2025-01-01, 17:43
Medlem
RollonHomies avatar
Jag har fått en ny telefon, är van vid äldre lurar men nu pajade den jag hade och jag fick en ny i julklapp.

På min äldre lur var det enkelt att slå av allt, men med de nyare verkar det vara så mycket skit igång som sparar foton, sms och allt möjligt på så många olika platser att jag nästan blir deprimerad. Det känns som att de gjort det medvetet för att man bara ska klicka godkänn för att få komma igång med luren så snabbt som möjligt.

Jag pysslar inte med några olagligheter, men värnar ändå om min integritet och vill känna att jag har full kontroll på mitt privatliv. Tar jag ett trevligt familjefoto med luren så vill jag att den ska stanna där och inte lagras nån annanstans som nån sorts backup. Skriver jag sms med vänner så vill jag inte att skiten ska lagras nån annanstans än på min lur, men nog märker jag att det finns en funktion aktiverad som gör att allt också lagras på mailkontot. Visst kan jag slå av den funktionen, men varför förväntar dom sig att sånt ska vara automatiskt aktiverat? Det borde ju istället vara så att om man vill lagra allt nån annanstans så kan man dra hem appar för det.

Nu känns det som att jag har ett spionverktyg i handen och jag undrar vad ni som är kunniga på sånt här direkt slår av eller avinstallerar för att slippa att allt lagras överallt.

Telefonen är ingen dyr pryl, en Moto G24 med Android-version 14. Den är dock ljusår mer avancerad än den jag tidigare hade.

Vad rekommenderar ni mig att göra? Vill inte göra mig av med telefonen eftersom jag fick den av tjejen. Men jag vill göra den hyfsat trygg att använda.
Citera
2025-01-01, 17:59
Medlem
67arigGubbes avatar
Vad menar du egentligen?

Vill du inte spara foton, ta inte foton?
Sms försvinner ej när man läst dessa, kanske finns nän funktion att ställa in men vad jag vet har sms alltid sparats.
Citera
2025-01-01, 18:26
Medlem
supremanics avatar
Tråkigt nog är det enda att göra att vara noggrann att titta vad du klickar på och aktivt klicka bort och undvika att klicka i sådant som lagrar i molnet.
Köpte ny android lur relativt nyligen och tyckte det var sjukt hur kåta de är på att man inte ska få spara enbart lokalt. Det var flera dialogrutor att ta sig igenom innan man fick använda den där man fick klicka bort att data ska skickas och saker som ska sparas i molnet.
Citera
2025-01-01, 18:46
Medlem
Du har lite förslag här.
https://www.geeksforgeeks.org/androi...d-to-turn-off/

Sen har du detta klipp som är gammalt men kan ändå ge lite tips på vad som man bör stänga av.
https://m.youtube.com/watch?v=dEE7OjXeNqQ

Lycka till.
Citera
2025-01-01, 21:46
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Tråkigt nog är det enda att göra att vara noggrann att titta vad du klickar på och aktivt klicka bort och undvika att klicka i sådant som lagrar i molnet.
Köpte ny android lur relativt nyligen och tyckte det var sjukt hur kåta de är på att man inte ska få spara enbart lokalt. Det var flera dialogrutor att ta sig igenom innan man fick använda den där man fick klicka bort att data ska skickas och saker som ska sparas i molnet.
Ja, det var det jag reagerade på också. Lite som att man måste sitta och klicka bort alla förfrågningar om att vill du verkligen att ditt privatliv inte ska lagras hos din granne, utan hos dig istället?
Citera
2025-01-01, 21:47
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gharris
Du har lite förslag här.
https://www.geeksforgeeks.org/androi...d-to-turn-off/

Sen har du detta klipp som är gammalt men kan ändå ge lite tips på vad som man bör stänga av.
https://m.youtube.com/watch?v=dEE7OjXeNqQ

Lycka till.
Tack så mycket, uppskattas!
Citera
2025-01-01, 21:52
Medlem
Såg i dag om nån kärring som sparat 6000 bilder i "molnet".

Så bytte hon teleoperatör och alla bilder försvann!!

"Molnet" är så jävla braaaaa🤣🤣
Citera
2025-01-02, 13:04
Medlem
aleph0s avatar
Min favorit för Android är NetGuard. Ingen root krävs och man kan idag välja VPN per app. Det ger att man kan stänga av nätverkskopplingar (VPN till ingenstans) för alla appar som man inte vill ska kunna hämta eller skicka data.
/aleph0
Citera
2025-01-03, 09:39
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Såg i dag om nån kärring som sparat 6000 bilder i "molnet".

Så bytte hon teleoperatör och alla bilder försvann!!

"Molnet" är så jävla braaaaa🤣🤣
Nu hade ju hon enl leverantören inte följt instruktionerna till fullo, så det kanske inte bara var molnets fel. Men det kan vi bara sia om.
Citera
2025-01-07, 08:42
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet --> Telefoni, surfplattor och läsplattor
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem