Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-26, 22:32
Medlem
ironmanfists avatar
Jag hade det runt 2018. Jag var inte alls gammal då. Var under 30. Det var tydligen panikattack enligt mig. Läkaren har svårt hade avgöra var det var. Kände mig så hjälplös då.

Det var en ångestrelaterad problematik iaf såg jag nu (uppdatering)

Det kom i omgångar i flera veckor. Som att andas ur ett sugrör.
Senast redigerad av ironmanfist 2024-12-26 kl. 23:07.
Citera
2024-12-26, 23:20
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invoria
Hej.

Känner mig inte helt ok. Hjärtat slår hastigt och ojämnt. Känner mig trång o tät i bröstet och andas snabbt. Känner mig andfådd och tungandad hela tiden..

Vad kan det bero på?

Hjärta, lunga, ångest eller annat som elektrolytobalans, sköldkörteln eller anemi. Oavsett, sök vård.

Edit: Du hade ju lunginflammation tidigare, det kan vara någon biverkning från den händelsen.
Senast redigerad av Hegamon 2024-12-26 kl. 23:29.
Citera
2024-12-26, 23:27
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Hej.

Känner mig inte helt ok. Hjärtat slår hastigt och ojämnt. Känner mig trång o tät i bröstet och andas snabbt. Känner mig andfådd och tungandad hela tiden..

Vad kan det bero på?

Ring 1177. Låter som symtom som du borde söka hjälp för. KAN vara panikångest men om inte så låter det inte bra
Citera
Igår, 01:03
Medlem
Med tanke på att du skriver, snabbt och oregelbundet skulle det kunna vara ett s.k. förmaksflimmer på hjärtat. Du behöver då om det är första gången söka till sjukvården för att utesluta att det är t.ex. en hjärtinfarkt som orsakat att hjärtat flimrar. Det betyder att hjärtats förmak och kamrar inte slår synkroniserat. Är pulsen därtill hög (över 100) kan detta vara mycket obehagligt, och till exempel medföra andfåddhet vid liten ansträngning eller t.ex. att gå uppför en trappa.

Undersökningen som du bör göra är att ta ett ekg som doktorn kontrollerar, på det kan man se om hjärtat slår osynkroniserat eller om det bara handlar om relativt normala extraslag. Dessutom är det bra om doktorn tar blodprover för att undersöka om du har förhöjda värden av troponin-T som är en markör för hjärtinfarkt som kan vara en underliggande orsak till att du fått förmaksflimmer.

Förmaksflimmer är ett vanligt besvär och behöver inte alls ha med hjärtinfarkt att göra. Orsaken till varför vissa får förmaksflimmer vet man inte riktigt, men det är vanligare om man t.ex. dricker mycket alkohol och i viss utsträckning kopplat till övervikt. Det kan dock drabba helt normalviktiga också. Dessutom kan förmaksflimmer orsakas av sömnstörningar i form av sömnapne, dvs ymnigt snarkande med långa andningsuppehpll.

I yngre ålder är det ofta övergående, men med stigande ålder kan detta komma och gå med allt tätare intervall. Det finns flera olika behandlingar om läkaren anser att du behöver behandling för detta. För äldre patienter ges blodförtunnande medicin till patienter med förmaksflimmer eftersom det ökar risken för att proppbildning i hjärtat, vilket kan orsaka stroke. Har du återkommande besvär, kan läkaren ordinera s.k. ablationsbehandling, vilket är en metod för att rätta till hjärtrytmstörningarna genom att skrapa, svetsa eller punktsvetsa på insidan av hjärtats förmak för att rätta till ev. fel i de elektriska ledningsbanorna som styr kammarslagen.
Citera
Igår, 01:10
Medlem
AndersABs avatar
Prova mega rapa så ofta du kan.
Å ring 1177
Citera
Igår, 01:57
Medlem
Sn0o0oZs avatar
"hej 112 jag känner av lite ångest för första gången i mitt liv, kan ni skicka 18 ambulanser"
Citera
Igår, 02:15
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Hej.

Vad kan det bero på?

Låg kvalitet på svaren generellt i denna tråd tyvärr.

Enda korrekta svaret är: kontakta vården. Helst nu direkt. Behöver inte vara något farligt. Men hellre safe än sorry.
Citera
Igår, 04:48
Medlem
NitzerAc3s avatar
Sådana här problem kan vara jobbiga iom att det lätt skapar ångest som förvärrar problemen ännu mer, som tex känslan att ej få luft, tungt att andas osv.

Minsta mängden metoprolol 0.25mg/dag skulle förmodligen få det mesta av det att gå bort, men det skulle ej lösa orsaken till problemen. Men hjärtat skulle lugna ned sig, och syresättningen och andningen skulle förmodligen bli bättre. När hjärtat bultar snabbt och i otakt kan det skapa kavitation, som gör att syresättningen påverkas negativt, samt även ångest. Du kan ha problem med vätska i lungorna som gör det trögt att andas också..

Då bör utreda saken såklart, men det är absolut inte säkert att de kommer finna någon orsak till problemen.
Du skrev något om infektion läste jag från andra användare och det är ju absolut något som kan vara orsaken...
Senast redigerad av NitzerAc3 Igår kl. 04:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in