Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Igår, 10:22
Medlem
barcavadannarss avatar
Som rubriken lyder så planerar jag att plugga det kommande året och undrar vilka städer det är utomlands som ändå är respektabla och enkla att fixa fram en lägenhet i.

Ska plugga affärsjuridik och det känns som att det hade vart simplast flr mig i någon av de mindre kända städerna i europa där utbildningen är tillgänglig. T ex städer som london verkar helt bara att glömma.

Tänker städer som har damma rykte som t ex Luleå då generellt mindre är villiga att plugga där med tanke på distansen, vilket gör det enklare att komma in än andra högskolor.
Citera
Igår, 10:39
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barcavadannars
Som rubriken lyder så planerar jag att plugga det kommande året och undrar vilka städer det är utomlands som ändå är respektabla och enkla att fixa fram en lägenhet i.

Ska plugga affärsjuridik och det känns som att det hade vart simplast flr mig i någon av de mindre kända städerna i europa där utbildningen är tillgänglig. T ex städer som london verkar helt bara att glömma.

Tänker städer som har damma rykte som t ex Luleå då generellt mindre är villiga att plugga där med tanke på distansen, vilket gör det enklare att komma in än andra högskolor.
Hmmm.
Du har inte funderat på att att läsa svenska ett år till, innan du ger dig ut i vida världen?
Råder dig också att läsa affärsjuridiken här i Sverige, såvida du inte är väldigt duktig på engelska eller det lokala språket där du avser att "plugga".
Goda kunskaper i engelska underlättar även här hemma, då det vräks ut kurslitteratur på engelska som studenterna förväntas orka traggla sig igenom.
Många universitetskurser tycks idag tyvärr rankas i kvalitet genom den kvantitet av kursmaterial de lyckas fördela ut. Elever med gott läsminne premieras så att säga.
Det är väl heller inte så enkelt som att man kan välja på vilken ort man vill studera. Jag antar att det krävs att man blir antagen till den högskolan/det universitetet också?
Jag känner till en civilingenjör som valde Eskilstuna som studieort, för där gick det lätt att få en bostad till skillnad mot Stockholm. Ingen av hans arbetsgivare har frågat efter i vilken högskola han tagit examen. De har inte ens frågat efter en kopia på hans examensbevis. De har varit nöjda med att få hans arbetslivs-referenser.
Dock inom juridikens värld är det kanske av vikt vid vilket lärosäte man tagit sin examen.
Citera
Igår, 13:18
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Det är enkelt i alla städer att fixa fram en lägenhet.
Vad du menar med respektabel stad vet jag inte.
Citera
Igår, 15:23
Medlem
Tänker du plugga SVENSK affärsjuridik utomlands???
Citera
Igår, 19:44
Medlem
barcavadannarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Hmmm.
Du har inte funderat på att att läsa svenska ett år till, innan du ger dig ut i vida världen?
Råder dig också att läsa affärsjuridiken här i Sverige, såvida du inte är väldigt duktig på engelska eller det lokala språket där du avser att "plugga".
Goda kunskaper i engelska underlättar även här hemma, då det vräks ut kurslitteratur på engelska som studenterna förväntas orka traggla sig igenom.
Många universitetskurser tycks idag tyvärr rankas i kvalitet genom den kvantitet av kursmaterial de lyckas fördela ut. Elever med gott läsminne premieras så att säga.
Det är väl heller inte så enkelt som att man kan välja på vilken ort man vill studera. Jag antar att det krävs att man blir antagen till den högskolan/det universitetet också?
Jag känner till en civilingenjör som valde Eskilstuna som studieort, för där gick det lätt att få en bostad till skillnad mot Stockholm. Ingen av hans arbetsgivare har frågat efter i vilken högskola han tagit examen. De har inte ens frågat efter en kopia på hans examensbevis. De har varit nöjda med att få hans arbetslivs-referenser.
Dock inom juridikens värld är det kanske av vikt vid vilket lärosäte man tagit sin examen.

Min engelska är i princip felfri och det är på det språket jag hade velat plugga. Plugga extra i sverige hade säkert hjälpt men jag hade oavsett vad velat flytta bort och plugga. Känns som att det är nästa steg för mig då jag förberett mig financiellt i några år.

Men det låter som att skola/stad spelar mindre roll än vad jag förväntar mig.
Citera
Igår, 19:45
Medlem
barcavadannarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Tänker du plugga SVENSK affärsjuridik utomlands???

Ja jag kanske gjorde det lite oklart. Pluggar helst på engelska den affärsjuridiken i landet jag pluggar i. Därför det känns ganska viktigt med rätt stad/land, utöver att underlätta när det kommer till boende osv.
Citera
Igår, 19:46
Medlem
barcavadannarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Det är enkelt i alla städer att fixa fram en lägenhet.
Vad du menar med respektabel stad vet jag inte.

Menade mest att skolan/staden eventuellt skulle underlätta att söka jobb efter studierna. Men verkar som att många anser det vara irrelevant.
Citera
Igår, 20:05
Medlem
Citat:
Ja jag kanske gjorde det lite oklart. Pluggar helst på engelska den affärsjuridiken i landet jag pluggar i. Därför det känns ganska viktigt med rätt stad/land, utöver att underlätta när det kommer till boende osv.
Det är ju OLIKA LAGAR i olika länder, så först behöver du bestämma vilket land du siktar på att jobba i.

((Jag har studerat för mig själv lagarna för Sverige och ett land i SOAsien.))
Citera
Igår, 20:58
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Menade mest att skolan/staden eventuellt skulle underlätta att söka jobb efter studierna. Men verkar som att många anser det vara irrelevant.
jaha. jag läste i Dusseldorf och det var bra med allt. Skolan gav väl bra poäng på cv:t, men gör inte alla skolor det i t ex europa? De femtio största skolorna t ex? Inte lika mycket som de tio bästa förstås, men där kommer du väl inte in?
Eller?
Oxford, Cambridge, London School of Economics, Universitetet i Leiden och i Bologna t ex?
Hoppas att det blir givande i alla fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in