2025-01-24, 09:44
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Medelklassen som folk pratar om, vad jobbar dessa personer med? Tror knappast att kassörskan i matbutiken kan räknas till medelklass eller ens Undersköterskan eller de som jobbar på donken.
Detta är väl människor som max har 10$/h, en servitris får väl enbart dricks som lön har man hört men vad som stämmer vet jag inte.

Många av dom som tidigare var medelklass i USA har halkat ner ett steg i hierarkin, man brukar säga i USA att medelklassen håller på att försvinna och tillsammans med den även den levnadsstandard som medelklassen hade.
Finns mängder om detta på youtube för den som är intresserad
Citera
2025-01-30, 15:20
Medlem
Köp ett hus i typ Texas. Ett sånt där klassiskt stort fint lyxigt hus för typ 300 000 dollar. Billigt.

Som överallt. Vissa ställen orimligt dyra. Andra väldigt billiga.
Citera
2025-02-06, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
När jag ser på TikTok eller Youtube Shorts så verkar det dyka upp oseriösa personer som lever någonstans i Kalifornien.

Allt jag kan notera är att dom verkar ha ett flott hus, simbassäng och dom jobbar med...ja vad kan dom jobba med?

Jag försöker jämföra amerikansk levnadsstandard mot svensk och jag uppfattar att den svenska levnadsstandarden är betydligt mycket lägre än den amerikanska.

Stämmer detta? Eller vad jobbar alla som har stora fina hus i USA?
Denna tråd handlar inte om att avgöra kvalitén på deras hus. Utan snarare varför dom lever ett rikare liv, trots att dom jobbar knappt.

Ett exempel är Youtube kändisen Nathan Kessel.
https://www.youtube.com/@kessel_nathan/shorts

Han verkar ha ingen reklam på sina filmer. Bara små filmer hela tiden om sin fjortistjej och katter.
Men han verkar ha pengar ändå, trots att han är flintis och lönnfet.

Klart standarden är bättre där. I CA tjänar du oftast runt motsvarande 90-120 000 i månaden med mycket mindre skatter. Exempelvis så fick jag ett erbjudande att ta ett jobb där och skulle då få 300 000 $ om året med bonus och runt 400 00$ i låne aktier. I Sverige tjänar jag 60 000 i månaden. Så visst blir det skillnad i levnadsstandard om du är medelklass
Citera
2025-02-06, 16:30
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Medelklassen som folk pratar om, vad jobbar dessa personer med? Tror knappast att kassörskan i matbutiken kan räknas till medelklass eller ens Undersköterskan eller de som jobbar på donken.
Detta är väl människor som max har 10$/h, en servitris får väl enbart dricks som lön har man hört men vad som stämmer vet jag inte.

Har sett på flera program där de bygger hus i Usa och där arbetskraften verkar vara mexikaner, de är knappast dyra i drift och tar väl vad de blir erbjudna. Har aldrig sett ett program där de använder sig av infödda amerikaner som bygger huset.

På så sätt kan man hålla nere kostnaderna för ett hus, i Sverige är en byggnadsarbetare dyr i drift och en hel del byggföretag konkar i detta land pga kostnaderna. Vi har även en hel del regler att följa, det är väl tvivelaktigt att de gör detta i Usa.

Ps +40 miljoner människor i Usa får matkuponger varje månad för att kunna överleva, hurra för ”frihetens” land.

Gjorde en googling och där ser man att en Undersköterska som ligger i topp tjänar dryga
50 000$/år.
Är inte så himla långt ifrån vad man själv har på en 86,86% tjänst med ob här i Sverige (skiljer 10 000$). Medellönen ligger på 38 000$ (416 000kr) sämre än vad man själv tjänar.

Medelklass är ett väldigt urvattnat begrepp som många använder fel. Egentligen syftar det på den samhällsklass som befinner sig mellan arbetarklass och överklass. De som har utbildning nog för att ha mer självständiga, kunskapsbaserade jobb med högre status och lön, och därför inte klassas som arbetare, men inte är rika nog för att kunna leva på avkastning av kapital. Alla från lärare och poliser till läkare och advokater faller inom denna definition.

En del använder det när de egentligen menar medelinkomsttagare, vilket inte stämmer överens med den egentliga definitionen, eftersom arbetarklassen utgör en majoritet av befolkningen, även om medelklassen vuxit kraftigt. I vilket fall så klassas inte butiksbiträden eller undersköterskor som medelklass i någon definition av begreppet, eftersom det är yrken med både låga utbildningskrav, låg status och låg inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in