• 2
  • 3
2025-01-07, 16:02
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Kan du hålla dig till ämnet?
- Eller har du insett att jag har rätt och du har fel?

Det är helt inom ämnet, meen inte hela inlägget som nu flyttats till korrekt delforum. Tack för mig.
Citera
2025-01-07, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det är helt inom ämnet, meen inte hela inlägget som nu flyttats till korrekt delforum. Tack för mig.

Resonera eller håll käften.
Du får en chans till.
Citera
2025-01-07, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Wi-Fi 6 med WPA3. Vad mer kan man enkelt göra som en vanlig användare?
Det beror ju på lite vad du menar med "vanlig",
Dom flesta är för lata för att sätta sig in i grunderna eller ens kolla enkla tutorials på youtube. Om det stämmer in på dig så finns det inget direkt jag kan rekommendera för dig mer än att använda kabel istället..

Annars koppla access till Mac adressen, gärna även till dess inteface.
Sen sätter du upp en enkel Wep key som fungerar som extra behörighet kontroll och kryptering.

Inte jätte säker lösning, en hyfsad hackare kan utan problem ta sig in, men det kräver lite arbete och dom flesta kommer nog gå på dina grannars nät istället.

Men för ett hemmanätverk skulle jag säga att det är tillräckligt.
Senast redigerad av HejFrans 2025-01-07 kl. 16:35.
Citera
2025-01-07, 16:52
Medlem
Utbildad nätverkstekniker samt jobbat x antal år inom koncern främst inom bygga nätverk för medel stora företag samt säkra dessa

Jag kan säga som så, för dig som hemma användare kan du göra x antal grejor för att säkra ditt nätverk. Dock tror jag inte din granne är så värst intresserad av dit nät.

Kan börja med att debunka vad jag läst i tråden, gällande att mac filtrering skulle höja säkerhet.Krånglar mest till det, Vi kan börja med om någon vill hacka ditt nätverk, så har personen ett speciellt nätverkskort som kopplas in, med det nätverkskorten kan personen ställa in gränssnittet i "monitor" mode vilket då han ser vilka klienter du har anslutna till din router. Han kan då spoofa mac addressen så han kan ansluta till nätverket också.

Gällande sårbarheten i WPA2 , "KRACK" så är den patchad för länge sedan. Har du din router med senaste firmware så kan du andas ut.

WPA2 är sårbara med så kallade deauth attacker dvs man skickar packet trådlöst som gör att dina enheter inte kan ansluta då. WPA3 så är detta åtgärdat och WPA3 krypterar management frames. Vilket är bra.

Ett starkt lösenord på dit wifi räcker , jag använder denna sida "GRC"slumpar fram ett 63 tecken långt lösenord. Lycka till och knäcka det, och även om någon kommer in så är nätverket segmenterat. Det får du läsa på själv om. Samt olika subnät till olika enheter. Brandväggen som satts upp med iptables droppar all trafik in och ut, utom tillåtna portar och trafik som jag ställer in. Det gäller också dns trafik som enbart får användas mot legitima dns, så som cloudflare. Rekommenderar köra DNS over TLS eller DNS over HTTPS.
Senast redigerad av topnotchG 2025-01-07 kl. 16:54.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in