• 7
  • 8
2025-01-01, 19:07
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Jag vet inte riktigt hur TS tänkte från början. Det är klart att det inte är "moffa i sig-mat" man får på en finrestaurang, portionerna kanske är lite mindre och man får ju göra en del av jobbet hemma, vilket i sig kan göra mig lite tveksam till det hela.

Men 600 kr för en komponerad meny låter väl inte så mycket ändå? Kanske hade ni kunnat be om backning (påfyllning) om ni hade ätit på själva restaurangen, det blir ju svårt att göra hemifrån.

Bra att det verkar ha löst sig i alla fall.

Hur hade ni tänkt med tillhörande dryck, hade ni köpt öl och vin som skulle passa till maten?
Det var inte min idé att beställa hem mat utan en annan i sällskapet vi skulle fira nyår med. Vi kom överens om att det kunde vara kul att testa något nytt och menyn såg bra ut.

Jag har ätit några ggr på restaurangen ifråga som är lite dyrare och en av de "finare" i vår stad och jag har aldrig blivit ens någorlunda mätt så jag förstod att det inte skulle bli frågan om att "moffa i sig mat" men när man är hemma finns det ju alltid grejer i kylskåpet att nalla av både före och efter middagen så jag tänkte att jag i alla fall inte skulle behöva svälta.

Men när hon som hämtade maten kom hem till oss och vi packade upp de två kassarna blev främst min fru som är duktig kock och älskar att bjuda folk på mat helt förskräckt, nästan gråtfärdig!

Jag var beredd att bita i det sura äpplet och ta det som en lärpenning men tanterna ville verkligen fara tillbaka till krogen och höra om något gått fel med beställningen eller få pengarna tillbaka och så blev det ju, särskilt jobbigt var det också för den som föreslagit detta och som hämtade maten för hon tyckte att hon skulle förstöra festen för alla eftersom det var hennes förslag
.
Det var skaldjur och viltkött på menyn och nu blev det ju ändå skaldjur och nötkött så det var inget problem med dryckerna, själv är jag ingen dryckesfanatiker trots att jag älskar god mat så jag höll mig till billigaste ölen, Lucky bait och de andra som gillar vin hörde jag inga klagomål ifrån 🙂
Citera
2025-01-01, 19:11
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
I det här fallet hade vi nog behövt beställa 3 portioner per person minst!

Ok. Men fick du med dig min poäng?
Citera
2025-01-01, 19:23
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Ok. Men fick du med dig min poäng?
Nja, att jag får räkna med lite mat på restaurang? Jo det gör jag ju även om jag tycker att det är dålig stil att inte vara generös med billiga tillbehör som potatis och dylikt.
Citera
2025-01-03, 00:01
Medlem
Citat:
Nja, att jag får räkna med lite mat på restaurang? Jo det gör jag ju även om jag tycker att det är dålig stil att inte vara generös med billiga tillbehör som potatis och dylikt.

Om man räknar med at det kommer att bli "för lite" mat/person, ser man till att köpa mer.
Men den poängen har fortfarande inte landat i dig. Istället fortsätter du att gnälla och verkar bli lika förvånad varje gång.
Citera
2025-01-03, 00:10
Medlem
Utifrån bilderna går det inte att säga att det är lite mat. Det mesta man ser är ju den typen av tillbehör som mest är för syns skull och endast ska vara väldigt lite av på varje tallrik.

Vad var den faktiska vikten på maten ni fick?
Senast redigerad av StorstBastVackrast 2025-01-03 kl. 00:13.
Citera
2025-01-03, 08:27
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Om man räknar med at det kommer att bli "för lite" mat/person, ser man till att köpa mer.
Men den poängen har fortfarande inte landat i dig. Istället fortsätter du att gnälla och verkar bli lika förvånad varje gång.
Jag blir inte lika förvånad varje gång eftersom jag räknar med att det är för lite men ibland är det så extremt lite att det är både skrattretande och förvånande även för mig som redan är inställd på att det kommer att vara lite.

Oftast äter jag före ett restaurangbesök, ibland köper jag extra tillbehör, eller två förrätter, någon gång har jag köpt 2 huvudrätter vilket förutom att bli dyrt även ger konstig stämning mellan mig och personalen.

Många gånger är det dessutom inte jag som pröjsar eller styr, det kan vara en arbetsgivare eller något företag som bjuder. Såna gånger äter jag antingen före eller stannar på hemvägen och äter.

Jag tycker dock att det är principiellt fel att behöva äta före och efter ett restaurangbesök eller att man ska måste köpa ytterligare portioner när man redan har betalat dyrt för att äta.

Den här gången var det dock inte jag som blev chockad eller upprörd utan damerna i sällskapet.
Citera
2025-01-03, 11:24
Medlem
Citat:
Jag blir inte lika förvånad varje gång eftersom jag räknar med att det är för lite men ibland är det så extremt lite att det är både skrattretande och förvånande även för mig som redan är inställd på att det kommer att vara lite.

Oftast äter jag före ett restaurangbesök, ibland köper jag extra tillbehör, eller två förrätter, någon gång har jag köpt 2 huvudrätter vilket förutom att bli dyrt även ger konstig stämning mellan mig och personalen.

Många gånger är det dessutom inte jag som pröjsar eller styr, det kan vara en arbetsgivare eller något företag som bjuder. Såna gånger äter jag antingen före eller stannar på hemvägen och äter.

Jag tycker dock att det är principiellt fel att behöva äta före och efter ett restaurangbesök eller att man ska måste köpa ytterligare portioner när man redan har betalat dyrt för att äta.

Den här gången var det dock inte jag som blev chockad eller upprörd utan damerna i sällskapet.

Du gör det tydligt att du behöver mycket mat, att du anser att du får lite mat trots att du betalar mycket, att du tycker att lite mat för mycket pengar är principiellt fel, att damerna blev upprörda - inte du.

Hur stor del av matupplevelsen tycker du består i att bli mätt?
Om du inte tycker att det känns "prisvärt" att äta ute, kanske du ska fundera på att försöka avstå?
Citera
2025-01-03, 15:12
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Du gör det tydligt att du behöver mycket mat, att du anser att du får lite mat trots att du betalar mycket, att du tycker att lite mat för mycket pengar är principiellt fel, att damerna blev upprörda - inte du.

Hur stor del av matupplevelsen tycker du består i att bli mätt?
Om du inte tycker att det känns "prisvärt" att äta ute, kanske du ska fundera på att försöka avstå?
En viktig del av matupplevelsen är att bli mätt absolut, att det är gott och trevlig miljö är givetvis också viktigt. Jag avstår rätt ofta från att äta på lyxigare restauranger som har små portioner men ett par tre ggr per år går jag ändå ut.

Själv då? Har du någon gräns för när priset och mängden mat gör att du känner dig besviken?

Skulle du med glädje betala 1200 spänn för en välsmakande torsktunga upplagd på ett blad av tång?
Citera
2025-01-04, 00:37
Medlem
Citat:
En viktig del av matupplevelsen är att bli mätt absolut, att det är gott och trevlig miljö är givetvis också viktigt. Jag avstår rätt ofta från att äta på lyxigare restauranger som har små portioner men ett par tre ggr per år går jag ändå ut.

Själv då? Har du någon gräns för när priset och mängden mat gör att du känner dig besviken?

Skulle du med glädje betala 1200 spänn för en välsmakande torsktunga upplagd på ett blad av tång?

Det får absolut kosta om det smakar bra. När jag går på restaurang ligger inte mitt fokus på att bli mätt eller att utvärdera mängden mat i relation till pris. Nivån på smakerna är det yttersta.

Apropå mängd i relation till pris: Åt Ikeas julbord för första gången nyligen och tyckte att det var ovärt.
Citera
2025-01-05, 07:34
Medlem
Otroligt själviskt av dig att inte nämna vilken restaurang det gäller. Du beskriver att din dam blev helt panikslagen när hon fick reda på mängden mat som levererats, men du har ingen vilja att rädda andra från att hamna i samma situation. Skäms ta mig fan!

Restaurangen har ju inte gjort någonting fel ens... snarare tvärtom! Pengarna tillbaka-erbjudandet ska dom ha en eloge för. Att ni inte säkerställde mängden mat ni beställer är ju ingen annan än erat egna fel.

Nå, vad heter stället?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in