2024-12-31, 16:02
Medlem
a-mortals avatar
Ibland stöter jag på folk som verkar tro att identitet är ens principfasta värderingar. Jag har börjat tappa intresse för min 12 år gamla hobby så jag kände mig i någon slags identitetskris, men när jag bläddrar bland trådar om det så verkar det finnas folk som inte vet vad de har för värderingar som upplever att de saknar en identitet på grund av det.

Hänger identitet och värderingar ihop? Det tycker jag låter konstigt för värderingar är krångliga och ibland omöjliga att formulera precist. Skulle man sparka en tjockis ner framför en spårvagn för att rädda 5 och mörda 1 spårvägsarbetare? Det säger väl typ ingenting om vem man är. Det är ju när folk klär upp sig i svart och kastar burkar på poliser, klistrar fast sig på en väg för klimatet, eller liknande som de verkar förvandlats till en generisk NPC helt utan identitet. Starka värderingar betyder alltså inte att man har någon identitet på grund av det, menar jag.

Vad är det för folk som inte vet om de vill äta kött eller inte? Då är det väl något helt annat som saknas än en identitet?

Jag förstår de som förlorar jobbet eller, som jag, tappar intresset för en gammal hobby. Det känns jobbigt att inte kunna göra samma sak som förr. Min hobby har varit som en bit av min själ. Att inte längre känna intresserad av hobbyn gör att jag inte längre vet riktigt vad jag vill göra med mitt liv. Detta tycker jag är en identitetskris, man tycker inte att man är sig själv längre.

"En identitetskris är en utvecklingshändelse som involverar en person som ifrågasätter sin självkänsla eller sin plats i världen. Konceptet har sitt ursprung i arbetet med utvecklingspsykolog Erik Erikson, som trodde att identitetsbildningen var en av de viktigaste konflikterna som människor möter. Enligt Erikson är en identitetskris en tid med intensiv analys och utforskning av olika sätt att se sig själv." Har någon en definition som inte ändras från "ifrågasätta sin plats i värden" till "sätt att se sig själv"?

Håller ni med om tesen?
Är det fritt fram att välja kriterier för vilka man kan få en identitetskris av?
Är ordet identitetskris bara trams utan entydig definition eller väsen?
Är statistik som finns till någon nytta?
Citera
2024-12-31, 16:05
Medlem
Identitet är nog snarare kopplat till hur man agerar. Hur man agerar är i sin tur ofta kopplat till ens värderingar, men finns så otroligt många exempel på människor som inte följer sina värderingar när det kommer till kritan. Man har helt enkelt haft ett lätt liv och kunnat ljuga för sig själv.

Men vilka handlingar man utför och agerande mot andra människor eller i olika situationer ljuger inte.
Citera
2024-12-31, 16:15
Avstängd
Att tappa intresset för sin sedan länge utövade hobby handlar INTE om identitetskris.

Din identitet handlar om hur du uppfattar dig själv och hur du vill eller hur det kan tänkas att andra människor uppfattar dig.

För att det ska handla om en kris, förutsätts ett trauma av något slag, lättare eller svårare, och på det följer alltid följande fyra steg:

chock, reaktion, bearbetning och nyorientering
Citera
2024-12-31, 16:16
Medlem
EnCartes avatar
Jag tänker väl att våran identiteten är vilka vi anser oss vara. Tappar man intresset för en hobby, blir väl just det ens identitet då, istället för den identitet som man ansåg sig ha, när man hade den hobbyn.

Om någon upplever sig vara utan identitet, blir det väl den människans identitet då. Man identifierar sig som någon utan identitet, vilket blir en motsägelse.

Jag förstår att man kanske kan känna en viss tomhet och saknad ibland. Men förstår inte hur man ska kunna vara utan identitet. En syn på sig själv.
Citera
2024-12-31, 16:21
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Att tappa intresset för sin sedan länge utövade hobby handlar INTE om identitetskris.

Din identitet handlar om hur du uppfattar dig själv och hur du vill eller hur det kan tänkas att andra människor uppfattar dig.

För att det ska handla om en kris, förutsätts ett trauma av något slag, lättare eller svårare, och på det följer alltid följande fyra steg:

chock, reaktion, bearbetning och nyorientering
Är det en cyklisk process? Alltså att personen med identitetskris, prövar olika identiteter, dvs prövar olika sätt att agera, och mot andras reaktioner bearbeta fram en ny identitet? Jag förstår inte riktigt ännu.
Citera
2024-12-31, 16:25
Medlem
HBTKuks avatar
Identitet är starkt kopplat till hur man uppfattar sig själv samt hur omgivningen uppfattar en. Om det blir en stor krock av värderingar kan det månne påverka. Inte helt orimligt.
Citera
2024-12-31, 16:35
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag tänker väl att våran identiteten är vilka vi anser oss vara. Tappar man intresset för en hobby, blir väl just det ens identitet då, istället för den identitet som man ansåg sig ha, när man hade den hobbyn.

Om någon upplever sig vara utan identitet, blir det väl den människans identitet då. Man identifierar sig som någon utan identitet, vilket blir en motsägelse.

Jag förstår att man kanske kan känna en viss tomhet och saknad ibland. Men förstår inte hur man ska kunna vara utan identitet. En syn på sig själv.
Bra, poäng. Jag tror det har med att chocken från att inte längre vara sig själv sätter en i ett tillstånd av misstro. Man tror inte att man har ändrats för att man tror så bestämt på att man är den man var. Sedan så får man respons från omgivningen och sinnena att man inte längre är den man var. Om det inte är en identitetskris så är det i alla fall ett tillstånd av förnekelse.
Citera
2024-12-31, 16:50
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Är det en cyklisk process? Alltså att personen med identitetskris, prövar olika identiteter, dvs prövar olika sätt att agera, och mot andras reaktioner bearbeta fram en ny identitet? Jag förstår inte riktigt ännu.

Citat:
Krisens faser
Alla reagerar olika i en kris men man kan ändå finna olika gemensamma steg som alla verkar genomgå. Man brukar säga att krisbearbetningen sker i fyra faser.

Chockfas
När en mycket oväntad händelse inträffar kan man lätt uppleva en känsla av overklighet man tar inte riktigt in det som inträffat. Man blir förvirrad och kan utåt sätt verka helt oberörd men i det inre råder kaos.

Reaktionsfas
Till slut kommer personen dock att reagera på det inträffade. Ibland sker det efter bara någon timme och ibland kan det ta ett par dagar. Personen börjar inse vad som hänt bit för bit och reagerar med starka känslor som förtvivlan och ilska. Här drabbas man också lätt av sömnstörningar, utmattning och depression.

Bearbetningsfas
Till slut börjar man återfå kontrollen över sina känslor och kan på ett mer medvetet sätt börja hantera och bearbeta händelsen. All tid går inte längre åt till att tänka på händelsen utan man kan släppa det under perioder, perioder som blir längre och längre.

Nyorienteringsfas
Ett trauma glöms sällan bort men de kan läka så till den grad att individen återigen kan fokusera på framtiden. Händelsen blir en del av ens liv, livet blir inte desamma som tidigare men det kan ändå kännas meningsfullt och glädjerikt.
https://lattattlara.com/klinisk-psykologi/kriser/

I fallet med att tröttna på sin hobby så är det lång från "kris" och mer en "brydd" eller "smått förtvivlad" som stämmer för mig. Jag behöver komma till nyorienteringsfasen ändå känner jag. En mild kris blir visst en oxymoron, men jag tycker ändå identitetskris är det närmaste för att beskriva vad jag upplever.
Citera
2025-01-01, 15:19
Medlem
nerdnerds avatar
Funderar bara lite på vad den här sortens identitet är. Kan ju t ex vara vad man är utbildad till och jobbar som, vilken bil man kör, var man bor, etc. Eller är allt sånt bara yta?
"You're not your job. You're not how much money you have in the bank. You're not the car you drive. You're not the contents of your wallet. You're not your fucking khakis. You're the all-singing, all-dancing crap of the world."
Tyler Durden i filmen Fight Club
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in