Citat:
Ursprungligen postat av
Kolonn
Utanför kroppen är det surt ja men inte i kroppen då är det basiskt.
Varför är det så.. Läser mig till det nu och det verkar stämma.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Beror på dosen och vad du äter. Generellt är mutlivitaminer så extremt låg dos att det är fånigt att diskutera. Alla metastudier jag sett visar att multivitamintabletter är en av de absolut billigaste och kosteffektivaste sätten att förebygga sjukdomar och förlänga livet. Att tro att en sån där liten multivitamintablett om dagen orsakar cancer och dylikt är så jävla patetiskt att man tar sig för pannan, i synnerhet när man åker till Ica och kollar vad folk köper.
Att däremot varje dag ta stora doser vitaminer kan definitivt orsaka problem i det längre perspektivet.
Det är stora doser jag har tagit emellanåt. Vi pratar 10.000 IU D vitamin, 200 mcg K2 M7, 25 mg zink, 10 till 30 gram askorbinsyra, 1 tesked gurkmeja ibland, magnesiumkarbonat typ en tesked varje dag, E vitamin 200 mg och jag har mått bra av allt men tänker att det inte kan vara hållbart. Det är ju egentligen ingen som vet vilka konsekvenserna blir efter flera år av kosttillskott.
Bra resultat har det absolut gett mig och de som säger att det är effektlöst vet inte vad de pratar om.
Tror jag mådde som bäst när jag hade ungefär 250 nmol/l blod av d vitamin, på gränsen till toxicitet. Sen orkade jag inte ta dessa vitaminer och minskade på dem ett tag för att sen fortsätta i mindre doser.