• 3
  • 4
2024-12-30, 01:26
Medlem
Kopiera Nancy Pelosi
Citera
2024-12-30, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Att följa trenden men låta fundamenta styra storleken på investeringen ā la Kavastu är väl en rätt vettig strategi?

Själv skulle jag aldrig satsa stort på nåt som trendar om fundamenta ser för jäklig ut. De gånger som jag chansat på sånt jag egentligen varken tror på eller vill ha i portföljen har det i regel gått dåligt, som med SBB och Evolution. En välförtjänt näsbränna, antar jag. Som väl var handlade det inte om några större summor.

Varje gång som man kliver in ”på känsla” så brukar det vara 50-50, dvs de som får dåligt tar ut de som går bra, och man slutar oftast på plus minus noll, eller minus när man räknar ihop det.
Citera
2024-12-30, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Du borde skapa en Youtubekanal som heter Aktieanalytikern.
Innan youtube fanns publicerade jag både rekomendationer med FA-analyser och varningar på de två största websidorna om sådant.
Som jag skrivit - fastän jag tjänade bra under raset 2008, skippade jag aktiehandeln efter hur skitdåligt finansfolk och KONTROLLMYNDIGHETER skötte det. Har köpt fastighet med produktionskapacitet i ett låglöneland istället. Den första kommer att ge minst ge 4 x insatsen i andel till kapitalet.
Citat:
Om marknaden aldrig begriper att det som är värt 15kr, som du köpte för 10kr eller om marknaden bara tycker det är värt 5kr? Du kanske får sitta på din investering i flera år medans jag kanske kortade på 15kr o tog vinsten på 7kr eller så hängde jag på trenden upp i en annan aktie.
Men marknaden begriper ju då det, som jag listade ut tidigare, syns på resultatraden i kvartalsrapporten
Det har aldrig hänt mig, men OM det du skriver skulle hända att det skulle ta 2-3 år så skulle det ändå bli en mycket bättre vinst i procent per år, eftersom det gjordes med FA...
OM de inte hade hunnit klart pipelinen innan tjälen gick ur marken, hade jag bara kunnat ligga kvar ett år och ändå mer än dubblat pengarna, eller sålt för köppriset och köpt tillbaka till nästa säsong.
Citat:
Jaja vi kommer aldrig bli överrens. Du får ha det så bra mitt i din balansräkning mellan skulder och avskrivningar!
Ni, som köper utan att göra sånt, vet ju inte vad ni köper Det är därför aldrig FAinvesterare, men ni TA SKAPAR BUBBLOR, som det nu är en liten i Sverige och en enormt överprisad i USA...
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Att följa trenden men låta fundamenta styra storleken på investeringen ā la Kavastu är väl en rätt vettig strategi?
Själv skulle jag aldrig satsa stort på nåt som trendar om fundamenta ser för jäklig ut.
Just det. Som Warren Buffet.
Men han har det problemet att han får kortare tid på sig innan TA-folk driver upp priserna eftersom han är så stor att då han handlar även i stora företag skapar han ofta TA-signaler...
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Varje gång som man kliver in ”på känsla” så brukar det vara 50-50, dvs de som får dåligt tar ut de som går bra, och man slutar oftast på plus minus noll, eller minus när man räknar ihop det.
Det beror på hur bra känsla man har
Om du gör BRA FA-analyser blir det mycket bättre än 50-50 även om timingen är dålig.
Citera
2024-12-30, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Innan youtube fanns publicerade jag både rekomendationer med FA-analyser och varningar på de två största websidorna om sådant.
Som jag skrivit - fastän jag tjänade bra under raset 2008, skippade jag aktiehandeln efter hur skitdåligt finansfolk och KONTROLLMYNDIGHETER skötte det. Har köpt fastighet med produktionskapacitet i ett låglöneland istället. Den första kommer att ge minst ge 4 x insatsen i andel till kapitalet.
Men marknaden begriper ju då det, som jag listade ut tidigare, syns på resultatraden i kvartalsrapporten
Det har aldrig hänt mig, men OM det du skriver skulle hända att det skulle ta 2-3 år så skulle det ändå bli en mycket bättre vinst i procent per år, eftersom det gjordes med FA...
OM de inte hade hunnit klart pipelinen innan tjälen gick ur marken, hade jag bara kunnat ligga kvar ett år och ändå mer än dubblat pengarna, eller sålt för köppriset och köpt tillbaka till nästa säsong.
Ni, som köper utan att göra sånt, vet ju inte vad ni köper Det är därför aldrig FAinvesterare, men ni TA SKAPAR BUBBLOR, som det nu är en liten i Sverige och en enormt överprisad i USA...
Just det. Som Warren Buffet.
Men han har det problemet att han får kortare tid på sig innan TA-folk driver upp priserna eftersom han är så stor att då han handlar även i stora företag skapar han ofta TA-signaler...
Det beror på hur bra känsla man har
Om du gör BRA FA-analyser blir det mycket bättre än 50-50 även om timingen är dålig.

Om du gör en fundamental analys så är det ju inte längre ”på känsla” 😀
Citera
2024-12-30, 19:30
Medlem
Citat:
Om du gör en fundamental analys så är det ju inte längre ”på känsla” 😀
Även vid FA kan det fortfarande vara "känsla" gällande NÄR.
Som jag gjorde efter IT-bubbelraset. Då indexraset planade ut, kollade jag vilka aktier det var dags att köpa.
Citera
2024-12-30, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Även vid FA kan det fortfarande vara "känsla" gällande NÄR.
Som jag gjorde efter IT-bubbelraset. Då indexraset planade ut, kollade jag vilka aktier det var dags att köpa.

Det är alltid en gissning att försöka tajma marknaden, men ibland så funkar det väl.

Vad blir nästa ”bubbla”?
Bostäder kanske…
Citera
2024-12-30, 19:57
Medlem
Citat:
Vad blir nästa ”bubbla”?
Bostäder kanske…
Kanske det.
Jag tänker mer på
/USAbörsbubblan, som det är drygt 50 % för höga priser på i snitt (snabbt överslagsberäkning baserat på PEsnitt).
/Bitcoin, som är sillyoner % för höga priser på. Den största bubblan någonsin...

Återstår att se vad som rasar först. Storfräsarna kan VÄLJA att sätta igång ras genom att bilda TA-säljsignaler om de vill.
Fler och fler republikaner och på Wall Street gillar inte Trump, så kanske väljer de att ordna ras efter Trump blivit president.

En annan trigger kan bli om andra länder ledsnar på att ha dollarn som världshandelvaluta, diskusioner har pågått flera år. Om de bestämmer att byta* kommer USdollarn att rasa med följder.

*Jag tror mest på en kombination av flera valutor, där kanske dollarn får vara med på ett hörn
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in