2025-01-04, 14:41
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Men man måste sprida ut riskerna ordentligt och INTE få panik att sälja vid ett ras.

Exakt. Håller sig TS till detta blir det inga problem. Framför allt att inte paniksälja vid dippar och ras. Förstår att man kanske råkar göra det om man är ung och orutinerad, men tänker man efter lite och kollar vad som hänt vid de senaste rasen så är det rätt självklart hur man ska agera.

Tex vid covid verkade hela världen tro att allt kommer gå under för evigt. Så det var ju guldköpläge på allt inom resor och nöjen på lång sikt och dagligvaruhandel och teknik på kort sikt. Om man inte är jätteintresserad av börsen och aktier så behöver man inte tänka så eller göra något särskilt, mer än att kanske försöka öka sitt sparande på börsen när det är dippar.
Citera
2025-01-04, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Det är lite olika. Jag har köpt de som gått bra över tid så det är lite blandat.
HSBC GIF Frontier Markets
Schroder ISF Global Energy,
SEB Asset Selection
Franklin Natural Resources

Sen handlat lite guld och så också. Jag brukar antingen köpa helt nya varje månad eller fylla på de som går bra. Men kanske ska ha lite aktier också framöver.

Detta är inte en bra start, hitta en global aktiefond eller ETF med låga avgifter. Ingen mening att krångla till det. Uppdatera tråden varje kvartal hur de går så du får skämmas om du inte klarar att hålla det du nu sätter upp. Lycka till!
Citera
2025-01-04, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Fire rörelsen tänker fel, finns ingen anledning kapitalet ska vara kvar oförändrat livet ut ifall man är typ 45-50 och slutar jobba och börjar leva på avkastningen. Då har man troligtvis i bästa fall 30-35 år kvar i livet bara men många dör redan vid 60-65. Ska de efterskänka pengarna till någon släkting? Man kan ta ut mer än 4% så kapitalet minskar till hälften typ sen kommer garantipensionen sen man kan leva på och lyxa till det med de som är kvar.
När man är 70-75+ har man ju inga direkt behov av leva i sus och dus endå, de flesta sitter med artrit framför tvn, fått stroke sen kommer rullatorn. När man är 85+ blir man ofta döv och tappar synen. Finns inte samma behov med flashiga bostäder, dyra kläder för imponera på tjejer och man har rest runt världen när man var yngre.

Men de kanske är amerikaner som har denna 4% regel, för de har väl antagligen inget allmänt pensionssystem eller någon välfärd alls.

Håller helt med här, om man inte vill dö rikast på kyrkogården eller ge mångmiljonbelopp till sina barn bör man se till att minska pengahögen stadigt mellan 60-80 år gammal. Den enda risken jag ser är man blir sjukt i något rejält ovanligt, där sjukvården inte hjälper dig, men om du har cashen kan du lösa det privat. Då vore de skönt att ha råd att bara pröjsa så man får ett antal år till i livet.
Citera
2025-01-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Tror att en vanlig missuppfattning är att snåla/sparsamma lever fattiga liv för att de inte spenderar pengar på sånt som gemene man tror ger lycka (prylar, resor). Jag tror mer att de har knäckt koden och ägnar sig åt saker som ger dem frihet och lycka på riktigt. Som att sluta på ett trist jobb, ha tid att läsa alla bra böcker man har på läslistan, ta en skogspromenad och hitta ett gäng kantareller.

Jo, om man råkar tycka sånt är det roligaste som finns så funkar det, men kan ju också vara så att man intilar sig det, dvs är det gratis är det roligt.

Nä, jag har hellre ett roligt jobb och en rolig fritid.

Vilken kod har de knäckt tänker du, att njuta av att ha tråkigt?
Citera
2025-01-04, 18:35
Medlem
Jag tycker du har lite väl ambitiösa sparmål för att vara mitt i livet. Jag är 20 år äldre än du och min egen erfarenhet är att man har pengar innan man får barn, och igen när barnen är stora och har flyttat ut. Det kanske är dumt att sätta allt på ett kort och satsa allt på att spara ihop en mille istället för att ha lite skoj med familjen medans du kan?

Jag började spara regelbundet för ungefär 20 år sedan, kanske 2.000 i månaden. Över tiden växte månadssparet och miljonen passerades 2020.

Samtidigt som detta hänt har mina pensionspengar växt till över 11 mille utan att jag ens tänkt på det. Tillsammans med en del annat är det mer än nog för att försörja mig resten av livet.

Så en mille hit eller dit är inget självändamål, man måste se det i ett större sammanhang. När du väl nått dit kommer du att undra vad som var så viktigt. En miljon är ändå inte speciellt mycket pengar tyvärr.
Citera
2025-01-05, 07:22
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Jo, om man råkar tycka sånt är det roligaste som finns så funkar det, men kan ju också vara så att man intilar sig det, dvs är det gratis är det roligt.

Nä, jag har hellre ett roligt jobb och en rolig fritid.

Vilken kod har de knäckt tänker du, att njuta av att ha tråkigt?

Med knäckt koden menar jag att de allra flesta förmodligen inte alls får någon beständig och långsiktig lycka av konsumtion och att din vän är en av de som förstått det. Tex tror jag att alla skulle må bättre på det mentala planet av regelbundna skogspromenader istället för shoppingrundor. Man behöver ju inte bli absolutist men att styra sina val mot en lugnare vardag istället för mot att köpa köpa köpa tror jag ger mer välmående.
Citera
2025-01-05, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Med knäckt koden menar jag att de allra flesta förmodligen inte alls får någon beständig och långsiktig lycka av konsumtion och att din vän är en av de som förstått det. Tex tror jag att alla skulle må bättre på det mentala planet av regelbundna skogspromenader istället för shoppingrundor. Man behöver ju inte bli absolutist men att styra sina val mot en lugnare vardag istället för mot att köpa köpa köpa tror jag ger mer välmående.

Var iof inte min vän utan en okänd individ på FB, men ja kan hålla med i sak (shoppar aldrig för sakens skull, det beteendet har jag aldrig förstått) om det finns en köphets hos många (slökollar lyxfällan när jag ska somna så man får ju se sin portion av meningslöst kliande där) som är rätt osund, speciellt när huvudsyftet är att visa status utåt, men det finns massor med saker i livet som är både kul och meningsfullt, men som också kostar pengar.

När det här ämnet diskuteras så jämförs alltid "tråkig gratis aktivitet" (jag tycker verkligen det suger att gå i skogen, löpträna däremot är rätt skönt) med meningslös shopping, aldrig en dyr hobby som ridning, segling, bilintresse osv.

Jag skulle må riktigt dåligt om mitt liv gick ut på att läsa böcker och gå i skogen, boendes i en liten lägenhet nånstans och räkna kronorna så de räcker. Det är INTE livskvalitet för mig, utan ren misär.

Men vi är alla olika, för någon är det drömlivet, men man ska inte inbilla sig att det är något eftersträvansvärt för de flesta.
Citera
2025-01-05, 10:12
Medlem
Citat:
Var iof inte min vän utan en okänd individ på FB, men ja kan hålla med i sak (shoppar aldrig för sakens skull, det beteendet har jag aldrig förstått) om det finns en köphets hos många (slökollar lyxfällan när jag ska somna så man får ju se sin portion av meningslöst kliande där) som är rätt osund, speciellt när huvudsyftet är att visa status utåt, men det finns massor med saker i livet som är både kul och meningsfullt, men som också kostar pengar.

När det här ämnet diskuteras så jämförs alltid "tråkig gratis aktivitet" (jag tycker verkligen det suger att gå i skogen, löpträna däremot är rätt skönt) med meningslös shopping, aldrig en dyr hobby som ridning, segling, bilintresse osv.

Jag skulle må riktigt dåligt om mitt liv gick ut på att läsa böcker och gå i skogen, boendes i en liten lägenhet nånstans och räkna kronorna så de räcker. Det är INTE livskvalitet för mig, utan ren misär.

Men vi är alla olika, för någon är det drömlivet, men man ska inte inbilla sig att det är något eftersträvansvärt för de flesta.
Skillnaden mellan dig och personer som sparar till sig är att du inte förstår att du alltid kommer att få göra avkall. Du kommer aldrig att kunna åka på den där resan till ISS, du kommer aldrig att kunna ha den största segelyacht med personal, du kommer aldrig ha råd med det finaste maisonet.

Så landa. Spara undan lite av det du tjänar. Vitsen med det är att du slipper sitta med din mobil på jobbet och shoppa loss samma timme som lönen kommer in.

Upplev känslan av att kunna blåsa några tusingar på krogen dagen innan lönen trillar in.
Citera
2025-01-05, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Skillnaden mellan dig och personer som sparar till sig är att du inte förstår att du alltid kommer att få göra avkall. Du kommer aldrig att kunna åka på den där resan till ISS, du kommer aldrig att kunna ha den största segelyacht med personal, du kommer aldrig ha råd med det finaste maisonet.

Så landa. Spara undan lite av det du tjänar. Vitsen med det är att du slipper sitta med din mobil på jobbet och shoppa loss samma timme som lönen kommer in.

Upplev känslan av att kunna blåsa några tusingar på krogen dagen innan lönen trillar in.

Nu har jag varken som mål att köpa ett maison, stor båt eller besöka ISS (kommer inte knäckebröds mannen heller att kunna göra), räcker knappast med några miljoner för det.

Förstår inte varifrån du får att jag bränner mina pengar direkt, sparar ganska mycket av min inkomst och köper det jag vill ha, oavsett om det är den 24:e eller 25:e. Bränna några tusen på krogen skulle jag dock aldrig få för mig, låter sjukt meningslöst.
Sparade ihop en halv miljon på 4 år och köpte mig en rolig hobbybil, hellre det än bränna pengar på meningslösa aktiviter som krogen.även om jag kan göra det när jag vill.
Citera
2025-01-05, 10:29
Medlem
Citat:
(shoppar aldrig för sakens skull, det beteendet har jag aldrig förstått)
Citat:
Sparade ihop en halv miljon på 4 år och köpte mig en rolig hobbybil...
Hur ska du ha det, shoppar du för sakens skull eller inte?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-01-05 kl. 10:34.
Citera
2025-01-05, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du förstod tydligen inte alls vad jag skrev.

Läs det jag svarade på och mitt inlägg ett par gånger till. Kanske det klarnar då, men vem vet?

Du tycker man ska spara ihop till en resa till ISS, men samtidigt bränna 5000 på krogen den 24:e....

Ditt inlägg är bara förvirrat, kanske nån med samma diagnos förstår bättre....
Citera
2025-01-05, 11:00
Medlem
Citat:
Du tycker man ska spara ihop till en resa till ISS, men samtidigt bränna 5000 på krogen den 24:e....

Ditt inlägg är bara förvirrat, kanske nån med samma diagnos förstår bättre....
Om du sparar och inte köper allt du önskar, så kan du blåsa massor på krogen de gånger du går dit, och samtidigt spara ihop till en tur till ISS.

Grejen är att du inte ska göra av med allt samma dag som lönen kommer in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in