• 8
  • 9
2025-01-02, 13:48
Medlem
trickydicks avatar
På 70-talet då med mainframes och minis som digitaliseringen började. Många arkiv och register digitaliserades då, även bankerna och finansiella tjänster. Samt resebolag/flygbolag osv.

Mycket av det som fanns i pärmar och arkivskåp blev digitala på 70-talet.
Citera
2025-01-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja. 1989 startade jag från prompten.
Då var du ju SEN jämfört med mig
Citat:
Var det ett stort problem för dig?
I så fall kunde du bett någon hjälpa dig att ändra i CONFIG.SYS och AUTOEXEC.BAT.
Jag hade problem med att ha att göra med IDIOTER som Microsoft Fortfarande 1993 hade de kvar promptstart och annat skit och systemet förstod INTE "Open Win" !!!
Min poäng är att användare ska inte behöva göra sådant du pratar om...

Då jag utvecklade websidor och dataprogram gjorde jag användarvänligt, inte sånt skit som Microsoft höll på med 10+ år fastän de hade Apple att titta på...
Citat:
1989 fanns ju knappt Apple annat än en märklig kusin till Atari eller Amiga.
Va? 1989 var jag på min 2a eller 3e Macdator redan...

Som sagt - Om företagsledare inte hade varit korkade, utan räknat TOTALKOSTNAD för produkt och inlärning, hade det blivit Apple, INGA PC (utom för några jobb som CAD).
Citera
2025-01-06, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Jag skulle räkna början då fler än hälften av företagen hade dator. Vet inte när hälften passerades.
((Själv var jag tidig. Räknar INTE den första datorn jag hade för den var inte så användbar, men första Apple "Macintosh" kom januari 1984. Jag köpte inte direkt men ganska nära efter.))
Microsoft var ljusår efter Apple.
Användarvänligheten Apple kom med 1984, hade Microsoft fortfarande INTE nått tio år senare...
Om samma personer har varit ansvariga för löner som för företagens datorinköp hade Microsoft dött redan vid starten, eftersom det blev mycket dyrt för personal måste få utbildning för att kunna använda dem, medan Apples Macintosh hade en 10 MINUTERS självlärningsdisk, sedan kunde man använda den...
1993 startades Windows fortfarande från promten!!! och idioterna på Microsoft hade inte ens gjort så datorn begrep även "Open windows", man måste skriva "Open win" !!!

Även datorer som Atari och Amiga(Comodore) var långt före Microsoft.
ABBAlåtar gjordes med Atari.
Comodore konkade för de var för långt FÖRE i utveckling, för få andra utvecklade program till dem. De gjorde DUBBELspin CDdatorer när de andra var mer på nivån "Vadå CD??"
Nu har du rätt dålig koll på PC... PC:n kom alltså 3år före första MAC;en. "Open win" var något man var tvungen att skriva i början/mitten av 80-talet. Att förstå Windows 1 och framåt var inte så svårt som du får det att låta, kanske för svagt begåvade..... Det "roliga" med Win1 var att det inte var skapat för att man skulle ha en mus utan använda piltangenterna för att välja vilket program man ville starta. ja det var tider det....
Citera
2025-01-06, 03:25
Medlem
Citat:
Då fanns det FÅ
men på 1980-talet fanns det MÅNGA...
(Räknar inte min första dator, för den var inte så användbar,
men slutet 84/början 85 skaffade jag min första Macintosh/Apple, vilket förenklade mycket,
och då Amigan kom senare under 80-talet skaffade jag även sådan för den var överlägsen gällande musikproduktion. Även Atari var bra, men sådan hade jag ingen.)

Det fanns även många som hade skit som Microsoft o d. Det var datornördarna, som gillade att strula med datorer, till skillnad från oss som ville ha datorer som fungerade bra
Amigan kom inte senare under 80-talet utan den kom 1985...

Vet inte varför ni MAC-bögar har så mycket emot PC och Windows? Men betala så mycket mer bara för märket men till samma eller sämre prestanda....
Citera
2025-01-06, 03:27
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
PC:n kom alltså 3år före första MAC;en.

Men Apple II kom 1977, fyra år före den andre killens system.
Citera
2025-01-06, 03:30
Medlem
Citat:

Var det ett stort problem för dig?

I så fall kunde du bett någon hjälpa dig att ändra i CONFIG.SYS och AUTOEXEC.BAT.

1989 fanns ju knappt Apple annat än en märklig kusin till Atari eller Amiga.
+1 på den!
Att inte MAC-tomten fattar att man kunde skriva in "Windows" eller vad det var i Autoexec.bat redan i början av 80-talet visar ju bara på hans okunskap....
Citera
2025-01-06, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Nu var det ju "Lunkan531" som skrev att den kom då, jag har dålig koll på det eftersom jag började med ABC80, PDB och sedan PC, APLE har aldrig funnits på teknikföretag......

P.S Mitt 1000e inlägg! D.s
Senast redigerad av Kalle-i-KBA 2025-01-06 kl. 03:42.
Citera
2025-01-06, 09:19
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Ja och Xerox Alto kom 1973.
Citera
2025-01-06, 10:10
Medlem
Citat:
Citat:
första Apple "Macintosh" kom januari 1984. Jag köpte inte direkt men ganska nära efter.))
Microsoft var ljusår efter Apple.
Användarvänligheten Apple kom med 1984, hade Microsoft fortfarande INTE nått tio år senare...
Om samma personer har varit ansvariga för löner som för företagens datorinköp hade Microsoft dött redan vid starten, eftersom det blev mycket dyrt för personal måste få utbildning för att kunna använda dem, medan Apples Macintosh hade en 10 MINUTERS självlärningsdisk, sedan kunde man använda den...
1993 startades Windows fortfarande från promten!!! och idioterna på Microsoft hade inte ens gjort så datorn begrep även "Open windows", man måste skriva "Open win" !!!
Nu har du rätt dålig koll på PC... PC:n kom alltså 3år före första MAC;en. "Open win" var något man var tvungen att skriva i början/mitten av 80-talet. Att förstå Windows 1 och framåt var inte så svårt som du får det att låta, kanske för svagt begåvade.....
Varför behövdes annan personal än dataNÖRDAR skickas på kurs då?
Kom före Apple men PC var ändå SKIT fortfarande 1993 fastän de hade haft Macintosh att titta på tio år...
Och så hävdar du att JAG har dålig koll
Citat:
Amigan kom inte senare under 80-talet utan den kom 1985...

Vet inte varför ni MAC-bögar har så mycket emot PC och Windows? Men betala så mycket mer bara för märket men till samma eller sämre prestanda....
För din upplysning:
1. - om du kan förstå det - är datorer till för att vara användarvänliga. Det dröjde det länge innan Microsoft förstod...
2. 1985 är efter 1984
Citera
2025-01-06, 10:15
Medlem
Citat:
+1 på den!
Att inte MAC-tomten fattar att man kunde skriva in "Windows" eller vad det var i Autoexec.bat redan i början av 80-talet visar ju bara på hans okunskap....
Du och Microsoft begriper ju inte ens att användaren inte ska behöva ha sådan kunskap för att få igång datorn... Att Microsoft gör ett startsystem, som INTE fattar "Open Windows" från prompten, är ju hjärndött så ni passar ihop
Citera
2025-01-06, 10:20
Medlem
Citat:
Nu var det ju "Lunkan531" som skrev att den kom då, jag har dålig koll på det eftersom jag började med ABC80, PDB och sedan PC, APLE har aldrig funnits på teknikföretag......

P.S Mitt 1000e inlägg! D.s
Du kan ju inte ens läsa... Jag skrev att den mycket användarvänliga MACINTOCH kom 1984. Den behövde man bara sätta på strömmen så kom man in så man kunde börja ANVÄNDA den mycket enkelt...
Citera
2025-01-06, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
På 70-talet då med mainframes och minis som digitaliseringen började. Många arkiv och register digitaliserades då, även bankerna och finansiella tjänster. Samt resebolag/flygbolag osv.

Mycket av det som fanns i pärmar och arkivskåp blev digitala på 70-talet.
Faktiskt redan på 60-talet, men jag räknade inte det eftersom det inte var så många då.
/Jag fick prao 1967 på en bank. Datorrummet var stort som en lägenhet, hade inte ens kapacitet som den billigaste laptopen nu och kortläsarna förde liv så man behövde ropa för att höras
/1993 gjorde jag lumpen inom radar, vilket även det var delvis datorstyrt och räknades som datorpraktik. På en sorts station, som var i ett enskilt rum, lärde instruktörerna oss att man skulle knappa in en massa hela tiden för att det skulle fungera. Jag undrade om de verkligen gjort systemet så korkat - som Microsoft senare - så jag frågade teknikerna. Det var det inte, så då jag hade den stationen, ställde jag om så datorn sa åt mig då man - sällan - behövde göra något så jag satt och läste en bok... Då någon av de fast anställda instruktörerna var borta använde de mig som lärare. Och så hävdar KalleKBTidioten att JAG inte begriper då jag påpekar att Microsofts system var delvis korkat gjort...
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in