Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
Igår, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengarde
Ja det där 'mer' är i ditt fall tabulaturer, och vill man vara lite mer avancerad är det noter. Tabulaturer är endast applicerbara på gitarr och är inte lika avancerade som noter. Mao noter kan ge dig mer information om musiken.

Introt till 'Come as you are' växlar mellan ackorden Em och D.

Ett ackord är något som beskriver harmoniken i musiken och per definition så blir all musik någon form av ackord så länge det är fler än 1 toner i den. Så när du spelar tonerna i introt till 'Come s you are', så kommer dom bli ett ackord när du slår ihop som så att säga.

Jag skulle rekommendera denna videon som beskriver musikteori i olika detaljgrad, det kanske klarnar om du tittar på den! https://www.youtube.com/watch?v=eRkg..._channel=WIRED

Men för att återgå till din faktiska fråga 'om det finns ett ord för när man spelar gitarr utan några fasta ackord', så skulle jag säga nej. Att kompa är en förkortning av att ackompanjerna, dvs typ stötta. Det betyder mao att någon annan spelar eller sjunger melodin, och du är en av 'stödmusikerna'. Men det går att kompa genom att plocka, spela fulla ackord, bara spela enstaka toner, eller allt däremellan.. Det är mer en beskrivning av din roll i bandet.

Sen om du spelar solo, så kallas det bara att man solar, och spelar du melodi säger man att man spelar melodi. Inte mer komplicerat än så

Men tittar man på tabulaturen till Come As You Are och introt så används strängarna a och E. Man trycker endast ner fingret på en sträng åt gången? Du tänker inte på Smells like Teens Spirit nu?
Senast redigerad av koppen85 Igår kl. 21:00.
Citera
Igår, 21:02
Medlem
Rengardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Men tittar man på tabulaturen till Come As You Are och introt så används strängarna a och E. Man trycker endast ner fingret på en sträng åt gången?

Jo det stämmer att man spelar på en sträng åt gången, men det blir ändå en gemensam klang utav de toner som du spelar nära inpå varandra.

Men om jag skulle ge ett sista generellt tips så är det att när du lärt dig spela lite olika låtar, lär dig lite flera ackord osv, så kommer det klara mycket mer gällande teorin och dom bitarna vi pratat om. Det blir lättare att ta till sig när man kan spela lite mer helt enkelt! Så oroa dig inte för mycket över det i början
Citera
Igår, 21:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Det är bara en melodi som spelas. Inget annat.

Först spelas bara E-moll, sedan en melodi som landar i E-mollackord igen och sedan ett annat ackord. Sedan en ny melodi. Väldigt okomplicerat.
Citera
Igår, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengarde
Jo det stämmer att man spelar på en sträng åt gången, men det blir ändå en gemensam klang utav de toner som du spelar nära inpå varandra.

Men om jag skulle ge ett sista generellt tips så är det att när du lärt dig spela lite olika låtar, lär dig lite flera ackord osv, så kommer det klara mycket mer gällande teorin och dom bitarna vi pratat om. Det blir lättare att ta till sig när man kan spela lite mer helt enkelt! Så oroa dig inte för mycket över det i början

Uppskattar verkligen dina svar. Jobbar med några grundackord nu och tycker det går bra :-)

Sorry för frågorna, men kan det han visar i videon ses som D och Em-ackord alltså? Kan inte alls se några ackord. Menas det att klangen/tonen är det som bildar ackordet?

https://m.youtube.com/watch?v=0EVHt__Ktnw
Citera
Igår, 21:14
Medlem
Citat:
När man spelar ett riff till exempel ett Metallica-intro så som Nothing Else Matters så spelar man ju inte detta intro på ackord. Då handlar det ju mer om att spela, plocka på vissa strängar i olika kombinationer för att det ska låta rätt. I vissa appar så är det ackord som man kan spela dessa på, men då får du ju inte introt liksom. Vad kallas detta. Är det att ”kompa”? Vad heter det när man spelar intron utifrån tabulatur exempelvis eller när det spelas utifrån ett ackord?
Att spela på de flesta strängarna är ju vad gjorde nothing else matters så bra.
När låten lyfter lite så kommer b-mollet in för det går i samma skala tror jag.

Men att lära sig ackorden är värdefullt.
Citera
Igår, 21:41
Medlem
Rengardes avatar
Citat:
Uppskattar verkligen dina svar. Jobbar med några grundackord nu och tycker det går bra :-)

Sorry för frågorna, men kan det han visar i videon ses som D och Em-ackord alltså? Kan inte alls se några ackord. Menas det att klangen/tonen är det som bildar ackordet?

https://m.youtube.com/watch?v=0EVHt__Ktnw

Nej, tyvärr inte för här kommer problemet att man kan spela samma låt i flera olika tonarter.. Jag lyssnade på denna inspelning (vilket jag utgår ifrån är oroginalet) när jag sa att det växlar mellan mellan Em & D: https://www.youtube.com/watch?v=vabn...el=NirvanaVEVO

Om du skulle prova att spela "din" video samtidigt som denna så skulle det låta skit, för i den du länkar till har man hoppat upp 2 tonsteg så att ackorden istället blir F#m & E.

Jag antar att i originalet så spelar Nirvana med såkallad "drop D"-stämning, vilket innebär att man stämmer ner den låga e-strängen till ett D, istället för E.

EDIT:

Men i övrigt är det korrekt som du säger, att tonerna man spelar är det som bildar ackordet/klangen!
Citera
Igår, 21:46
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Precis, ser också det. Men sen när han börjar spela på e-strängen så är det inget ackord. Undrar vad det kallas? Hela låten från start till slut är alltså inte uppbyggd på olika ackord rakt igenom.

va? Sammansättningen av det han plockar bildar ett ackord. Allt han spelar är visst ett ackord, även om det inte är ackord så som du känner igen det. Ett e-moll är tonerna E B och G, med E som grundton.
Citera
Igår, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Först spelas bara E-moll, sedan en melodi som landar i E-mollackord igen och sedan ett annat ackord. Sedan en ny melodi. Väldigt okomplicerat.

Japp
Citera
Igår, 23:30
Medlem
Citat:
Tack för ett utförligt svar. Precis, mer än bara ett ackord, som jag fetmarkerade i din text. Det är just vad det där ”mer” heter i praktiken?

Introt till Come As You Are med Nirvana är väl inga ackord alls utan nått Kurt Cobain själv kommit på. Undrar därför om det finns ett ord för när man spelar gitarr utan några fasta ackord. Vissa delar av en låt kan ju innehålla ackord och sen delar där vänsterhanden inte gör det, exempelvis i ett solo eller intro.
I USA kallar man det för "picking".
Om det är något slang för något annat ord vet jag dock inte.
Citera
Igår, 23:55
Medlem
Citat:
Precis, ser också det. Men sen när han börjar spela på e-strängen så är det inget ackord. Undrar vad det kallas? Hela låten från start till slut är alltså inte uppbyggd på olika ackord rakt igenom.
All musik är uppbyggd på ackord.
Nothing Else Matters-introt består av ackord med en melodi överst.
När sången kommer in spelar gitarren ackord och sångaren sjunger melodin.
Senast redigerad av Opuskrokus Igår kl. 23:59.
Citera
Idag, 00:03
Medlem
zombie-nations avatar
Jag tror TS inte riktigt fattar vad ackord är, han får nog klura på det, polletten faller ned, det är så med viss kunskap, man fattar inte grejen.
Citera
Idag, 03:55
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Hela låten från start till slut är alltså inte uppbyggd på olika ackord rakt igenom.
Jo, det är den.
Det finns olika sätt att spela ackord på dock. Ett ackord består ju av några olika toner. Hur man spelar ackordet kan dock variera. Jag lovar dig att om man lägger ihop tonerna som spelas så är det ändå ett ackord.

Däremot kanske man inte tar öppna ackord så som man brukar göra när man kompar akustisk gitarr. Men det du hör är likväl uppbyggt utifrån ackord. Det är ett ackord du hör.

Förlåt ett något rörigt inlägg, jag är trött i mössan.
Senast redigerad av Bartman777 Idag kl. 03:57.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in