Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Igår, 00:05
Medlem
Vet inte om det stämmer men det har ibland påståtts att Windows 10 är ett spyware som spionerar på användarna.

Överväger därför att byta till Linux. Vilken linux-distribution har lägst sannolikhet att vara ett spyware?
Citera
Igår, 00:13
Medlem
trasig-axels avatar
Windows är säkrare än Linux iallafall.
Citera
Igår, 00:29
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trasig-axel
Windows är säkrare än Linux iallafall.

Haha… eller hur?

OT. Svar: Kodachi.
Citera
Igår, 05:56
Medlem
Mia-Rovys avatar
Hade årets år varit två år färre så hade jag sagt Tails eller Whonix

Men jag har inte följt det aktivt på länge.

Men inte fan är det Windows i alla fall — jag gillar att veta vad som händer på mina enheter, och att kunna kontrollera det
Senast redigerad av Mia-Rovy Igår kl. 06:00.
Citera
Igår, 11:01
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Pysslar du inte med något som är direkt olagligt och skulle väcka intresse för dig av diverse trebokstavsmyndigheter i USA så kan du välja typ valfri stor linuxdist som du gillar.
Citera
Igår, 14:19
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Pysslar du inte med något som är direkt olagligt och skulle väcka intresse för dig av diverse trebokstavsmyndigheter i USA så kan du välja typ valfri stor linuxdist som du gillar.

Tumme upp på det.

Men ett svar på trådstartaren: Problemet är också att det finns andra än själva OS som spionerar på din aktivitet.

Använda inte en bärbar dator med Intel från typ 2012. (backdoors, läs på jag kan ha fel här)
Vill du så kan du kan även montera ur din HDD, montera ur kontakten till din webbkamera, mikrofon och högtalarna (en högtalare kan användas som en mikrofon). Använd en extern Wifi dongel eller liknande, lär dig hur du ändrar MAC adress etc.....
Boota på en USB sticka med live version utav t.ex. Whonix eller Tails.

Men börja där lär dig sen vidare med hur du gör dig mer osynlig.

Bäst är förmodligen att du skaffar dig en hobby och säger upp ditt Internet abonnemang, så slipper du oroa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in