Citat:
Ursprungligen postat av
persona.von.grata
Metangas fryser vid -182 grader. Pluto är kallare. En en gas brinner inte i fast form då den inte kan blanda sig med syre.
Vätskor ("gas" i flytande form) och fasta material ("gas" i fast form) kan brinna så den biten är inget hinder. Men om det funkar på Pluto rent praktiskt och med vilket material eller vätska låter jag vara osagt. Men man måste ta med sig både bränsle och syre förstås.
Jag noterar att syre övergår i gas just vid -182 grader, något kallare så hade man väl kunnat göra en eldfängd cocktail tänker jag? Vill minnas att det används i raketer ibland, flytande syre + något som brinner. I lågan förgasas det gissningsvis strax innan det förbränns.
Elgrill är säkert mest praktiskt dock. Jag kan inte tänka mig att den låga omgivningstemperaturen är något större hinder men det är nog smart att linda in grillen med korven i något värmeisolerande annars är det nog främst den sidan som vetter mot grillen som får färg.
Å andra sidan kommer korvätaren att behöva en varm och syresatt atmosfär så det blir väl lämpligast att grilla korven där i rymdkapseln om den skall ätas efteråt. Då spelar det nog ingen roll egentligen om man är på Pluto.