• 1
  • 2
2025-01-06, 15:56
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptenr
Jag tänker att programmet hjälper till att identifiera varför ett visst beteende inte sker genom att visualisera för- och nackdelarna...

Man kan också använda programmet tillsammans med barnet – låta hen själv sätta vikt på olika argument och på så sätt få en inblick i hur hen tänker. Då blir det lättare att tillsammans hitta en lösning och få vågskålen att tippa över till "ja-sidan" när det gäller att äta grönsakerna.
Ja, det är lite som en lek med barnet för att hjälpa sig själv att hitta en lösning.

Sedan tror jag inte alla människor behöver visualisera för att fatta men en del behöver det och kan då enklare lösa sina problem som grämmer.
Citera
2025-01-07, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Ja, det är lite som en lek med barnet för att hjälpa sig själv att hitta en lösning.

Sedan tror jag inte alla människor behöver visualisera för att fatta men en del behöver det och kan då enklare lösa sina problem som grämmer.

Ja men precis! Och ja, alla behöver nog inte visauliseringen, men som du säger och vad jag också tror så borde visualiseringen kunna vara bra för någon individ där ute? För vissa kanske detta hade hjälpt?
Citera
2025-01-07, 22:58
Medlem
a-mortals avatar
Jag tycker att det saknas underlag. Att något fungerar för dig betyder inte att det fungerar för någon annan, därför behövs ett underlag. Till att börja med bör man ha en grund i vetenskapen om motivation (se t.ex. Reeves) när man utvecklar metoden. I stora drag så påverkas motivation av tänkandet, känslorna och behoven, enligt motivationsforskare Johnmarshall Reeves. Det är svårt att få tänkandet att styra motivationen, speciellt om man är hungrig, frusen, inte sovit och blir dåligt behandlad. Dessutom är de flesta inte så bra på att tänka, lever som om de inte skulle åldras och gör dåliga val som de sedan ångrar. Vågskålsmetoden verkar starkt begränsad i användning i och med att den förutsätter att man mår bra och tänker klart. Det är vad jag tycker.
Citera
2025-01-12, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag tycker att det saknas underlag. Att något fungerar för dig betyder inte att det fungerar för någon annan, därför behövs ett underlag. Till att börja med bör man ha en grund i vetenskapen om motivation (se t.ex. Reeves) när man utvecklar metoden.

Ja, jag håller med dig. Det hade varit värdefullt att ha mer underlag. Just därför letar jag nu efter testpersoner för att se hur metoden fungerar i praktiken. Alla som är intresserade är varmt välkomna att testa både programmet och metoden. Jag har även nyligen startat en Facebook-grupp för detta, så den som vill får gärna gå med:
https://www.facebook.com/groups/vagskalsmetoden

Citat:
I stora drag så påverkas motivation av tänkandet, känslorna och behoven, enligt motivationsforskare Johnmarshall Reeves. Det är svårt att få tänkandet att styra motivationen, speciellt om man är hungrig, frusen, inte sovit och blir dåligt behandlad.

Ja, verkligen. Som du säger är det svårt att låta logiskt tänkande styra ens val när grundläggande behov som hunger, kyla eller sömnbrist tar över. I sådana situationer blir känslorna och biologiska drifter starkare än det rationella tänkandet, och då styr de besluten i mycket högre grad. Men i Vågskålsmetoden så är det tänkt att känslorna som t ex hunger ska vara med i beräkningen/vägningen.

Citat:
Dessutom är de flesta inte så bra på att tänka, lever som om de inte skulle åldras och gör dåliga val som de sedan ångrar. Vågskålsmetoden verkar starkt begränsad i användning i och med att den förutsätter att man mår bra och tänker klart. Det är vad jag tycker.

Jag förstår din invändning. Många har svårt att fatta långsiktiga beslut, och jag hoppas att Vågskålsmetoden kan vara ett verktyg för att hjälpa människor att bli mer medvetna om för- och nackdelarna med olika val. Genom att tydligt visualisera konsekvenserna kan metoden kanske bidra till bättre beslut på sikt.

Och ja, jag håller med om att man behöver vara i en relativt stabil sinnesstämning för att aktivt använda metoden. Därför tror jag att den kan vara särskilt användbar för dem som vill hjälpa andra med beteendeförändringar, till exempel föräldrar som vill stötta sina barn eller yrkesgrupper som psykologer och coacher som arbetar med förändringsprocesser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in