2025-01-01, 09:45
Medlem
Skulle ni kunna tänka er att göra detta om influencern promotar ert företag på Tiktok eller liknande?
Citera
2025-01-01, 10:18
Medlem
SnutteFia03s avatar
Så länge det är billigare än att köpa reklamplats så kan det väl vara värt det, förutsatt att man tror att influencern i fråga är populär bland de som kan tänkas bli framtida kunder hos en och att man inte ser några problem med att ens företag förknippas med just den personen.
Citera
2025-01-01, 10:20
Medlem
Jag har ett eget företag (är fotograf) och det händer att jag gör gratisjobb om jag har tid eller om det är ett jobb jag verkligen har lust att göra. Jag har tre punkter jag går efter, att jobbet är roligt och är något jag vill göra, att jag får stor kreativ frihet i hur jag vill lägga upp det, och om det är något jag gärna vill stötta för att jag tycker att föreningen/organisationen etc är viktig och står för bra saker.

Av principskäl gör jag inte gratisjobb åt andra företag men gör ibland jobb åt ideella tidningar och hemsidor. Jag brukar vilja att uppdraget ska träffa åtminstone två av de tre punkterna ovan men är inte stenhård om det är något jag verkligen har lust att göra.

Det är svårt att råda dig med så lite information, men jag spontant kan jag säga att jag nog inte hade gjort det bara för exponeringen, men kanske om det hade träffat några fler av punkterna ovan?
Citera
2025-01-01, 10:46
Medlem
kalkryggars avatar
Jag skulle göra det om hen är någon som jag känner skulle vara en bra representant för mitt företag. Då kan det vara ljusår bättre än typiskt vanlig reklam.
Citera
2025-01-01, 11:14
Medlem
Hazizas avatar
Nej aldrig.
Citera
2025-01-01, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Skulle ni kunna tänka er att göra detta om influencern promotar ert företag på Tiktok eller liknande?

Konstigt att en populär influencer inte har råd att betala för en tjänst, kanske inte influencern är så populär så den har råd att betala?

Men nej, gör inga gratisarbeten, varför ska du arbeta gratis, arbetar influencern gratis?
Citera
2025-01-01, 13:56
Medlem
Trakessons avatar
När jag drev mitt företag gjorde jag gratisjobb ibland. Villkoret var naturligtvis att mitt företag skulle få exponering på sociala medier och förhoppningsvis generera nya kunder. De flesta gratiskunder var musiker eller personer kända från TV. Jag märkte en tydlig skillnad mellan den sortens reklam och ”traditionell” reklam jag köpte. Den märkligaste ”influenserupplevelsen” jag hade var när en man från Irak, väldigt välklädd, men som pratade dålig svenska försökte övertala mig att ge honom halva priset. Han påstod att han skulle ordna massor av nya kunder åt mig om jag gick med på det. Jag orkade inte tjata med honom så han fick halva priset till slut även om jag inte trodde ett skit på några nya kunder. Jag vet inte vem han var men det började dundra in folk och jag fick nog åtminstone 100 jobb där folk hälsade från honom, så det visade sig vara en bra affär även om jag inte trodde det från början.
Citera
2025-01-01, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms

Det är inte gratisjobb om du får någonting i gengäld. Då är det byteshandel. Sen får du värdera om den tjänst du får i betalning är likvärd den tjänst du levererar. Men frågar du mig så har jag inga principiella problem att byta tjänster emot gentjänster.
Citera
2025-01-01, 15:32
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Konstigt att en populär influencer inte har råd att betala för en tjänst, kanske inte influencern är så populär så den har råd att betala?

Men nej, gör inga gratisarbeten, varför ska du arbeta gratis, arbetar influencern gratis?

Kika på Matilda Djerf.
Citera
2025-01-01, 18:55
Medlem
Ja, OM det finns någon vettig med passande följarkrets. Det vanliga är att de bryr sig för mycket om utseende, lyx eller är ännu mer korkade
T ex den som dragit på sig +1,5 mill skuld, inga tillgångar, genom att leva lyxliv utan att ha råd med det.
Citera
2025-01-05, 13:09
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Nu är det ju inget gratisjobb om något annat krävs i utbyte, exempelvis reklam. Då är det snarare byteshandel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in