2024-12-31, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
För den oinsatte som mest surfar, kollar mejl, nyheterna, sociala medier och spelar trav... Finns det någon vits för mig att ens titta på en Macbook? Vad har man en dator för 40.000 kr till?

Inte menat som något ifrågasättande, jag förstår bara inte.

Nej - för någon med de behoven är givetvis 40.000 kr onödigt att lägga på en Macbook.

Däremot den billigaste Macbook Air för runt 10.000 vore ett bra köp.

Du skriver att du är oinsatt - en Mac bara funkar och det kommer inte med massa bråte som det brukar göra med billiga Windows-datorer som börjar gnälla och vill ha mer betalt om ett år (antivirus osv).

Macbook Air - en välbyggd dator med bra kvalitet som kommer fungera i princip utan underhåll i många år. Den har väldigt bra batteritid - dvs den kommer inte behöva laddas varje gång du ska använda den.

Enda saken som är bättre på Windows är spel och du skriver inte att du "ska spela lite" så där försvinner enda anledningen att köpa Windows-dator.
Citera
2024-12-31, 10:42
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Mwn fortfarande inte särksilt bra grafik.
Alltså den datorn skall ju vara bra allround, men för 20k kan man få ultra 9, 32 gig och bättre för grafik även om inte dedikerat kort.

Jo, kanske det.. Men frågan var vad jag hade köpt för 20.000 och jag hade ändå köpt en sån för jag klarar mig på en i7a och man kan spela dom flesta spelen jag vill köra (säkert alla) på en sån även om man inte kan maxa inställningarna, dessutom gillar jag Lenovo.
Citera
2024-12-31, 10:46
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Här är en lista på bärbara från Inet:
https://www.inet.se/kategori/28/barb...22%5D%7D%7D%7D

Dessa har antingen en dGPU eller tillräckligt bra integrerad i CPUn.
Citera
2024-12-31, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Jo, kanske det.. Men frågan var vad jag hade köpt för 20.000 och jag hade ändå köpt en sån för jag klarar mig på en i7a och man kan spela dom flesta spelen jag vill köra (säkert alla) på en sån även om man inte kan maxa inställningarna, dessutom gillar jag Lenovo.

Jag hade nog köpt en Lenovo loq. Lätt att uppgradera saker på den, robust och behaglig skärm

Jag köper aldrig en billig data igen iallfall, betalar sig inte med tiden man lägger ner på att få saker att köra, så hellre en billig Chromebook medans man sparar upp.
Citera
2024-12-31, 12:10
Medlem
Adam211s avatar
ingen laptop är värd 20000.
Citera
2024-12-31, 12:54
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Nej - för någon med de behoven är givetvis 40.000 kr onödigt att lägga på en Macbook.

Däremot den billigaste Macbook Air för runt 10.000 vore ett bra köp.

Du skriver att du är oinsatt - en Mac bara funkar och det kommer inte med massa bråte som det brukar göra med billiga Windows-datorer som börjar gnälla och vill ha mer betalt om ett år (antivirus osv).

Macbook Air - en välbyggd dator med bra kvalitet som kommer fungera i princip utan underhåll i många år. Den har väldigt bra batteritid - dvs den kommer inte behöva laddas varje gång du ska använda den.

Enda saken som är bättre på Windows är spel och du skriver inte att du "ska spela lite" så där försvinner enda anledningen att köpa Windows-dator.
Okej, tack för ditt inspel. Det stämmer att jag inte spelar något förutom på Svenska Spel och travet. Så då behöver man inget antivirus på en apple om jag tolkar dig rätt?

Det finns en Macbook Air M2 för ca 12000 och en M3 för 15000, som jag ser det är det samma spec från 2024. Tror du en sån skulle vara aktuell för mig?

Tacksam för svar.
Citera
2024-12-31, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Okej, tack för ditt inspel. Det stämmer att jag inte spelar något förutom på Svenska Spel och travet. Så då behöver man inget antivirus på en apple om jag tolkar dig rätt?

Det finns en Macbook Air M2 för ca 12000 och en M3 för 15000, som jag ser det är det samma spec från 2024. Tror du en sån skulle vara aktuell för mig?

Tacksam för svar.

Du skulle nog klara dig bra med M2-modellen. Ingen större skillnad vid vanligt bruk som motiverar 3000 kr.

Har själv en Macbook Air M1 och använder den för surf/utveckling och den tuffar på bra och kommer göra det i flera år till.

Behöver inget antivirus - har aldrig kört det på Mac. Har heller aldrig använt antivirus mer än det inbyggda i Windows heller för den delen.

De antivirus som skickas med är oftast av den typen att man får 1 eller 2 år "gratis" och sen börjar de gnälla om att det är dags att köpa ny licens och det är krångligt för en normal användare att avinstallera. Man får massa varningar att det saknas skydd och minsta felklick gör att avinstallationen avbryts - men det är bara att avinstallera och slå på den inbyggda "Windows Defender".

Office-paketet brukar också följa med men då också i bara 6 månader eller något år. Sen hotas man med att man måste betala mer per månad för att fortsätta använda programmet.
Citera
2024-12-31, 13:37
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Fast inte ens nyaste med M3-chippet har ju en chans mot ett dedikerat grafikkort såsom ett 4060 eller högre.
Du köper inte Mac för att spela spel.
Citera
2024-12-31, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Inbillad status. Folk som köper denna sorts datorer är samma som har svårt att få ihop ekonomin veckan innan lönen kommer. Fast dom ofta har en bra inkomst och borde ha kunnat spara flera miljoner.

99,9% klarar sig med en dator för max 10000kr.

Jag köpte en Alienware m18 för ca 20.000:-.
Byggkvalitet, support, expansionsmöjligheter och mina spelbehov gjorde att jag kände det var rätt. Den ersatte min XPS från 2012.

Tveksam till att x antal datorer för 10.000 under de de kommande 12 åren blir billigare.

Jag får ihop min ekonomi varje månad och det gör att jag klarar mig från att vara bitter.
Citera
2024-12-31, 16:23
Medlem
Custom_mades avatar
Köp för fan inte en Mac.

Då köper du en märkesdator och får därmed sämre prestanda för pengarna.
Citera
2024-12-31, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
ingen laptop är värd 20000.

Det kan de absolut vara värda, eller värda än mer. Kanske inte för dig, men för andra som har behovet och höga krav och har den som ett viktigt arbetsredskap.
Citera
2024-12-31, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Köp för fan inte en Mac.

Då köper du en märkesdator och får därmed sämre prestanda för pengarna.

Eh… nej, om man köper en bärbar Mac så får man en mycket välbyggd och kompetent laptop med höga prestanda på bildkvalitet, ljusstyrka, mycket kraftfull SoC (”processor”) och snabb lagring och kraftfull RAM etc. De har generellt sett högt pris ja, och kan absolut vara onödigt dyrt för många ”vardagsanvändare”, men i många fall är det svårt att matcha eller klå apples bärbara Mac på alla punkter, och samtidigt ha lika smidigt format, lika låg vikt, lika bra prestanda (och även på batteridrift) och batteritid, utan att det blir i princip nästan lika dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in