Citat:
Ursprungligen postat av
Nicholassarkozy
Okej, tack för ditt inspel. Det stämmer att jag inte spelar något förutom på Svenska Spel och travet. Så då behöver man inget antivirus på en apple om jag tolkar dig rätt?
Det finns en Macbook Air M2 för ca 12000 och en M3 för 15000, som jag ser det är det samma spec från 2024. Tror du en sån skulle vara aktuell för mig?
Tacksam för svar.
Du skulle nog klara dig bra med M2-modellen. Ingen större skillnad vid vanligt bruk som motiverar 3000 kr.
Har själv en Macbook Air M1 och använder den för surf/utveckling och den tuffar på bra och kommer göra det i flera år till.
Behöver inget antivirus - har aldrig kört det på Mac. Har heller aldrig använt antivirus mer än det inbyggda i Windows heller för den delen.
De antivirus som skickas med är oftast av den typen att man får 1 eller 2 år "gratis" och sen börjar de gnälla om att det är dags att köpa ny licens och det är krångligt för en normal användare att avinstallera. Man får massa varningar att det saknas skydd och minsta felklick gör att avinstallationen avbryts - men det är bara att avinstallera och slå på den inbyggda "Windows Defender".
Office-paketet brukar också följa med men då också i bara 6 månader eller något år. Sen hotas man med att man måste betala mer per månad för att fortsätta använda programmet.