2025-01-01, 18:53
Medlem
MiniiMajss avatar
Hej.
Om jag ringer en kompis eller familjemedlem så hör jag ingen signal utan helt plötsligt så svarar den personen som jag har ringt till. Varför är det så?
Citera
2025-01-01, 19:05
Medlem
För att personen i andra änden råkade lyfta på luren samtidigt som du ringde. Om vi snackar analog telefoni, vill säga.
Citera
2025-01-01, 19:09
Avstängd
KebabMedWhiskys avatar
Jag har inte hört en sådan signal på flera år.
Citera
2025-01-01, 22:32
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
För att personen i andra änden råkade lyfta på luren samtidigt som du ringde. Om vi snackar analog telefoni, vill säga.

Analogt system var det länge sedan vi hade. Jag tolkar dessutom formuleringen "helt plötsligt" som att det går en viss godtycklig tid innan svar, annars hade nog TS skrivit "omedelbart" eller liknande synonymt begrepp.
Citera
2025-01-01, 23:00
Medlem
Sainsburyss avatar
Om jag ringer via 4/5G till en annan person som också är på 4/5G nätet så hör jag alltid att signalerna går fram.
Men ibland så händer det mig att jag inte hör några signaler och helt plötsligt svarar motparten.

Tror det bara är en bugg
Citera
2025-01-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Analogt system var det länge sedan vi hade.
Jodå, det finns kvar, även om det gradvis försvinner.
Citera
2025-01-01, 23:49
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Jodå, det finns kvar, även om det gradvis försvinner.

Jaså. Jag trodde AXE var infört i hela landet redan på 90-talet? Var menar du att det finns kvar analog telefoni?
Citera
2025-01-02, 00:49
Medlem
Citat:
Jaså. Jag trodde AXE var infört i hela landet redan på 90-talet? Var menar du att det finns kvar analog telefoni?
Från lokala stationen till telefonen är det fortfarande analogt, även med AXE. Det är kärnnätet som är digitalt med AXE.

Om man ansluter sin gammaldags telefon hemmavid via bredband, så har men istället i hemmet en adapter från digitalt nät till analog telefon.

https://en.wikipedia.org/wiki/Analog_telephone_adapter

Jag har själv upplevt det som TS beskriver för inte allt för längesedan.
Senast redigerad av anders197503 2025-01-02 kl. 00:55.
Citera
2025-01-02, 03:28
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Från lokala stationen till telefonen är det fortfarande analogt, även med AXE. Det är kärnnätet som är digitalt med AXE.

Ljud är alltid analogt sista biten, ja.

Men menar du att ringtonen* inte genereras centralt?

*) Ej att förväxlas med ringsignalen.

Citat:
Om man ansluter sin gammaldags telefon hemmavid via bredband, så har men istället i hemmet en adapter från digitalt nät till analog telefon.

https://en.wikipedia.org/wiki/Analog_telephone_adapter

Ja, det blir lite som att ha en liten satellitväxel i sin egen fastighet. Men det gör knappast systemet som helhet mer analogt.

Citat:
Jag har själv upplevt det som TS beskriver för inte allt för längesedan.

Jag har också erfarenhet erfarenhet inom min bekantskapskrets av problemet som TS beskriver, men då har det varit över 4G/5G. Jag tror du är inne på fel spår. Jag utgår i från att TS inte har fast telefon, för då hade väl TS skrivit det.
Citera
2025-01-02, 13:08
Medlem
Citat:
Ljud är alltid analogt sista biten, ja.
Jo, självklart är ljud alltid analogt, men det är inte bara ljudet vi snackar om här. Signaleringen (ringsignal, nummerslagning (pulsval eller tonval)) är också analogt i yttre delen av nätet.
Citat:
Men menar du att ringtonen* inte genereras centralt?
*) Ej att förväxlas med ringsignalen.
Nej, det menar jag inte.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ringing_tone
Citat:
Ja, det blir lite som att ha en liten satellitväxel i sin egen fastighet. Men det gör knappast systemet som helhet mer analogt.
"mer"? Nä, det är ju till viss del analogt och viss del digitalt. Varken mer eller mindre.
Citat:
Jag har också erfarenhet erfarenhet inom min bekantskapskrets av problemet som TS beskriver, men då har det varit över 4G/5G. Jag tror du är inne på fel spår.
Kanske, men jag ville i alla fall passa på att beskriva hur det fungerar i ett av fallen.
Citat:
Jag utgår i från att TS inte har fast telefon, för då hade väl TS skrivit det.
TS har å andra sidan inte skrivit att det skulle vara frågan om mobiltelefoni.
Citera
2025-01-02, 13:38
Medlem
henrikos avatar
Citat:
TS har å andra sidan inte skrivit att det skulle vara frågan om mobiltelefoni.

Det får ju ändå ses som utgångsläget, då 99% av alla som ringer gör det i via mobilnäten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in