2025-01-05, 01:11
Medlem
Jag jobbar på ett statligt ägt företag och vi har en policy om 60% närvaro som ABSOLUT inte följs upp av cheferna utan folk jobbar hemma lite som dom vill och verksamheten har inte brakat ihop för det.

Ledningen verkar helt enkelt låta respektive gruppchef avgöra hur dom ska lösa jobbet och alla cheferna verkar vara rörande överens om att så länge resultaten uppnås så har folk frihet under ansvar.

Nu går det väldigt bra för oss och har gjort så i många år så det är absolut möjligt att det kanske skulle vara strängare om resultaten var dåliga.

Bland utvecklarna är det säkert minst 80% hemifrån medan administrativ personal, HR o.dyl nog ligger närmare 80% på kontoret.

HR säger själva att dom hade haft extremt svårt att rekrytera utvecklare om vi hade haft en hård "på kontoret" policy. Folk i IT-svängen förväntar sig ett fritt jobb med eget ansvar allt som oftast.

Vi hade en chef på en avdelning förra året som kom in utifrån och direkt började detaljstyra sin grupps närvaro och efter ett år ungefär så fick han gå. Hans grupps moral hade gått rakt ner i källaren och alla hatade att känna sig övervakade och "intvingade" på kontoret.

Självklart kan det vara så att för att det funkar hos oss så är det inte den bästa lösningen för alla. Organisationer och folk är annorlunda men jag är glad att det funkar hos oss trots att jag är oftare på kontoret än hemma.
Citera
2025-01-05, 01:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Någon måste ju likförbannat så och bygga, eller ska alla bli kontorsnissar?

Jo men ingen tvingas att bli byggjobbare vad jag vet. Spara pengar och ombilda dig om du vill.
Citera
2025-01-05, 01:37
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
På större företag som Digital Realty, JP Morgan och Equinix är det inte så. De är alla mina kunder och det fungerar inte så här.

De har nog ganska som inte är på kontoret hela dagarna.
Citera
2025-01-05, 01:49
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
På vilket sätt myglar jag bort arbetsgivarens pengar? Du gör jävligt märkliga antaganden här.

För att du ”jobbar” hemifrån. Finns inte en käft som är lika produktiv som kalsongjobbare som på plats. Varför har du inte det i ditt anställningsavtal om det är så kritiskt för dig att du säger upp dig om du inte får fortsätta kalsongjobba där hemma?
Citera
2025-01-05, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Såg idag denna nyhet ang. Spotify, som bekräftar att de kommer fortsätta tillåta distansarbete. Det som jag tyckte var helt klockrent var deras resonemang, "Our employees aren´t children", som ju faktiskt fångar precis det som företag som är restriktiva med distansarbete inte vill erkänna, att man misstror sina anställda och ser de som småbarn som behöver övervakas:

https://www.reddit.com/media?url=htt...621d&rdt=34953

Tycker det är en bra signal från Spotify, de säger liksom det alla anställda tänker, att om deras arbetsgivare kräver "mycket" kontorsnärvaro så signalerar det tydligt att man inte har förtroende för sin personal. Lär sannolikt betyda rätt mycket för deras konkurrenskraft som arbetsgivare då de ju öppet sågar bakåtsträvande företag.

Tänker då i jämförelse med andra bolag som gått ut öppet med att de är kritiska till distansarbete och avser begränsa detta, t.ex. H&M och Astra Zeneca:
(FB) H&M kräver att anställda ska arbeta från kontoret - protester bland anställda
(FB) Astra Zeneca övervakar personalens datorer - vill säkerställa kontorsnärvaro

Vad säger ni? Är Spotify något på spåren?

Spotify - som sparkade nästan 20 % av sina anställda för bara ett år sedan. Kanske var det barnen de sparkade?

Spotify - som eventuellt går med helårsvinst för första gången 2024 - efter 18 år.

Det firar Daniel Ek med att sälja, sälja, sälja sina aktier för miljarder - kanske är det barnen som köper dem?
Citera
2025-01-05, 04:48
Medlem
Helt rätt av Spotify. Några i tråden säger att vuxna behöver övervakas. Låter som en dålig rekrytering tycker jag.

Jag har jobbat hemifrån sen pandemins början. Har varit på kontoret ca 4ggr per år. Jag presterar 3ggr bättre hemma, när jag inte blir störd av frågvisa projekledare som vill ha förberedelsemöten för förberedelsemöten. Brutalt tidsslösande som tar kål på all energi och motivation.

Människor har olika behov. Introverta mår inte bättre av att tvingas delta på sociala aktiviteter, jag förstår inte varför folk verkar tro det. Låt dom jobba hemma om dom kan och vill. Nu är jag inte introvert men jag har inget behov av att umgås med mina kollegor. Jag har andra som jag hellre fikar och lunchar med.

Jag jobbar helst hemma då jag bryr mig om att göra ett bra jobb. Jag bor nära kontoret så det är knappt någon pendlingstid om jag skulle vilja vara där. Men jag blir för nedsinkad av störande medarbetare. Min chef är helnöjd med mitt arbete och det är ju det viktigaste.
Citera
2025-01-05, 05:19
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Då har ju dom kämpat gärnet och gjort sig förtjänt av två veckor ledigt. En som jobbar 20% sen sover och spelar datorspel 80% tycker jag inte gör sig förtjänt av det. Svårare än så är det inte

Så du menar att jag inte jobbar hårt?

Det är väl ingen som spelar datorspel 80% av dagarna det förstår du väl själv, det är ju bara flashback skitsnack. Och skulle man mot förmodan lyckas med det samtidigt som man gör sitt jobb är det väl bara att gratulera, är väl ingen skillnad på att sitta och döda tid 80% på kontoret eller göra det hemma.

Tror du en möbelsnickare eller bilmekaniker som fick möjlighet att jobba hemifrån i egen verkstad skulle kunna spela datorspel eller sova 80% av arbetsdagen utan att någon skulle märka det?
Senast redigerad av guderi 2025-01-05 kl. 05:30.
Citera
2025-01-05, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Så du menar att jag inte jobbar hårt?

Det är väl ingen som spelar datorspel 80% av dagarna det förstår du väl själv, det är ju bara flashback skitsnack.

Tror du en möbelsnickare eller bilmekaniker som fick möjlighet att jobba hemifrån i egen verkstad skulle kunna spela datorspel eller sova 80% av arbetsdagen utan att någon skulle märka det?

En möbelsnickare eller en bilmekaniker skulle inte kunna göra det. Men en rätt värdelös gärna kommunalt eller statligt anställd kontorsråtta - inga problem.

Som jag skrev förut - Spotify avskedade nästan en femtedel av sina anställda för ett år sedan. Men hemmaråttornas fest kommer väl att pågå ett tag till. Tills den tar slut.
Citera
2025-01-05, 05:41
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Stick ner i hålet, hemmaråtta.

Jobbar du statligt eller kommunalt förresten?

Jag jobbar privat för tillfället, men men skulle inte ha några problem att jobba statligt eller kommunalt, tyvärr så har de svårt att matcha mitt löneanspråk.
Citera
2025-01-05, 05:54
Medlem
Citat:
Jag jobbar privat för tillfället, men men skulle inte ha några problem att jobba statligt eller kommunalt, tyvärr så har de svårt att matcha mitt löneanspråk.

Jag tycker att du verkar vara en bra kandidat för att jobba kommunalt eller statligt.
Tills din bil går sönder. Eller ett vattenrör springer läck. Eller skorstenen behöver sotas. Eller någon ska torka din farmor i röven och vara snäll mot henne och kunna prata fint med henne och ge henne medicin och lugna henne.

Men du verkar mest vara du, du, du?
Citera
2025-01-05, 06:00
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Jag tycker att du verkar vara en bra kandidat för att jobba kommunalt eller statligt.
Tills din bil går sönder. Eller ett vattenrör springer läck. Eller skorstenen behöver sotas. Eller någon ska torka din farmor i röven och vara snäll mot henne och kunna prata fint med henne och ge henne medicin och lugna henne.

Men du verkar mest vara du, du, du?

Då kanske du ska tänka på vilka det är som ser till att du kan titta på tv på kvällen, att din gps fungerar, att du kan betala dina räkningar smidigt, att din moderna bil ens fungerar, att de maskiner som håller dig vid liv på sjukhuset fungerar, att du får din lön smidigt och enkelt, att du kan sitta och grina på flashback, att du kan resa till Thailand billigt och enkelt, att du beställa varor från hela världen med en enkel knapptryckning och få den levererad till dörren etc etc.

Jag kan laga min bil själv eller be en kompis göra det, samma med att laga vattenläckor eller sota skorstenen, vilket av ovanstående kan du göra själv?
Citera
2025-01-05, 06:13
Medlem
Citat:
Då kanske du ska tänka på vilka det är som ser till att du kan titta på tv på kvällen, att din gps fungerar, att du kan betala dina räkningar smidigt, att din moderna bil ens fungerar, att de maskiner som håller dig vid liv på sjukhuset fungerar, att du får din lön smidigt och enkelt, att du kan sitta och grina på flashback, att du kan resa till Thailand billigt och enkelt, att du beställa varor från hela världen med en enkel knapptryckning och få den levererad till dörren etc etc.

Jag kan laga min bil själv eller be en kompis göra det, samma med att laga vattenläckor eller sota skorstenen, vilket av ovanstående kan du göra själv?

Tråden handlar om att jobba hemifrån. Vilket många inte klarar av.
Fantastiskt för dig att du har kompisar som är både bilmekaniker, sotare och rörmokare.
Skulle du uppskatta att de jobbade hemifrån? Om de skulle hjälpa dig?
Hur skulle de ens kunna hjälpa dig då?
Programmerare - det kommer AI göra så mycket bättre än människor om bara några år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in