• 1
  • 2
2025-01-04, 10:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Ibland i omoderna hus kan glödlampor gå sönder i tid och otid, spisar som inte bli varma osv, där kan det vara så att det blir strömspikar/spänningsfall, och nollskruven sitter i centralen, alt dålig kontakt i just den delen av elsystemet, Jag är på inget vis elektriker bara bara stött på bekymret några gånger.

Jomen det där stämmer på mitt gamla hus. Nu ska det i och för sig snart stor-renoveras, så då kanske de tar hand om den biten också.
Citera
2025-01-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nyfiken på vad som gör det här - inte för att det är något stort problem. Jag har en elektrisk julljusstake med timer i köksfönstret, den har ingen mellanströmbrytare om det har betydelse. Ljusstaken ska tändas automatiskt vid samma klockslag varje dag (klockan 16 har jag ställt in den på) och lysa i sex timmar. Men när jag slår på taklampan (med en vanlig strömbrytare på väggen), så tänds även ljusstaken! Fast det inte är rätt tid. Sedan fortsätter den att lysa sina sex timmar, även om jag släcker taklampan.

Finns säkert en enkel förklaring som jag inte känner till.

Vad händer om du tar och slår av hela centralen på hb sen på igen hoppar timern igång?

Vissa elektriker har den dåliga idén att använda neutralen som släck/tändtråd. Jag tror att timern saknar nolla när kökslampan är släckt.
När du tänder så får du en krets även över timern och den börjar i påslaget läge.

Jag hade letat reda på felet om det var min kåk, men så är jag lite mer kunnig.
Citera
2025-01-05, 22:53
Medlem
Citat:
Jomen det där stämmer på mitt gamla hus. Nu ska det i och för sig snart stor-renoveras, så då kanske de tar hand om den biten också.
Tappar du nollan får du ut 400v i varje vägguttag och det kommer slå sönder typ allt.

Så har du anledning att misstänka nollanskruven eller inkommande nolla då kan det vara värt att betala elektriker att kolla på det.
Mitt tidigare inlägg är har inget med ovan att göra och kommer inte slå sönder din tv mm
Citera
2025-01-05, 22:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Vad händer om du tar och slår av hela centralen på hb sen på igen hoppar timern igång?

Vissa elektriker har den dåliga idén att använda neutralen som släck/tändtråd. Jag tror att timern saknar nolla när kökslampan är släckt.
När du tänder så får du en krets även över timern och den börjar i påslaget läge.

Jag hade letat reda på felet om det var min kåk, men så är jag lite mer kunnig.

Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Tappar du nollan får du ut 400v i varje vägguttag och det kommer slå sönder typ allt.

Så har du anledning att misstänka nollanskruven eller inkommande nolla då kan det vara värt att betala elektriker att kolla på det.
Mitt tidigare inlägg är har inget med ovan att göra och kommer inte slå sönder din tv mm

Tack. Jag bor i hyreshus, så jag behöver inte betala för elektrikern själv. Ska ringa felanmälan direkt efter helgen!
Citera
2025-01-06, 10:17
Medlem
Citat:
Tack. Jag bor i hyreshus, så jag behöver inte betala för elektrikern själv. Ska ringa felanmälan direkt efter helgen!
Du betalar för rätten att nyttja en lägenhet, dvs fastighetsägaren är anläggningsägaren och således ansvarig/äger elen till "slutpunkt"
Allt efter vägguttag ligger ansvaret på den som hyr.

Prata igenom det med fastighetsägare eller av denne ansvarig utsedd. Helst skriftligt, om muntligt dra ett mail efter med typ, " vid samtal nyss vart xyz sagt. Om du har en annan uppfattning så maila din uppfattning....."

Då har du både livrem och hängslen om ngt händer
Citera
2025-01-08, 21:27
Medlem
Citat:
Vet inte hur man byter ut timern, kan inget om sådant, och det känns inte tillräckligt viktigt heller.

Är det inte en sån klocktimer du pluggar in mellan stickproppen och uttaget?
Är det en mekanisk timer med en rund skiva eller elektronisk med knappar och display?
Citera
2025-01-08, 21:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det inte en sån klocktimer du pluggar in mellan stickproppen och uttaget?
Är det en mekanisk timer med en rund skiva eller elektronisk med knappar och display?

Nej, den är inbyggd i ljusstaken. Det rör sig om en s.k. ljusbåge (Schwibbogen) från Erzgebirge i Tyskland. Man kan inte välja, utan den är inställd så att den lyser i sex timmar, är släckt i 18 timmar, lyser i sex timmar... Om man inte drar ut kontakten ur eluttaget, i så fall tänds den när man sätter in kontakten igen, och sedan börjar cykeln om. (Fast så har det inte funkat för mig i år då, eftersom den tänds varje gång jag tänder taklampan. Tidigare år har det funkat.)

Ljusstaken ligger redan i sin låda i förrådet nu, får svara på din fråga om 10,5 månader - påminn mig gärna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in