2025-01-02, 18:56
Medlem
Halkade av någon anledning in på linbanor och kom vidare på en önskan att besöka Alperna. Schweiz verkar på tok för dyrt att besöka, Österrike med Tyrolen kanske är ett "billigare" alternativ?

Sneglade på bl.a. Hallstat (kanske inte är i Tyrolen iofs) och Mittelberg.

Hur lätt är det att ta sig fram i Österike? Tåg? Buss? Lär väl bli att flyga till Innsbruck eller Salzburg, eller kanske Munchen om de inte flyger dit från Sverige på sommaren.

Åker absolut inte skidor då det är enbart sommar som gäller.

Något man bör tänka på?

Såg iofs att de kör nattåg från Malmö till Österike i juli med Snälltåget men är lite rädd att bli för låst till ett visst antal dagar.
Citera
2025-01-02, 20:22
Medlem
LarryHoovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Halkade av någon anledning in på linbanor och kom vidare på en önskan att besöka Alperna. Schweiz verkar på tok för dyrt att besöka, Österrike med Tyrolen kanske är ett "billigare" alternativ?

Hur lätt är det att ta sig fram i Österike? Tåg? Buss? Lär väl bli att flyga till Innsbruck eller Salzburg, eller kanske Munchen om de inte flyger dit från Sverige på sommaren.

Något man bör tänka på?

Såg iofs att de kör nattåg från Malmö till Österike i juli med Snälltåget men är lite rädd att bli för låst till ett visst antal dagar.

Ingen aning hur det ser ut i den västra halvan av landet men Tågen och Bussarna funkade skitbra i Östra delarna av landet (Linz och Wien) iaf från mina upplevelser
Citera
2025-01-02, 21:26
Medlem
Germanofils avatar
Tyrolen på sommaren är galet fint. Kan rekommendera området på den österrikiska sidan av Zugspitze (Tysklands högsta berg). Finns tåg från München via Garmisch.
Citera
2025-01-03, 19:35
Medlem
Slumlords avatar
Jag har varit en del i Alperna på sommaren, mest i Schweiz. Där är det som du skriver väldigt dyrt så att rikta in sig på Österrike är en bra idé. Ta flyg till München och fortsätt med tåg därifrån för det går inga direktflyg till Salzburg eller Innsbruck på sommaren, om det inte ändrats på senare tid men det tror jag inte. Om det är linbanor du är ute efter så undersök om det ingår gästkort med fria resor när du bokar boendet. Det är faktiskt ganska vanligt att det gör det och det sparar du en slant på.
Citera
2025-01-04, 00:03
Medlem
Munchen låter som en bra utgångspunkt. Lär väl gå fler flyg dit kan jag tänka mig. Wien är nog lite för långt bort.

Får se om det blir till sommaren eller längre fram i tiden.

Är det någon månad som det brukar kunna vara mer folk på än vanligt?
Citera
2025-01-04, 00:04
Medlem
Maten är juste särskilt i italienska delen om det nu är skillnad
Citera
2025-01-29, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet

Något man bör tänka på?

Bergen är lika vackra i Österrike som i Schweiz och det är mycket billigare! Jag har varit ett antal gånger i Tyrolen och vandrat i bergen, det finns vandringsleder överallt. Jag bor på ett hotell där jag får frukost och middag, tar liften upp på höjden och försöker sedan vandra ner i dalen igen så flackt som möjligt. En öl med utsikt i någon av bergsrestaurangerna förgyller dagen! Om det är något som kan passa dig kan jag gärna utveckla.

Just Hallstatt känner jag mig tveksam till, det är fullkomligt nerlusat med turister. Tåg fungerar bra men med tanke på terrängen går det förstås inte att nå allt med tåg. Det finns gott om lokalbussar som går upp i högre terräng. Vad har du tänkt dig att du vill göra i Österrike?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3650676

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in