2024-12-30, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Dom här undersökningarna ger patienter låga dosa av C vitamin och ja det stämmer då c vitamin med sin basiska egenskaper drar sig först till cancerceller. Trycker du i dig flera gram C vitamin kommer du göra din kropp starkare mot cancerceller.
C vitamin är väl surt och inte basiskt?
Doserna var lägre och jag har tryckt i mig doser på 20 gram C vitamin per dag, ren askorbinsyra och har mått avsevärt mycket bättre. Förkylningar har då nästan försvunnit inom dygnet vid dessa doser.
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
C-vitamin i frukt är motgift till socker och är inbäddat tillsammans med denna fruktos.

Apropos cancer är det just socker man ska undvika, eftersom de flesta cancerceller livnär sig på glukos. Cancer gillar även järn, som i sin tur är parat med C-vitamin; det är den egentliga kopplingen.
Säker på det? Varför har ketogen kost så bra resultat i så fall? De som äter kött och minskar på kolhydrater eller nästan tar bort det borde alltså få cancer, men de mår ofta bättre. I kött finns mängder med järn.
Citera
2024-12-30, 12:03
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gefundenes
Säker på det? Varför har ketogen kost så bra resultat i så fall? De som äter kött och minskar på kolhydrater eller nästan tar bort det borde alltså få cancer, men de mår ofta bättre. I kött finns mängder med järn.

Hemjärn, noga räknat. Som man inte finner i kosttillskott, ej heller i grönsaker.

Ketogen kost är dessuton per definition sockerfri.
Citera
2024-12-30, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Att säga att kosttillskott är farligt är som att säga att mat är farligt. Det är en typ av generaliserande begrepp som är fel på så många olika sätt att man inte ska lyssna på en sån person öht oavsett vilken utbildning personen har. Kosttillskott skall tas på ett individuellt behov baserat på vilken typ av mat man äter och vilken typ av liv man lever.

Att säga att kreatin eller zinktabletter är samma sak som antioxidanter eller järntabletter är otroligt korkat och en sån person förtjänar inte att ha en lön inom yrket. Sparka idioten.
Jag vet inte, men man blir ju osäker. Kan det vara säkert att ta kosttillskott från B, C, D, E, K och zink år efter år? Inga faror?

Studier är bra att kolla upp men jag gillar ändå riktiga erfarenhet mer än dessa även om de kan vara anekdotiska.
Citera
2024-12-30, 12:06
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
C vitamin är väl surt och inte basiskt?
Doserna var lägre och jag har tryckt i mig doser på 20 gram C vitamin per dag, ren askorbinsyra och har mått avsevärt mycket bättre. Förkylningar har då nästan försvunnit inom dygnet vid dessa doser.

Utanför kroppen är det surt ja men inte i kroppen då är det basiskt.
Citera
2024-12-30, 12:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag vet inte, men man blir ju osäker. Kan det vara säkert att ta kosttillskott från B, C, D, E, K och zink år efter år? Inga faror?

Studier är bra att kolla upp men jag gillar ändå riktiga erfarenhet mer än dessa även om de kan vara anekdotiska.

Beror på dosen och vad du äter. Generellt är mutlivitaminer så extremt låg dos att det är fånigt att diskutera. Alla metastudier jag sett visar att multivitamintabletter är en av de absolut billigaste och kosteffektivaste sätten att förebygga sjukdomar och förlänga livet. Att tro att en sån där liten multivitamintablett om dagen orsakar cancer och dylikt är så jävla patetiskt att man tar sig för pannan, i synnerhet när man åker till Ica och kollar vad folk köper.

Att däremot varje dag ta stora doser vitaminer kan definitivt orsaka problem i det längre perspektivet.
Citera
2024-12-30, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Utanför kroppen är det surt ja men inte i kroppen då är det basiskt.
Varför är det så.. Läser mig till det nu och det verkar stämma.
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Beror på dosen och vad du äter. Generellt är mutlivitaminer så extremt låg dos att det är fånigt att diskutera. Alla metastudier jag sett visar att multivitamintabletter är en av de absolut billigaste och kosteffektivaste sätten att förebygga sjukdomar och förlänga livet. Att tro att en sån där liten multivitamintablett om dagen orsakar cancer och dylikt är så jävla patetiskt att man tar sig för pannan, i synnerhet när man åker till Ica och kollar vad folk köper.

Att däremot varje dag ta stora doser vitaminer kan definitivt orsaka problem i det längre perspektivet.
Det är stora doser jag har tagit emellanåt. Vi pratar 10.000 IU D vitamin, 200 mcg K2 M7, 25 mg zink, 10 till 30 gram askorbinsyra, 1 tesked gurkmeja ibland, magnesiumkarbonat typ en tesked varje dag, E vitamin 200 mg och jag har mått bra av allt men tänker att det inte kan vara hållbart. Det är ju egentligen ingen som vet vilka konsekvenserna blir efter flera år av kosttillskott.
Bra resultat har det absolut gett mig och de som säger att det är effektlöst vet inte vad de pratar om.
Tror jag mådde som bäst när jag hade ungefär 250 nmol/l blod av d vitamin, på gränsen till toxicitet. Sen orkade jag inte ta dessa vitaminer och minskade på dem ett tag för att sen fortsätta i mindre doser.
Citera
2024-12-30, 12:39
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Det beror på att det är s.k oorganiska vitaminer som kan vara farliga, alltså inte vitaminer direkt från mat och frukt utan konstgjorda sådana..
Eh, det där får du nog belägga.

Om man extraherar C-vitamin ur citrusfrukter och gör en tablett, skulle den då var farlig?
Eller om man skapar en vitamin i ett lab, hur är den då annorlunda?

Är du rädd för ’kemikalier’? Som diväteoxid och natriumklorid?

Citera
2024-12-30, 12:42
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Om man extraherar C-vitamin ur citrusfrukter och gör en tablett, skulle den då var farlig?

Är du rädd för ’kemikalier’? Som diväteoxid och natriumklorid?

Ämnen i fri form tenderar att reagera med andra ämnen. Exempelvis C-vitamin (askorbinsyra) kan enkelt producera bensen i reaktion med vanliga tillsatsämnen.

För mycket diväteoxid eller för lite natriumkorid är dödligt.
Citera
2024-12-30, 12:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Det är stora doser jag har tagit emellanåt. Vi pratar 10.000 IU D vitamin, 200 mcg K2 M7, 25 mg zink, 10 till 30 gram askorbinsyra, 1 tesked gurkmeja ibland, magnesiumkarbonat typ en tesked varje dag, E vitamin 200 mg och jag har mått bra av allt men tänker att det inte kan vara hållbart. Det är ju egentligen ingen som vet vilka konsekvenserna blir efter flera år av kosttillskott.
Bra resultat har det absolut gett mig och de som säger att det är effektlöst vet inte vad de pratar om.
Tror jag mådde som bäst när jag hade ungefär 250 nmol/l blod av d vitamin, på gränsen till toxicitet. Sen orkade jag inte ta dessa vitaminer och minskade på dem ett tag för att sen fortsätta i mindre doser.

Men så stora doser får inte plats i multivitamintabletter vilket är det som de diskuterar vilket gör diskussionen så fånig. Tar du 10k IU D-vitamin måste du ta en hög upptagningsform av magnesium, tror inte magnesiumkarbonat räcker. Askorbinsyra är inte en ersättning för C-vitaminkomplex. Gurkmeja verkar helt bortkastat, gott till maten men lägg inga pengar på det. E vitamin kanske du ska vara lite försiktig med, kommer inte ihåg riktigt men jag tar bara det om det är något specifikt för det finns massa komplikationer där. 25mg zink är helt OK, minimum skulle jag säga. När du är sjuk ska du ta 100mg.
Citera
2024-12-30, 12:47
Medlem
Kolonns avatar
Citat:

Är ingen kemist men det fungerar ungefär så att c vitamin har två elektroner som den ger bort till kroppen som behöver detta. Kroppen förlorar elektroner vid stress och dålig livsstil.
Citera
2024-12-30, 13:26
Medlem
Cancerceller gynnas naturligtvis av samma saker som våra vanliga friska celler. Vitaminer behövs eftersom de fungerar som cofaktorer i många biologiska processer. Att påstå att tillskott av dessa specifikt gynnar cancer är missvisande – vitaminer gynnar alla celler. Problemet ligger snarare i att cancerceller är mycket skickliga på att dela sig och gör det snabbare än vanliga celler. Därför får de en extra boost av vitaminer, men att hävda att vitamintillskott i sig leder till cancer är inte korrekt.

Med det sagt så finns det inga fördelar med att ta höga doser tillskott. Om man vet med sig att man äter mat som inte ger tillräckligt med vitaminer kan det väl vara en idé att ta ett brett tillskott i LÅG dos för att kroppen ska fungera eller så kan man förbättra sin kost.
Citera
2024-12-30, 13:31
Medlem
Omega-3 tabletter är ju forskat och hälsosamt? Fisk innehåller så mycket kvicksilver och annat skit så tänker att det är bättre att strunta i fisken och ta några tabletter i veckan istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in