Igår, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xarotz
Det är det som är oroande.

Bara ett prov ifall mitt svar KAN publiceras
Citera
Igår, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granitvitstark
Ännu en skitunge i 764 som attackerar försvarslösa. Tröttsamt. Namn på denne?

Relaterade trådar till ämnet, dvs gruppen 764:
(FB) Stockholm: Knivattack på man i Hässelby - upplagt på Telegram (2024-09-11) (om Slain764, och grupperna NLM + 764)
(FB) Tonåring från Umeå drivande i hemlig pedofilgrupp på Discord (om Chai764)
(FB) Den satanistiska sekten 764 (allmän tråd om 764-gruppen)

Hittade detta på twitter (med film);
https://x.com/nainoz726/status/1875625854564495748
https://x.com/neid_good13/status/1876024704517222461
https://x.com/FRIENDnocrat/status/1876018716976308238 ev. bild på "njae 764" med snapchatfilter

GM som denna tråd handlar om verkar kalla sig "njae" eller njae764. Oklart om detta är en ny svensk medlem i gruppen eller om det är en wannabe copycat? Kan iaf inte se GMs nick dyka upp i deras gamla medlemslista från 2024-08-12 (där kan ni se övriga svenskarna: Chai och Slain):
https://vkmedia.imgix.net/R5bJrtXUUS...ompress&w=1077

Verkar stå i media att GM är 'BLOND', men om bilden på länken ovan visar GM så ser han ju inte skitsvensk ut direkt - snarare fejkblonda slingor i uppenbart jävligt mörkt hår. Så jävla 'SVT' att medvetet förvilla genom att skriva att han är blond...
Citera
Igår, 23:12
Medlem
Artiklar i BT:

https://www.bt.se/2025-01-04/kvinna-overfallen-under-hundpromenad-minderarig-misstankt-for-mordforsok/

Kvinna överfallen under hundpromenad – minderårig misstänkt för mordförsök

Händelsen inträffade under sena lördagseftermiddagen, när en kvinna var ute och gick med sin hund. Plötsligt blev hon överfallen bakifrån av en ung kille som slog henne hårt i ryggen, uppger polisen.
Kvinnan hade själv lyckats ta sig hem och en anhörig slog larm. När kvinnan fördes till sjukhus var hon vaken och talbar, enligt polisen. Ambulanspersonal upptäckte sår på kvinnans rygg och polisen misstänker att gärningsmannen använt något vasst föremål när han slagit kvinnan i ryggen. – Vi är där med mycket resurser och letar efter en gärningsman, berättade polisens presstalesperson Thomas Fuxborg, i ett tidigt skede. Polispatruller var under lördagskvällen på plats i området och knackade dörr.
När BT:s fotograf, Johan Valkonen, befann sig på Trandared syntes poliser röra sig vid Trandaredsskolan. – Det är hundförare på plats också, säger Johan Valkonen. Vid 20.30-tiden berättade polisens presstalesperson att flera patruller var kvar i området. – Helikoptern skulle vi också haft där, men den kunde inte lyfta på grund av vädret, säger Thomas Fuxborg. Under söndagsmorgonen meddelade polisen att en minderårig person hämtats in till förhör, och nu är misstänkt för mordförsök. Förundersökningen leds av åklagare och på grund av den misstänktes låga ålder, har sociala myndigheter underrättats och kopplats in. – Som jag förstår det vårdas kvinnan fortsatt på sjukhus, säger polisens presstalesperson Jens Andersson. Polisen har stärkt sin närvaro i området, i trygghetsskapande syfte. Under helgen är det en jouråklagare som leder ärendet. Kommunikationschefen på Åklagarmyndigheten, Karin Rosander, har inte mycket information att ge i nuläget. – Jag pratade med jouråklagaren på förmiddagen. Det stämmer att en person under 15 år är misstänkt. Det finns ingen frihetsberövad i ärendet. Det är den information jag har.

https://www.bt.se/2025-01-05/efter-dramat-pa-trandared-klart-det-satter-sig-i-bakhuvudet/

Efter dramat på Trandared: ”Klart det sätter sig i bakhuvudet”

Efter lördagskvällens omfattande polisinsats tycktes lugnet har återvänt till Trandared på söndagsförmiddagen. Det snöar lätt och några barn åker pulka i utkanten av området där lördagens överfall skedde. I en korsning en bit bort står en polisbil med motorn igång. – Vi är här i trygghetsskapande och brottsförebyggande syfte, säger Johan som är polisassistent. På frågan om det är någon som kommit fram och pratat om lördagens drama blir svaret nej. Men pratas gör det – i busskuren, i gathörnen och under promenaden som många är ute på. – Det känns som en konstig och förstås kuslig händelse. Vanligtvis brukar jag gå vägen genom skogen där överfallet skedde, men i dag väljer jag att gå utmed vägarna, säger Jenny Persson, 44. Hon har bott på Trandared hela sitt liv och känner sig i grunden trygg där. – Absolut, det är ett jättebra område normalt sett, men den här händelsen sticker förstås ut och får en att bli lite fundersam, säger hon. Jenny har också observerat polisbilen som står en bit bort. – Det är bra att polisen är här och patrullerar då och då, men just nu kanske det inte spelar så stor roll. Det har ju redan hänt. Upp för backen kommer Christer Andersson, 68, och hunden Charlie knatande. –Jag såg kameran, så jag anar vad du vill prata om, säger han och fortsätter: – Det där som hände var ju verkligen inget trevligt. Det är klart att en sådan händelse sätter sig i bakhuvudet, i synnerhet när man ska ut med hunden i det aktuella området, säger Christer Andersson som brukar vara hundvakt åt Charlie. Men på det stora hela är han inte orolig. Christer Andersson har bott på Trandared i 20 år och trivs. – Här är vanligtvis lugnt och skönt och jag känner mig inte särskilt bekymrad. Det som hände känns lite udda, man vet ju ingenting om vad som kan ligga bakom, funderar han. Heidi Pihkala, 41, väntar på bussen och får vetskap om mordförsöket via BT.
– Oj då, det visste jag inte. Jag jobbade sent på lördagen och gick och la mig när jag kom hem. När jag kom var det lika lugnt som det brukar vara, säger Heidi som flyttade till Trandared i höstas. – Jag trivs bra, det är lugnt och det finns det jag behöver. Det räcker för mig, säger hon. Mordförsöket utspelades sent på lördagseftermiddagen då en kvinna i 55-årsåldern till synes oprovocerat överfölls bakifrån när hon var ute med hunden. Dramat utspelades i ett område i närheten av Trandaredskolan och Trandaredsgårdens förskola i Borås, ett område där boende brukar röra sig. I samband med överfallet ska kvinnan ha stuckits med ett vasst föremål i ryggen och får vård på sjukhus för sina skador. En minderårig person under 15 år tros ligga bakom dådet. Han misstänks för mordförsök.

https://www.bt.se/2025-01-06/attacken-pa-trandared-filmades-och-spreds-pa-sociala-medier/

Attacken på Trandared filmades och spreds på sociala medier

Det var sent på lördagseftermiddagen som en kvinna var ute och gick med sin hund på Trandared i Borås. Helt oprovocerat blev hon plötsligt överfallen bakifrån av en ung pojke som slog henne hårt i ryggen. Kvinnan lyckades på egen hand ta sig hem, och en anhörig kunde slå larm. I samband med överfallet ska kvinnan ha stuckits med ett vasst föremål, och fick vårdas på sjukhus för sina skador. BT har sökt Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg där kvinnan vårdas, men pressjouren vill inte kommentera skadeläget. En person under 15 år tros ligga bakom dådet, och händelsen utreds nu av polis som mordförsök alternativt grov misshandel. Pojken ska även ha filmat attacken själv mot kvinnan, det var SVT Nyheter först med att rapportera om. Ett filmklipp, som BT har tagit del av och som har spridits på sociala medier, visar hur en maskerad person, håller i en mindre kniv, och närmar sig en person. SVT Nyheter har jämfört platsen för dådet och miljön som syns i filmklippet och rapporterar att delar av filmklippet kommer från Trandared. Enligt SVT Nyheter har klippet som spridits på sociala medier postats i en Discordserver som samlar människor med rasistiska övertygelser. I klippet finns en textruta där det står ”Stab your back” (hugga dig i ryggen). I bakgrunden spelas en rasistisk låt och SVT har även tagit del av skärmdumpar från meddelanden som antas ha skickat mellan användare och den misstänkta gärningspersonen. Även artiklar från Borås Tidning har delats. I klippet syns även flera skärmdumpar på hur den förmodade gärningspersonen några timmar innan dådet skriver med en annan användare, om hur han ska gå tillväga. På sin profilbild har den förmodade gärningsmannen ett emblem för en rysk högerextremistisk organisation, och symbolerna för den nazistiska kamporganisationen SS. Attacken kan ha inspirerats av den pojke som knivhuggit två personer och överfallit minst sex andra personer i Hässelby i Stockholm under förra året, enligt SVT. Alla attacker filmades av pojken och lades upp på en chattapp. I chattkonversationen om händelsen på Trandared har den förmodade gärningsmannen skrivit: ”Ska jag göra som Slain och springa och hugga och sen dra därifrån, eller ska jag slutföra det”. ”Slain” är smeknamnet som pojken i Hässelby har använt sig av. Utredningen av attacken på Trandared leds för tillfället av en jourhavande åklagare, och Åklagarmyndigheten är förtegna om uppgifterna om klippet som sprids på sociala medier. – Åklagaren kan inte kommentera om huruvida det har filmats eller inte, sa Karin Rosander, kommunikationschef på Åklagarmyndigheten till BT under söndagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in