Citat:
Ursprungligen postat av
trickydick
På 70-talet då med mainframes och minis som digitaliseringen började. Många arkiv och register digitaliserades då, även bankerna och finansiella tjänster. Samt resebolag/flygbolag osv.
Mycket av det som fanns i pärmar och arkivskåp blev digitala på 70-talet.
Faktiskt redan på 60-talet, men jag räknade inte det eftersom det inte var så många då.
/Jag fick prao 1967 på en bank. Datorrummet var stort som en lägenhet, hade inte ens kapacitet som den billigaste laptopen nu och kortläsarna förde liv så man behövde ropa för att höras
/1993 gjorde jag lumpen inom radar, vilket även det var delvis datorstyrt och räknades som datorpraktik. På en sorts station, som var i ett enskilt rum, lärde instruktörerna oss att man skulle knappa in en massa hela tiden för att det skulle fungera. Jag undrade om de verkligen gjort systemet så korkat - som Microsoft senare
- så jag frågade teknikerna. Det var det inte, så då jag hade den stationen, ställde jag om så datorn sa åt mig då man - sällan - behövde göra något så jag satt och läste en bok... Då någon av de fast anställda instruktörerna var borta använde de mig som lärare. Och så hävdar KalleKBTidioten att JAG inte begriper
då jag påpekar att Microsofts system var delvis korkat gjort...