Citat:
Ursprungligen postat av
barcavadannars
Som rubriken lyder så planerar jag att plugga det kommande året och undrar vilka städer det är utomlands som ändå är respektabla och enkla att fixa fram en lägenhet i.
Ska plugga affärsjuridik och det känns som att det hade vart simplast flr mig i någon av de mindre kända städerna i europa där utbildningen är tillgänglig. T ex städer som london verkar helt bara att glömma.
Tänker städer som har damma rykte som t ex Luleå då generellt mindre är villiga att plugga där med tanke på distansen, vilket gör det enklare att komma in än andra högskolor.
Hmmm.
Du har inte funderat på att att läsa svenska ett år till, innan du ger dig ut i vida världen?
Råder dig också att läsa affärsjuridiken här i Sverige, såvida du inte är väldigt duktig på engelska eller det lokala språket där du avser att "plugga".
Goda kunskaper i engelska underlättar även här hemma, då det vräks ut kurslitteratur på engelska som studenterna förväntas orka traggla sig igenom.
Många universitetskurser tycks idag tyvärr rankas i kvalitet genom den kvantitet av kursmaterial de lyckas fördela ut. Elever med gott läsminne premieras så att säga.
Det är väl heller inte så enkelt som att man kan välja på vilken ort man vill studera. Jag antar att det krävs att man blir antagen till den högskolan/det universitetet också?
Jag känner till en civilingenjör som valde Eskilstuna som studieort, för där gick det lätt att få en bostad till skillnad mot Stockholm. Ingen av hans arbetsgivare har frågat efter i vilken högskola han tagit examen. De har inte ens frågat efter en kopia på hans examensbevis. De har varit nöjda med att få hans arbetslivs-referenser.
Dock inom juridikens värld är det kanske av vikt vid vilket lärosäte man tagit sin examen.