2006-08-23, 19:21
Medlem
smärtpatients avatar
Hej!

Jag samlar på gamla medicinprylar och ibland händer det att jag får exempelvis flaskor där det är ett minimalt innehåll kvar i.

Jag har 2 olika substanser som jag undrar vad det kan vara, jag förstår att det är väldigt svårt att gissa.

Men substans nr 1: Det hade fällts ut kristaller, antagligen från torkad vätska. Från en brun 2 dl flaska från 40-talet. Kristallerna är smaklösa, jag kände ingen smak i alla fall. De är vit/gula lite genomskinliga men med en gul färg. Tog tillvara på dom och sen sköljde jag ur flaskan och hällde vätskan på en tallrik över ett vattenbad, då fick jag lite mer vit/gult pulver. Hmmm, undrar om man ska basa det kanske?

Nr 2: Ser mer pulvrigt ut, sitter fast lite i 2 st flaskor. Har färg ungefär som svavel. Vad kan det vara som man använde inom sjukvården på 40-talet?

Värt att notera är att båda flaskorna kommer från en "fältväska" så det är mediciner som man tagit med sig. Båda substanserna fanns i 2dl flaskor.

Snälla hjälp mig knarka detta på ett vettigt sätt
Citera
2006-08-23, 19:38
Medlem
smärtpatients avatar
Äh basade nr1. Hände inte ett skit!
Citera
2006-08-23, 19:45
Medlem
furis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smärtpatient
Äh basade nr1. Hände inte ett skit!

Haha det är ju medicin från 40 talet så förvänta dig inte för mkt
Citera
2006-08-23, 20:01
Medlem
smärtpatients avatar
Jag förväntade mig ingenting. Men den förra medicinflaskan som råkade komma med lite innehåll vart jag faktiskt rätt påverkad av, helt klart opiater i den. Även om det var en till synes liten mängd så kändes det faktiskt rätt bra. Och då var den flaskan mellan 40-60 år gammal!
Citera
2006-08-23, 23:33
Bannlyst
Opiater har lång hållbarhet. Är dock ingen höjdar ide att dra i sig grejor som man inte har en aning om vad det är, oavsätt om det tillverkades igår eller för ett sekel sedan.
Citera
2006-08-24, 08:57
Medlem
Gott&Blandats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diazepam
Opiater har lång hållbarhet. Är dock ingen höjdar ide att dra i sig grejor som man inte har en aning om vad det är, oavsätt om det tillverkades igår eller för ett sekel sedan.
Tycker du ja! Jag tycker det är roligt att känna något smyga och inte har en aning om vad som komma skall.
Citera
2006-08-24, 09:51
Medlem
smärtpatients avatar
Seriöst så stoppar jag ju inte ofta i mig saker jag inte vet vad det är. Bara spännande med gamla mediciner. Tror inget av det kan skada mig, det enda skulle vara om det var mao hämmare, men det är en väldigt liten chans.

Gatudroger som jag inte vet vad det är skulle jag aldrig stoppa i mig. Detta händer alltså bara när jag utökar min samling och råkar få med mig lite gamla substanser i apotekarflaskorna.
Citera
2010-08-16, 13:04
Medlem
undervattenfisks avatar
BUMP...

Jag samlar också på gamla sjukhus prylar!

Utbyta bilder?
Citera
2010-08-16, 13:33
Medlem
C8H11Ns avatar
Gå till polisen med pyttelite och säg att din hund började slicka på en påse innehållandes substansen, varför du måste veta vad det är.
Citera
2010-08-16, 13:48
Medlem
Gera_1s avatar
fixa en bild
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in