2025-01-04, 12:19
Medlem
Jag vill DNA testa ett tyg med blodfläckar på, de är torkade. Det finns tre torkade fläckar och varje fläck är ungefär 0,5 cm stor.

Vart kan jag vända mig för att göra detta privat? Jag känner till att rättsmedicinalverket erbjuder DNA testning för privat bruk. Men det är väl mer i syfte att man DNA testar sig själv vid släktforskning och liknande? Detta är ju lite annorlunda. Jag vill testa det torkade blodet på tyget.
Citera
2025-01-04, 12:27
Medlem
Och varför vill du det? Det kan du nog glömma i vilket fall.
Citera
2025-01-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Och varför vill du det? Det kan du nog glömma i vilket fall.

Nog glömma?
Kan du något om detta?

Allt går om man är villig att betala.
Citera
2025-01-04, 13:03
Medlem
Vet inte om någon matchning mot befintliga dna registret tillåts som privat aktör eller ens något halvlegitimt bolag, nytt som gammalt.
Tveksamt, gdpr myndigheter etc du vet...
Citera
2025-01-04, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Vet inte om någon matchning mot befintliga dna registret tillåts som privat aktör eller ens något halvlegitimt bolag, nytt som gammalt.

Jag vill inre göra en sökning på dnat. Jag vill jämföra det med befintligt dna i form av mitt blod
Senast redigerad av Malapagos 2025-01-04 kl. 14:22.
Citera
2025-01-04, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Jag vill inre göra en sökning på dnat. Jag vill jämföra det med befintligt dna i form av mitt blod

Okej, så du vill se om det matchar ditt dna har jag förstått det rätt då?
Citera
2025-01-04, 14:25
Medlem
Citat:

Kan man inte köpa nåt dna kit och jämföra blodet själv? Se om det ger matchning
Citera
2025-01-04, 14:26
Medlem
Citat:
Okej, så du vill se om det matchar ditt dna har jag förstått det rätt då?

Ja. Mitt dna med det torkade dna. Finns det inga kit man kan köpa och göra det själv? Eller kan man skicka in det?
Citera
2025-01-04, 15:06
Medlem
Citat:
Ja. Mitt dna med det torkade dna. Finns det inga kit man kan köpa och göra det själv? Eller kan man skicka in det?

Du kan få reda på om det matchar eller inte, däremot att veta vem som det tillhör blir lite svårare om man ite har tillgång till systemet.
Men självklart för en summa fungerar säkerligen även det.

Enklast är väl att skicka in det på analys-screening och se om det blir träff eller inte.
Om det torkade är okontaminerat etc förstås.

Vad är poängen med det hela om man får fråga? Faderskapstest?
Citera
2025-01-04, 17:09
Medlem
Citat:
Jag vill DNA testa ett tyg med blodfläckar på, de är torkade. Det finns tre torkade fläckar och varje fläck är ungefär 0,5 cm stor.

Vart kan jag vända mig för att göra detta privat? Jag känner till att rättsmedicinalverket erbjuder DNA testning för privat bruk. Men det är väl mer i syfte att man DNA testar sig själv vid släktforskning och liknande? Detta är ju lite annorlunda. Jag vill testa det torkade blodet på tyget.

Vad för typ av "test" har du tänkt att göra, har du ens en uppfattning om det?
Citera
2025-01-07, 20:02
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:

Vad är poängen med det hela om man får fråga? Faderskapstest?
Det låter som att TS inte vill berätta att det är detta det handlar om.

Släktforskningsbolagen vill nog inte hjälpa till med sådant, men övertygar man sin mor eller far att identifiera sig istället för barnet vars dna skickas in så måste det vara svårt för dem att veta att folk bluffar med id och dna.

Det finns väll bättre sätt att juridiskt bestrida sitt faderskap?
Citera
2025-01-07, 20:16
Medlem
Citat:

https://pappatest.se/dna-tester/alternativt-dna-prov/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in