2024-12-30, 10:15
Medlem
GrillTeknikers avatar
Har en Motorola Tag (Android-motsvarighet till Apple Air Tag) i bilen, ifall den skulle bli stulen. Har nu i juletid skjutsat runt familj, släkt och vänner till olika ställen, och det har hänt flera gånger att de får upp en varning i sina telefoner att en "okänd spårare reser med dig".

Inget konstigt såklart, det är så det ska fungera.

Däremot verkar det inte finnas något sätt att säga till deras telefoner/Googlekonton att just den här trackern är tillåten, så att de slutar varna för den? Hade förväntat mig att det någonstans skulle finnas en knapp i stil med "Varna inte för denna spårare", men hittar ingenting. Verkar ju helt sinnessjukt om det inte finns, får inte folk varningar till höger och vänster när de åker buss/tåg/samåker?
Citera
2024-12-30, 10:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Har en Motorola Tag (Android-motsvarighet till Apple Air Tag) i bilen, ifall den skulle bli stulen. Har nu i juletid skjutsat runt familj, släkt och vänner till olika ställen, och det har hänt flera gånger att de får upp en varning i sina telefoner att en "okänd spårare reser med dig".

Inget konstigt såklart, det är så det ska fungera.

Däremot verkar det inte finnas något sätt att säga till deras telefoner/Googlekonton att just den här trackern är tillåten, så att de slutar varna för den? Hade förväntat mig att det någonstans skulle finnas en knapp i stil med "Varna inte för denna spårare", men hittar ingenting. Verkar ju helt sinnessjukt om det inte finns, får inte folk varningar till höger och vänster när de åker buss/tåg/samåker?

Men om den varnar försvinner väl hela poängen med den, även biltjuven har ju mobil?
Citera
2024-12-30, 10:34
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
Men om den varnar försvinner väl hela poängen med den, även biltjuven har ju mobil?
Det är en funktion som varnar om man blir stalkad med en tag.
Citera
2024-12-30, 10:39
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6

Varningen är till för att du inte ska kunna stoppa en spårare i någons handväska för att ta reda på var hen bor. Varningen kommer inte förrän spåraren har följt med personen en viss tid/sträcka.

Man får helt enkelt gömma spåraren i bilen så tjyven får lägga några timmar på att hitta den - vilket tjuvar per definition är för lata och korkade för.
Citera
2024-12-30, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Verkar ju helt sinnessjukt om det inte finns, får inte folk varningar till höger och vänster när de åker buss/tåg/samåker?
Och jag som tänkt köpa en sådan att ha i ryggan när jag reser. Men vill ju inte skrämma upp mina för mig okända medresenärer.

Fungerar det bra för övrigt?
Citera
2024-12-31, 02:27
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och jag som tänkt köpa en sådan att ha i ryggan när jag reser. Men vill ju inte skrämma upp mina för mig okända medresenärer.

Fungerar det bra för övrigt?

Japp i övrigt funkar det bra, har testat både Motorola och Chipolo och de går att följa i Find My -appen.

Det enda som stör är just detta att folk får varningar på sina telefoner när de åker med mig i bilen en längre sträcka. Men verkar ju kunna stänga av varningen (på den personens telefon), men då stänger man av den helt - även när någon skojare faktiskt har lagt en tracker i personens handväska eller dylikt. Men verkar som sagt inte gå att "white lista" specifika trackers.

Känns jäkligt skumt att ingen på Google har tänkt på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in