2024-12-31, 14:47
Medlem
Påverkar någons annans omdöme dig hur du ska agera?

Kollar du alltid omdöme om företaget innan köp?
Hur vanligt är det att du då skiter i företaget för att dom har dåliga omdömen?

Folk skriver ju sällan när dom är nöjda utan det är när dom är missnöjda. Vilket gör att dom många branscher ligger på extremt låga betyg.

Vissa branscher ligger ju på 1,00-1,5 och snurrar det är ju extremt lågt Men det betyder inte att dom är på något sätt kriminella. Vilket man borde tycka, det är ju bara det att dom är ruskigt dåliga på kundservice.

Inget företag är heller perfekt, ibland är det personkemin som inte går hela vägen. Finns rätt många kunder/gäster som är specialla som är omöjligt att göra nöjda som lever för att klaga.

Tyvärr kan också företag fuska med omdömen. Dom kan ta bort omdömen hos dessa omdöme sajterna. Dom kan också be vänner skriva falska omdömen osv.
Citera
2024-12-31, 14:55
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Nej företag kan inte ta bort sina omdömen hos t. ex Trustpilot. Däremot har du rätt i att de kan be vänner skriva omdömen men det sysslar inte stora företag som t. ex IKEA eller Telia med.

Kollar i princip aldrig omdömessajter men det händer att jag ibland läser de sämsta omdömena hos företag eftersom dessa brukar bjuda på ganska kul underhållning.
Citera
2024-12-31, 14:58
Medlem
Kollar nästan alltid.
Handlar inte om de har för lågt snitt efter många omdömen.
Senast redigerad av tedshiro 2024-12-31 kl. 15:02.
Citera
2024-12-31, 15:02
Moderator
Hobbybondes avatar
Beror på lite. Är det riktigt dåliga omdömen så handlar jag inte där. Likaså om det är många omdömen där man säger att de inte fått varan man beställt osv. Dvs om det är likartade klagomål så kan man ju ana att det ligger något bakom det hela
Citera
2024-12-31, 15:02
Medlem
Svar Ja
Citera
2024-12-31, 15:45
Medlem
Är det smådodgy sidor man handlar på använder jag absolut omdömen. Jag ger även omdömen för att hjälpa andra, både positiva och negativa.

Är det däremot dom stora kedjorna är det väl kanske snarare produkten man kollar omdömet på, rätt bra att veta att något från Clas ohlson får 3 av 5 stjärnor och att plasten var för mjuk liksom. Slipper jag göra det misstaget. Bygger däremot på att det finns en liten bank av omdömen och inte bara något enstaka.
Citera
2024-12-31, 18:01
Medlem
SmegmaFris avatar
Är det nya sidor så gör jag absolut detta.
Att någon enstaka i mängden är kränkt för att dom inte får returnera en bruten förpackning på en skitsak hos en stor kedja bryr jag mig inte om.
Citera
2024-12-31, 18:24
Medlem
Om jag får kinesisk dropshipping-vibbar av ett företag kollar jag alltid upp dom på trustpilot. 9 av 10 gånger är det precis som jag misstänkt och det ligger 2000 negativa omdömen om att folk fått fel grejer, det dom beställt stämmer inte överens med bilden, dom har inte fått sina varor eller att leveranstiden tagit ett halvår.
Citera
2024-12-31, 20:42
Medlem
Sereenas avatar
Jag brukar ta en titt på dom negativa omdömena och kolla lite på frekvensen av dom och vilka problem det mest handlar om.

Inte helt ovanligt att fuffens företag har bra snitt, massor med positiva, men sedan har fått många negativa på kort tid (inte hunnit dra ner snittet så mycket än) då dom gått över från "bygg kundbas/namn" fasen till "håva in pengarna" fasen..
Citera
2024-12-31, 21:09
Medlem
Bassplays avatar
Det är jävla händigt när man blir sugen på att lägga en beställning från sidor man inte känner igen..

Det har stoppat mig några gånger från att gå vidare med beställning

När man inser att de har 1/5 i betyg och de flesta kommentarer är om trasiga produkter , krånglande / omöjligt att nå kundtjänst.
Fake produkter och extremt seg leverans, oxh ibland helt utebliven.

Skulle hata om såna sidor förbjöds eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in