• 5
  • 6
2025-03-27, 13:10
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag skulle säga att 5090 korten inte är tänkta för spel egentligen så därför håller jag absolut med dig om att minnet på kortet är väldigt snålt tilltaget. 5090 borde ha minst 48 GB kan man tycka. Finns väl men då handlar det om en helt annan prisklass.
Själv bytte jag nyligen från ett 1080 till ett 4080 Super då jag trodde att 5080 skulle bli dyrare än vad de nu blev.

Är ändå nöjd med datorn och den kommer nog klara sig ett bra tag för mig. I värsta fall så får man väl uppgradera GPU och CPU något steg framöver.
Vad i helvete ska man med 48GB VRAM till? Går ens 48GB vanligt RAM att slösa upp i dagsläget?
Citera
2025-03-27, 15:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Vad i helvete ska man med 48GB VRAM till? Går ens 48GB vanligt RAM att slösa upp i dagsläget?

Det kommer dit, jag satte in 64GB ram på nya datorn. GPU:n har bara 16 och det räcker idag men frågan är hur det blir om fem år.
Citera
2025-03-27, 16:49
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det kommer dit, jag satte in 64GB ram på nya datorn. GPU:n har bara 16 och det räcker idag men frågan är hur det blir om fem år.
Min dator har också 64GB RAM och vad jag än gjort har jag aldrig kommit upp i 20% användning. Känns inte som Windows drar mer idag än Vista, 7 och 8 gjorde. Rimligen bör det dra betydligt mindre med tanke på hur det ser ut.

Vad drar de allra mest bloatade spelen idag med maximalt ögongodis? 12GB VRAM?
Citera
2025-03-27, 17:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Min dator har också 64GB RAM och vad jag än gjort har jag aldrig kommit upp i 20% användning. Känns inte som Windows drar mer idag än Vista, 7 och 8 gjorde. Rimligen bör det dra betydligt mindre med tanke på hur det ser ut.

Vad drar de allra mest bloatade spelen idag med maximalt ögongodis? 12GB VRAM?

Det är väl microsoft flight simulator som rekommenderade 64GB ram men tror att de sänkt kraven nu på sista tiden.
GPU:n klarar man sig nog med 8GB men då får man inte allt på max, ska man maxa så är det gärna 16GB som krävs för att vara lite framtidssäker iallafall. Att köpa något med mindre idag känns dumt om nu tanken är att spela.
Citera
2025-03-27, 19:23
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:

För en "normal" användare hävdar jag att 32GB är på gränsen till överkurs, för en utvecklare eller dyl är 48GB inga problem att "slösa upp".
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in