Kpte ngra hekto av en fantastisk tryffelost som jag tnkte kombinera med pasta. Den hr osten r ju betydligt mindre torr n pecorino.
Hur freslr ni att att jag lagar till det? Rcker det med att riva och lta den smlta frsiktigt tillsammans med pastan?
Kpte ngra hekto av en fantastisk tryffelost som jag tnkte kombinera med pasta. Den hr osten r ju betydligt mindre torr n pecorino.
Hur freslr ni att att jag lagar till det? Rcker det med att riva och lta den smlta frsiktigt tillsammans med pastan?
Tex s hr =
Koka upp vatten i en kastrull. Se till att vattnet inte fyller grytan - den ska vara grund (dvs. mycket mindre n den normala mngden vatten du skulle anvnda fr att koka pasta). Salta vattnet ltt nr det kokar upp.
Riv pecorino fint under tiden.
Mal pepparkornen med en mortel och mortelstt till en fin konsistens. Stll 1,5 tesked av paprikan t sidan - det r den peppar du kommer att anvnda.
Tillstt spagettin i det kokande vattnet och koka den under hlften av den tid som anges p kartongen. Den kommer att tillagas klart i pannan.
Medan pastan kokar, vrm en stekpanna i rostfritt stl p medelvrme. Tillstt 1,5 tesked peppar och rosta den, max en minut. Du ska knna doften av svartpeppar, men brnn den inte.
Nr paprikan r rostad, tillstt en slev pastavatten i pannan.
Koka pastan under halva den tid som frpackningen anger (t.ex. om det str 10 minuter p frpackningen, koka den i 5 minuter). Tillstt pastan i pannan (den kommer att koka klart i pannan - denna process kallas "risottare"
Lt pastan koka klart i pannan p medelvrme. Flytta runt den med en tng och genom att skaka pannan nr den lagar mat. Tillstt pastavatten efter behov. Pongen r att f strkelsen att slppa ut i pannan. Du vill att det ska finnas lite strkelsehaltig vtska kvar i pannan. Det r detta som hjlper till att forma krmen.
Medan pastan kokar i pannan, tillstt en liten mngd pastavatten till den rivna pecorino. Blanda pastavattnet med en gaffel tills blandningen bildar en pasta. Stll den t sidan.
Nr pastan r al dente, ta bort pastan frn vrmen. Vnta 30 sekunder och tillstt pecorinoblandningen i pannan och rr om snabbt med en tng. En vacker krmig konsistens ska bildas mellan pecorino och den strkelserika vtskan i pannan.
Lgg upp en tallrik och hll den krmiga ssen ovanp. Tillstt mer frsk peppar om s nskas. Njut av din cacio e pepe!
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!