2025-01-04, 16:32
Medlem
SkattefriZons avatar
Hittar inte så mycket om det här på svenska.
Är intresserad av info om kvinnor som har det här och att det går att läsa på svenska.
Citera
2025-01-04, 16:44
Medlem
tilsammansnus avatar
Alla kvinnliga narcissister är covert narcissist.
Citera
2025-01-04, 17:42
Medlem
Den här är på svenska och är ganska bra.

https://youtu.be/TF3VcBFHkiY

Annars är den här, som är Ross Rosenberg's i särklass mest visade video, väldigt bra. Förvisso på engelska. Den beskriver EXAKT vad som hände mig, från att jag först upptäckte vad dold/sårbar narcissism är för något, började lära mig om det och stå upp för mig själv. Detta triggar då en reaktion hos narcissisten. Mindre än ett år senare var skilsmässopapprena påskrivna. Jag drabbades lindrigt tack vare en del omständigheter. Skicka PM om du vill veta mer.

https://youtu.be/3an9crV9feM
Citera
2025-01-23, 16:30
Medlem
Cadells avatar
Anti Narc är förbannat bra

https://www.youtube.com/@antinarc

Har själv levt med narcissister i hela mitt liv från 83 till 2023 då jag bad släkten dra åt helvete
Hela skiten var en röta på min "m*rs" (som var en covert-narc) sida och nu får de städa upp den skiten själva... Hahaha!!
Jag var den enda som gick i terapi och det är jag jävligt glad över idag
Även om livet är en kamp och att jag hatar att leva en stor del av tiden så har jag gett mig fan på att aldrig ge upp!
Jag vägrar gå under då jag kämpat alldeles för hårt nu.
Avgrunden är till för de som först grävde den åt mig... min föredetta s(l)äckt
Senast redigerad av Cadell 2025-01-23 kl. 16:35.
Citera
2025-01-24, 11:25
Medlem
Puttinavas avatar
Klara Leger: https://www.youtube.com/watch?v=_G_YBtOJiDA

Den dolda narcissisten är en riktigt brutal j*vel, rent ut sagt. Denna och den dolda/coverta psykopaten är de mest brutala av den mörka tetraden, skulle jag säga.

Det är killen/tjejen som kommer och "Buhu, det är så synd om mej för att mina arbetskollegor utnyttjar mig och är elaka, min chef är en p*ssy som inte borde arbeta som chef, mina föräldrar skiter i mig och min syster är dum i huvudet" Den när sig på att få en att blöda empati så att den ska kunna bete sig hur som helst för att det är ju så synd om den.

Extremt farliga individer som tar lång tid att upptäcka. Kan ta flera år innan man förstår vad det handlar om och då har man traumabundits och tagit rejäl psykologisk skada. De leker med sina offer som små dockor. Det här är killen/tjejen som kan stå med en kniv över dig när du sover, med ett flin på läpparna. Skulle du vakna heter det "Men..jag är ju så liten och svag..inte skulle jag.." Som små elaka demoner och skälet bakom narcissism är skador av prefrontala cortrex, främre gördelvindlingen, insula, amygdala, hippocampus samt den högra frontalloben som synes här: https://www.google.se/search?sca_esv...h=690&dpr=1.09

Det ligger alltså extrema hjärnskador bakom där man på PET ser att enorma områden inte lyser upp alls utan är döda så de här typerna vill du hålla dig långt ifrån. De kan få för sig precis vad som helst. Oftast föreligger även missbruk i form av narkotika och alkohol, porrberoende, matmissbruk (eller att de knappt äter alls för att de ska se magra ut och kunna vinna än mer empati) och perversioner.

På morgonen gillar de rosa, på kvällen "Det har jag aldrig sagt, jag gillar gult!" de är helt flytande i allt de tycker och har ingen direkt fixerad personlighet vilket är väldigt förvirrande för motparten då man inte får något grepp om vem de är och alltså aldrig vet vad man ska förhålla sig till.

Nivån av psykisk misshandel med en som dessa kan jag inte ens beskriva i ord. De kan driva en till självmord. Har du en av dessa i din närhet så klipp all kontakt omedelbart och är det på arbetet, låt chefen veta och i den mån du kan, håll dig så långt borta du bara kan. Minimera ALL kontakt!

De ställer till med intriger och skapar massiva problem på arbetsplatsen, jag känner till ett fall där chefen febrilt försökt avskeda personen i åratal men inte kan pga kontraktet så nu får hela personalstyrkan lida. Den dolda narcissisten har klängt sig fast då den vet den inte får arbete någon annanstans så nu har den slagit klorna i stället och kommer inte släppa greppet i första taget. Det hela är en enda lång mardröm. Ofta sprider de dålig stämning på arbetet då de ej klarar att arbeta i grupp.

Den bästa video i ämnet är Dr. Phils beskrivning som är klockren, mest troligt då hans far var en, synd du behöver en på svenska då man i sverige är dålig på dessa saker så vänta dig ingen hjälp från psykiatrin.

https://www.youtube.com/watch?v=tniMmQ3eATg

Även Sam Vaknin har gjort en mycket god video om den dolda psykopaten, tyvärr på engelska. https://www.youtube.com/watch?v=wBIQMSgnkbI
Senast redigerad av Puttinava 2025-01-24 kl. 11:29.
Citera
2025-01-27, 13:31
Medlem
KeligKapybaras avatar
Det behöver inte alls vara så det tar lång tid att upptäcka, eller att det är värre eller mer extremt än “den vanliga” varianten.

Jag undrar om det är vanligt att de hypermentaliserar? Att mentalisera innebär att läsa/känna av vad andra tycker/tänker i ett visst sammanhang. Är man dålig på att mentalisera så kan man antingen tolka allt bokstavligt (autism), eller så lägger man in sina egna känslor i tolkandet och övertolkar vad andra egentligen menar.
Citera
2025-01-27, 17:29
Medlem
st33rs avatar
Jag är lite nyfiken på hur etablerat de här begreppen är inom psykiatrin.

Det finns en uppsjö info på youtube med diverse självpåtagna narcissism-experter. Det är modeordet efter pykopat. Ofta sidor skrivna av kvinnor som handlar om ex. Är din man narcissist? Din chef? Ditt ex? osv.

Det finnns olika typer som listas osv. Men är detta verkligen vetenskapligt belagt?

Det verkar som det handlar om en uppsättning beteenden som kretsar kring psykisk misshandel och manipulerande beeteende. Men är verkligen dessa beteenden kopplat till just diagnosen narcissism? Är det inte bara toxiska beteenden som finns hos folk som är psykiskt störda på olika vis?
Citera
2025-01-28, 00:40
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag är lite nyfiken på hur etablerat de här begreppen är inom psykiatrin.

Det finns en uppsjö info på youtube med diverse självpåtagna narcissism-experter. Det är modeordet efter pykopat. Ofta sidor skrivna av kvinnor som handlar om ex. Är din man narcissist? Din chef? Ditt ex? osv.

Det finnns olika typer som listas osv. Men är detta verkligen vetenskapligt belagt?

Det verkar som det handlar om en uppsättning beteenden som kretsar kring psykisk misshandel och manipulerande beeteende. Men är verkligen dessa beteenden kopplat till just diagnosen narcissism? Är det inte bara toxiska beteenden som finns hos folk som är psykiskt störda på olika vis?
Jag hade samma åsikt som dig. Jag såg det bara som ett skällsord.
En dag skapade jag en tråd i relations eller familjeforumet där jag beskrev ett bråk med en närstående. Det kom fler svar där varje svar var dummare än det föregående fram till ett svar med bara en länk. Det var en kortfattad sida om narcissism samt länkar till andra diagnoser som ofta går hand i hand. Den länken gav mig de sista pusselbitarna för mig att läka.
Det visade sig att jag haft två narcissister i mitt liv i 30 år.
Sidan som länkades till var i princip en sammanfattning av dessa två människor och efter mer läsning är de båda av Covertypen vilket gjorde att jag inte kunde be dem att fara åt helvete. Svårt att be sin fru och sedan sitt barn att fara åt helvete bara för att de är sjuka och då blir man själv ett svin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in