Citat:
Ursprungligen postat av
Dishy
Med knäckt koden menar jag att de allra flesta förmodligen inte alls får någon beständig och långsiktig lycka av konsumtion och att din vän är en av de som förstått det. Tex tror jag att alla skulle må bättre på det mentala planet av regelbundna skogspromenader istället för shoppingrundor. Man behöver ju inte bli absolutist men att styra sina val mot en lugnare vardag istället för mot att köpa köpa köpa tror jag ger mer välmående.
Var iof inte min vän utan en okänd individ på FB, men ja kan hålla med i sak (shoppar aldrig för sakens skull, det beteendet har jag aldrig förstått) om det finns en köphets hos många (slökollar lyxfällan när jag ska somna så man får ju se sin portion av meningslöst kliande där) som är rätt osund, speciellt när huvudsyftet är att visa status utåt, men det finns massor med saker i livet som är både kul och meningsfullt, men som också kostar pengar.
När det här ämnet diskuteras så jämförs alltid "tråkig gratis aktivitet" (jag tycker verkligen det suger att gå i skogen, löpträna däremot är rätt skönt) med meningslös shopping, aldrig en dyr hobby som ridning, segling, bilintresse osv.
Jag skulle må riktigt dåligt om mitt liv gick ut på att läsa böcker och gå i skogen, boendes i en liten lägenhet nånstans och räkna kronorna så de räcker. Det är INTE livskvalitet för mig, utan ren misär.
Men vi är alla olika, för någon är det drömlivet, men man ska inte inbilla sig att det är något eftersträvansvärt för de flesta.