Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 3
  • 4
Igår, 19:10
Medlem
Det du ska ha klart för dig är din investeringshorisont. Hur länge kan du vara utan pengarna?

Själv tycker jag det är rimligt att ha de pengar man behöver inom 3 år i helt säkra placeringar, dvs på bankkonto. Pengar du behöver senare än så kan du ha på börsen med bra riskspridning. Beroende på hur mycket du kan om aktier kan du placera i enskilda bolag (stor risk), investmentbolag (mindre risk) eller aktiefonder.

Om du är måttligt intresserad av placeringar och kan avstå pengarna i minst fem år tycker jag du ska köra en billig globalfond för 75% av beloppet och resten i en teknologifond. På så lång horisont spelar inte timingen någon roll, så in med alltihop på en gång.

Du kan ju också dela upp din miljon på lite olika horisonter och placera därefter om du tror du behöver en del av pengarna tidigare.
Igår, 19:10
Medlem
Tänk på att du kan ha 150k skattefritt på ISK nästa år.

Så jag skulle skapa ett (eller flera, om du nu vill) ISK och först investera saker på kortare sikt där, när du sedan börjar närma dig 150k så säljer du av skattefritt från det kontot, sen investerar du vinstpengarna långsiktigt på AF-konto.

Så kolla några fonder som går bra. Vänta gärna till köpläge när det kommer en dipp.

Även om du får tips på aktier och fonder så gäller det att du har åtminstone lite koll/magkänsla på vad som får den att gå upp/ner på börsen. Följ dem under några månader och läs nyheterna så lär du dig.
Igår, 19:13
Medlem
Jordgubbes avatar
Din bank kommer säga deras löjligt dyra fond.
Flashback kommer säga Bitcoin eller nåt ännu värre luftslott.
Taxichauffören kommer tipsa om nån skum aktie eller Brunte i fjärde loppet.
Nån klok säger 20 lagom trista aktier, som du sen bara tittar till nån gång i kvartalet.
Igår, 19:15
Medlem
Vad jag ser är att många placera i en Brf, dom absolut vanligaste är förälder köp med barn som delägare, dessa hyrs sedan ut, avgift ligger på runt 3700kr/månad o hyrs ut för runt 9-10000kr/månad, vi har enbart i vår fastighet ca 6-8 st som är köpt på detta sätt o alla är uthyrda.
Igår, 19:28
Medlem
Jag glömde en grej som jag själv missar ibland. Det är vikten av att se på hela sin ekonomi och inte betrakta risken i varje placering separat. Är man i övre medelåldern har man sannolikt:

Statlig pension - säkert placerad, men du kommer att få dela med dig med alla som har rätt till garantipension utan att ha jobbat en enda dag i Sverige.

Premiepension som du förhoppningsvis placerat med ok avkastning.

Tjänstepension - som ju för de flesta är en väldigt långsiktig placering och därför bör ligga i aktiefonder.

Bostad - min bästa investering och så är det nog för många. Värdet korrelerar med värdet på fastighetsbolag och det är därför ofta dumt att ha för mycket av sina övriga tillgångar i fastighetsaktier.

Sparande, ofta på ISK eller kanske i en kapitalförsäkring och det är ju här din miljon hamnar. Tänk på att det här är den enda tillgången som är 100% likvid. Du kan inte inte betala rörmokaren med dina ppm pengar, så ett par månadslöner bör du nog sätta in på bankkontot om du inte redan har det. Själv tycker jag det är dumt att överdriva behovet av en kontantbuffert men ett par hundratusen kan man väl kosta på sig om man har familj, hus och bil.
Igår, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad jag ser är att många placera i en Brf, dom absolut vanligaste är förälder köp med barn som delägare, dessa hyrs sedan ut, avgift ligger på runt 3700kr/månad o hyrs ut för runt 9-10000kr/månad, vi har enbart i vår fastighet ca 6-8 st som är köpt på detta sätt o alla är uthyrda.

Tror inte detta funkar som affärsidé. Andrahandsuthyrning måste godkännas av föreningen och brukar kräva särskilda skäl.
Igår, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Tror inte detta funkar som affärsidé. Andrahandsuthyrning måste godkännas av föreningen och brukar kräva särskilda skäl.

Finns massor av skäl, du får ex hyra ut om du ska prova bo sambo, arbete på annan ort osv.

Om jag skvallrar lite hur det fungerar, låt säga du hyr ut för o prova sambo, du får beviljat.
Men själva styrelsen har ingen bevakning på vem som bor där, sällan boende vet att det handlar om uthyrning i fall någon bott där sedan start. dvs styrelse upptäcker inte att lägenheten ännu går under uthyrning efter tiden sambo uthyrning gått ut.

Man måsta starta upp en process, denna tar sin beskärda tid, man ska upp i hyresnämnden som är kostnadsfri för uthyraren, därefter får man en tid på ev sälja eller förlängt om det handlar om att man går backa på sälja får man bara via det giltigt skäl av rätten o fortsätta hyra ut ett år till, osv.

Att bara kasta ut en brf ägare är inte det lättaste, man kan välja o skriva sig själv där osv, finns massor man kan göra.
Igår, 20:20
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Jag skall investera 1 miljon kronor💸

Min fråga är då, vad anser ni är smartast att göra?
Det jag hittills har blivit rekommenderad att göra är att ha de utspritt i börsen på diverse fonder/aktier.
De andra dilemmat är om man skall ha de på banken helt riskfritt med runt 2.5 procent garanterad avkastning per år. Eller bör man hitta något annat alternativ?

1. Fysiskt guld. (Minst 50%)
2. Indexfonder i länder med framtidsutsikt. (Inte alla ägg i samma korg, skaffa bankkonto i singapore/malaysia/osv.)

Titta på "avkastning" mot räntefond = https://goldprice.org/ = Välj sek och se verkliga inflationen de sista 20 åren....
Igår, 20:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Jag skall investera 1 miljon kronor💸

Min fråga är då, vad anser ni är smartast att göra?
Det jag hittills har blivit rekommenderad att göra är att ha de utspritt i börsen på diverse fonder/aktier.
De andra dilemmat är om man skall ha de på banken helt riskfritt med runt 2.5 procent garanterad avkastning per år. Eller bör man hitta något annat alternativ?
Det finns inte något som en "riskfri investering". Att ha alla pengar på banken kan verka riskfritt, men pengarnas värde gröps ur i snitt 2-3% per år på grund av inflationen. Med en sparränta på 2,5% går i princip bara +-0, vilket i så fall knappast kan räkna som en investering.

Det bästa du kan göra är att investera i passivt förvaltade indexfonder. Majoriteten i ett globalt index.
Senast redigerad av Libertarismus Igår kl. 20:41.
Igår, 21:17
Moderator
HelgeBuks avatar
Frågan har diskuterats till leda i olika trådar. Sök och finn.

Stänger tråden. /Mod
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in