Citat:
Ursprungligen postat av
Zeusy
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...sig-forra-aret
[b]
Fotboja..helt värdelöst eller? Dags att avskaffa?
Värdelöst? Nej! Man får komma ihåg att omvandlande till fotboja endast kan komma på tal vid utdömt fängelsestraff som är kortare än 6 månaders fängelse. Detta är ofta ett bra och effektivt hjälpmedel då det kan användas på t ex tidigare ostraffade personer och/eller personer som lever ett välordnat liv, men som begått "ett något mindre allvarligt brott, men där man varit tvungen att döma ut ett fängelsestraff (det kan exempelvis handla om grovt rattfylleri). Fotbojan gör då att vederbörande exempelvis kan fortsätta arbeta och/eller fortsätta ett vanligt liv med sin familj och barn. Detta givetvis samtidigt som man genomgår någon form av vård och behandling mot brottsligheten i fråga. Om inte dessa skäl är tillräckliga så kan jag tillägga att omvandling till fotboja underlättar platsbristen på våra anstalter. Detta är bra både ur en ekonomisk synvinkel OCH att det finns möjlighet att låsa in de grövre brottslingarna som faktiskt
behöver sitta inlåsta.
Avskaffas? Nej! Bortsett från ovan nämnda skäl så kan jag informera att mycket talar för att fotboja snarare kommer att utvidgas. Detta då bl a Kriminalvården lagt som förslag att fotboja/elektronisk övervakning skall införas som en egen påföljd.
För att bemöta SVT-inslaget så är det självklart att Kriminalvården skall göra korrekta utredningar/bedömningar och följa den lag/praxis som finns innan fotboja kan komma på tal. Utifrån vad SVT rapporterar om så finns det nog anledning att strama åt lagstiftning och praxis kring detta. Jag vill dock ifrågasätta "vinkeln" kring problematiken i att en person får sitt straff omvandlat till fotboja och därefter återfaller i brott; Givetvis är detta väldigt illa och givetvis hade det inte kunnat ske om personen istället hade fått ett fängelsestraff. Men betänk att brottet han begått, som sedan omvandlats till fotboja, skall ha legat på
max 6 månaders fängelse och där man dessutom skulle kommit ut tidigare p.g.a 2/3dels frigivning. Ett sådant fängelsestraff hade alltså blivit några fåtal månader långt - och därefter hade vederbörande kunnat begått det där brottet/återfallet. Så frågan är vad den egentliga skillnaden skulle vara på att begå brottet under tiden för fotboja och att begå brottet några månader senare? -Ingen alls skulle jag säga...