2024-12-28, 13:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Jaja, men kan vi sluta vara ot nu tack? Finns alltså inget sätt att grilla korv (teoretiskt) på pluto?
Kan man skapa värme nog att grilla en korv som man tagit med sig?

En sak till, om man har med sig elektronik som kortsluter? Skulle det inte då kunna bli eld?
Så inget men skulle kunna ha med sig skulle kunna skapa en eldflamma på pluto?

Pyrolysis är nog ordet du söker?

Finns säkert jättemånga olika sätt som du kan lösa uppgiften att grilla korv på Pluto med men det skulle vara att antingen ha med dig syre eller grilla den utan syre, d.v.s utan eld. Du kan orsaka en kemisk brand som brinner utan syre men med andra ämnen även om jag är lite osäker om det klassificeras som eld om syre inte är involverat.
2024-12-28, 13:36
Medlem
Citat:
Jaja, men kan vi sluta vara ot nu tack? Finns alltså inget sätt att grilla korv (teoretiskt) på pluto?
Kan man skapa värme nog att grilla en korv som man tagit med sig?

En sak till, om man har med sig elektronik som kortsluter? Skulle det inte då kunna bli eld?
Så inget men skulle kunna ha med sig skulle kunna skapa en eldflamma på pluto?

Pyrolysis är nog ordet du söker?

Eld är en reaktion med syre. Punkt. varför fortsätta med din okunskap när du får kunskaper i tråden?

Det finns ju kemiska reaktioner som skapar värme. Ta med dig krut och en matare så du kan hålla reaktionen vid liv så länge att korven grillas.

Eller ett par batterier och led strömmen genom korven så den grillas. Det är kanske enklaste sättet.
2024-12-28, 13:36
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Finns säkert jättemånga olika sätt som du kan lösa uppgiften att grilla korv på Pluto med men det skulle vara att antingen ha med dig syre eller grilla den utan syre, d.v.s utan eld. Du kan orsaka en kemisk brand som brinner utan syre men med andra ämnen även om jag är lite osäker om det klassificeras som eld om syre inte är involverat.

Så den kalla temperaturen hade kunna skapa en kemisk brand? Den skulle ändå kunnat uppstå trots den så kalla temperaturen på pluto? Hur kallt är pluto förresten?
2024-12-28, 13:39
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Om man på något sätt skulle kunna ta sig till pluto hur det skulle gå till skitsamma.

Skulle det gå att göra upp en brasa och grilla korv eller för kallt så elden direkt skulle slockna av den omgivande kalla temperaturen?
Nej. Den enda platsen i solsystemet där du kan starta en brasa är Tellus.

(Man tror att Mars tidigare hade en syrerik atmosfär men den kokade bort när Mars kärna stelnade och solvinden svepte bort atmosfären.)
2024-12-28, 13:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Så den kalla temperaturen hade kunna skapa en kemisk brand? Den skulle ändå kunnat uppstå trots den så kalla temperaturen på pluto? Hur kallt är pluto förresten?

Jag menar givetvis inte att den kemiska branden kan självantända utan någon form av tändanordning. Jag är totalt oinsatt vilka ämnen som du kan hitta där för att tillverka den, jag gissar att du måste ha med dig allt härifrån.
2024-12-28, 13:43
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej. Den enda platsen i solsystemet där du kan starta en brasa är Tellus.

(Man tror att Mars tidigare hade en syrerik atmosfär men den kokade bort när Mars kärna stelnade och solvinden svepte bort atmosfären.)

Syre enligt googlesökning är det tredje mest vanliga grundämnet i universum.
Finns det inte syre i alla is på planeter? Finns ingen is på pluto?
2024-12-28, 13:49
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Syre enligt googlesökning är det tredje mest vanliga grundämnet i universum.
Finns det inte syre i alla is på planeter? Finns ingen is på pluto?
Ja absolut men det allra mesta syret är nog bundet i mineraler (mycket lågantropt) gubbgissar jag och detta syre är inte alls så extremt reaktivt som fri syrgas (O2).

(Vi får se om Kemi-Garys kommer in i tråden och korrigerar mig. Jag har bara kemikunskaper från gymnasiet.)
2024-12-28, 15:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Som andra redan sagt, eld är oxidation, dvs förbränning med syre. Mellanstadiekemi.
Men visst kan du ta med dig t ex ett elektriskt element och hetta upp så du kan grilla din korv.
Men Pluto är kallt, riktigt kallt. I stort sett lika kallt som resten av rymden, dvs nära den absoluta nollpunkten (-225C)
https://science.nasa.gov/solar-syste...-solar-system/

Du verkar ha sovit på rätt många lektioner i skolan.
2024-12-28, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Metangas fryser vid -182 grader. Pluto är kallare. En en gas brinner inte i fast form då den inte kan blanda sig med syre.

Vätskor ("gas" i flytande form) och fasta material ("gas" i fast form) kan brinna så den biten är inget hinder. Men om det funkar på Pluto rent praktiskt och med vilket material eller vätska låter jag vara osagt. Men man måste ta med sig både bränsle och syre förstås.

Jag noterar att syre övergår i gas just vid -182 grader, något kallare så hade man väl kunnat göra en eldfängd cocktail tänker jag? Vill minnas att det används i raketer ibland, flytande syre + något som brinner. I lågan förgasas det gissningsvis strax innan det förbränns.

Elgrill är säkert mest praktiskt dock. Jag kan inte tänka mig att den låga omgivningstemperaturen är något större hinder men det är nog smart att linda in grillen med korven i något värmeisolerande annars är det nog främst den sidan som vetter mot grillen som får färg.

Å andra sidan kommer korvätaren att behöva en varm och syresatt atmosfär så det blir väl lämpligast att grilla korven där i rymdkapseln om den skall ätas efteråt. Då spelar det nog ingen roll egentligen om man är på Pluto.
Senast redigerad av Varglig 2024-12-28 kl. 16:16.
2024-12-28, 18:43
Medlem
Neksnors avatar
Eld är en kemiskt reaktion som traditionellt, när människor eldar, använder syre. Kväve ska finnas iPlutons atmosfär och det kan väl användas som en sorts ersättare för syre i sammanhanget?
2024-12-28, 18:59
Medlem
Citat:
Om man på något sätt skulle kunna ta sig till pluto hur det skulle gå till skitsamma.

Skulle det gå att göra upp en brasa och grilla korv eller för kallt så elden direkt skulle slockna av den omgivande kalla temperaturen?
När du ska grilla korven på Pluto, kan du använda dess beståndsdelar som redan finns där.

Du får inte riktigt en likande brasa som här hemma, men du har ammoniak, kolmonoxid och metan, du har även is/sand som kan omvandlas till syre.
Du behöver bara knåpa ihop en apparat som blandar dessa rätt o sedan sätta dig o grilla din korv.
2024-12-28, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
När du ska grilla korven på Pluto, kan du använda dess beståndsdelar som redan finns där.

Du får inte riktigt en likande brasa som här hemma, men du har ammoniak, kolmonoxid och metan, du har även is/sand som kan omvandlas till syre.
Du behöver bara knåpa ihop en apparat som blandar dessa rätt o sedan sätta dig o grilla din korv.

Väldigt lite syre i den isen tydligen, mest kväve.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in