Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
Idag, 07:04
Medlem
Har du provat att byta miljö, helt? Blir du bättre eller sämre på sommaren, när du är utomlands?

Sen tänker jag att du kan ta en clarityn eller motsvarande några dagar. Om du nu har lite allergikänning mot nåt.
Citera
Idag, 12:34
Medlem
Knapptmyndigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Har du provat att byta miljö, helt? Blir du bättre eller sämre på sommaren, när du är utomlands?

Sen tänker jag att du kan ta en clarityn eller motsvarande några dagar. Om du nu har lite allergikänning mot nåt.

Ja, I jul var jag i Stockholm men hade fortsatt problem där. Kan vara så att min trigger fanns även hos mina släktingar. Om jag har en trigger. Kan också bara vara obehandlad astma som bröt ut..

Detta är så nytt för mig så inte haft detta innan 22 november, så vet inte hur det är på sommaren. Aldrig haft detta innan.

Ska se om kanske allergimedicin hjälper - är inte det samma som montelukast gör då?
Citera
Idag, 14:40
Medlem
Knapptmyndigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Alltså det beror på eftersom det är lite olika beroende på trigger. Att ta några inhalationer med spray efter att man åkt buss med någon som dränkt sig i Axe, ja, det går över ganska snabbt. Men det är ju svårare att "avlägsna" sig från kallt väder, förkylning eller stress. Då är det bara att gilla läget och öka dosen/frekvensen på medicineringen så länge det behövs. Oavsett om det är en vecka eller en månad.

Så det går bra att öka dosen mer än en vecka?
Finns det några biverkningar kopplat till hög dos kortison inhalerat?
Citera
Idag, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knapptmyndig
Så det går bra att öka dosen mer än en vecka?
Finns det några biverkningar kopplat till hög dos kortison inhalerat?

Jag har gjort allt i samråd med min läkare och det borde du också göra. "Om jag känner mig mer påverkad vid förkylning, kan jag öka dosen då? Och hur mycket?". Den dialogen ska du ha med din läkare, ingen här på forumet har din journal eller vet vad för vårdplan din läkare har för dig.

Har inte hört att det ska finnas några biverkningar på att inhalera kortison i rimlig mängd. Om jag minns rätt så är det främst kortison i tablettform som kan ha en massa biverkningar. Men åter igen; fråga din läkare om du är orolig.
Citera
Idag, 18:58
Medlem
Knapptmyndigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Jag har gjort allt i samråd med min läkare och det borde du också göra. "Om jag känner mig mer påverkad vid förkylning, kan jag öka dosen då? Och hur mycket?". Den dialogen ska du ha med din läkare, ingen här på forumet har din journal eller vet vad för vårdplan din läkare har för dig.

Har inte hört att det ska finnas några biverkningar på att inhalera kortison i rimlig mängd. Om jag minns rätt så är det främst kortison i tablettform som kan ha en massa biverkningar. Men åter igen; fråga din läkare om du är orolig.

Läkaren på vårdcentralen är mer inne på att jag är hypokondriker och behöver anti-depressiva
Så samråder med honom gör jag helst inte.
Citera
Idag, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knapptmyndig
Läkaren på vårdcentralen är mer inne på att jag är hypokondriker och behöver anti-depressiva
Så samråder med honom gör jag helst inte.

Då skulle jag försöka få remiss till en lung/allergienhet på sjukhuset.
Citera
Idag, 19:04
Medlem
Knapptmyndigs avatar
Nu bokat allergitest på Aleris Astmamottagning, tänker att det blir ordentligt gjort när det är privat.
Citera
Idag, 19:57
Medlem
Knapptmyndigs avatar
Uppdatering:

Luftfuktaren fungerar som en dröm.
Så behaglig luft i vardagsrummet, men om det hjälper astman eller om det är placebo / medicinerna som börjat verka / hyacinthen som är borta - vet jag inte.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in