer ett riktigt fysiskt papper till deras huvudkontor i USA.

Så du menar alltså att när du överklagar så ger Youtube ändå rätten till de andra för dina videos och därmed får de pengarna?

Du är inte jättetydlig måste jag säga.

Citat:
Ursprungligen postat av tallerfoot
Utöver det så har de gjort ett anspråk på "Video Länkar", alltså inte ens själva videon utan länkarna i beskrivningen? Det är ju helt sjukt och givetvis falskt.

Ja, jag är en youtube partner så jag får betald för visningar samt sponsorer.

Men om du har sponsorer så går det väl utanför ditt samarbete med Youtube? Så det borde väl inte påverkas?
Citera
Igår, 14:05
Medlem
Måste väl finnas massa guider på nätet, diverse forum, youtube, etc hur man handskas med sådana här problem. Du lär väl inte vara den förste som fått falska claims?
Citera
Igår, 14:07
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Så all streaming på twitch är brott mot upphovsrätten? Alla dataspelsklipp som ligger kvar efteråt på twitch och klick är brott mot upphovsrätten?

Jag vet att det var snack om detta för ca 10 år sen när det gäller ett spel. Kommer inte ihåg vad det var för spel men de började kräva att alla som la ut videos när de spelade spelet så skulle pengarna gå till spelföretaget. De menade på att alla små musiksnuttar och grafik var copy på. Men det blev så mycket protester att de gav med sig helt och hållet.

Jag har för mig att de faktiskt ville att alla videos skulle tas ned. De fick väl en lektion i marknadsföring av någon antar jag.

Något säger mig att det kan ha varit för ännu mer än tio år sedan och att det till och med kan ha varit WOW. Det var ju ett megastort spel men ganska nytt med videos i så stor omfattning på internet.
Citera
Igår, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Så all streaming på twitch är brott mot upphovsrätten? Alla dataspelsklipp som ligger kvar efteråt på twitch och klick är brott mot upphovsrätten?

Det beror på om bolagen tillåter det eller inte. Alla bolag jag känner till inte bara tillåter det utan till och med uppmuntrar det. Det är aldrig brott mot upphovsrätten om upphovsrättsinnehavaren tillåter det.
Sen finns det viss del som är fair use, det handlar då om kortare klipp för att illustrera saker i spelet t.ex. i en recension eller för att illustrera något i en artikel, nyhetsklipp, blogg eller liknande.
Detta är tillåtet som "fair use" oavsett om man har tillåtelse eller inte.
Senast redigerad av Aramir2 Igår kl. 16:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in