2005-09-12, 11:57
Medlem
kyusss avatar
Är det inte så att man som anställd kan känna ett visst behov av att ta ut lite extra förmåner, utan att arbetsgivaren vet om det? Jag skulle tro att detta fenomen är extremt förekommande, särskilt på arbetsplatser där man känner låg moral och skyldighet gentemot verksamheten (känna sig sviken, ouppmärksammad, ha låg lön etc.) och där risken att upptäckas är obefintlig. Som exempel kan jag dra mitt f.d. jobb som supporttekniker/hjälphora vid ett telekombolag. Under bara åtta månaders arbete innan jag tröttnade och sade upp mig, fick jag med mig:

- En mobiltelefon, ny i kartong
- Fyra stora, buntar A4*
- En trackball-mus
- En licencierad Windows 2000
- Åtskilliga lådor choklad
- En stor väska med företagets namn

Utöver det arbetade jag på timme, varav personalansvarige alltid skulle ha in en timrapport varje månad. Denna fyllde jag alltid i med några extra timmar, inte minst då företaget satte mig på distansjobb att skapa adresslistor och annat skit hemifrån. Förmodligen fick de betala dubbelt upp från den tid jag lade ner.

Jag kan intyga att jag aldrig upplevt minsta lilla ångest över min smutsiga bakgrund. Ärligt talat, de förtjänade det! Med sådan skitchef jag hade, liksom den ouppskattning de visade, blev slutmatchen 1-1. Och publiken jublade!

Vilka är era erfarenheter av att sno prylar av materiellt värde från ert arbete? Varför gör ni det och har ni mått dåligt av det?

*Edit. Har visst lärt mig ett nytt ord idag
Citera
2005-09-12, 11:59
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
- Fyra ark A4
Shit, otroligt att företaget inte gick i konkurs när dom uppdagade denna stöld

Klart man tar med sig saker från jobbet, speciellt när sakerna inte kommer saknas.
Kontorsmaterial är väl nästan att betrakta som löneförmån.
Att stjäla större grejer är väl däremot dumdristigt.
Citera
2005-09-12, 12:00
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Shit, otroligt att företaget inte gick i konkurs när dom uppdagade denna stöld

Klart man tar med sig saker från jobbet, speciellt när sakerna inte kommer saknas.
Kontorsmaterial är väl nästan att betrakta som löneförmån.
Att stjäla större grejer är väl däremot dumdristigt.
Är ett ark inte ett sånt där stort med fyra, fem 100-pack i? I så fall menade jag ett fyra stycken sådana, stora klumpar
Citera
2005-09-12, 12:02
Medlem
SpiderJerusalems avatar
1 ark=1 papper.

Jag har varit så fantastiskt ärlig och fin, så jag tvivlar på att jag fått med mig mer än en eller annan penna- av misstag.

Efter vårt chefsbyte är det dock inte utan att man funderar på det. Paragrafryttande arsel.
Citera
2005-09-12, 12:03
Bannlyst
Nja jag vill inte kalla det stulit, men jag har placerat en massa kontorsmaterial på en kollegas rum en gång så att det såg ut som han tänkt bära med sig det hem. Han fick inte sparken men chefens ögon på sig trots att han nekade
Han slutade 6 månader senare.
Citera
2005-09-12, 12:08
Medlem
Har tagit 1st buntband
Citera
2005-09-12, 12:11
Medlem
LadyTieras avatar
Nej, det enda jag någonsin tagit var för ett par år sedan, en tvål.

detta för att de var otrevliga, nästintill sextrackasserande och ohederliga.

Inget från mina andra arbetsplatser, skulle aldrig falla mig in.
Citera
2005-09-12, 12:53
Medlem
bigMajks avatar
"Lånat" hem lite verktyg på obestämd tid. Men å andra sidan har jag gjort samma sak åt andra hållet också, d.v.s. lånat ut mina privata verktyg till jobbet.
Citera
2005-09-12, 13:44
Medlem
Mr Coffees avatar
Jag stjäl inte från jobbet, tänker inte göra det heller. Känns inte som min grej. Dessutom är det väl inte värt risken?
Citera
2005-09-12, 15:24
Medlem
Jag har aldrig stulit det minsta lilla från jobbet. Förutom att jag fått med mig några pennor hem, men det var av misstag.
Citera
2005-09-12, 15:26
Bannlyst
Pennor och tejp och dyligt tar väl alla?
Tror dock inte jag skulle börja stjäla mobiler och sånt.
Citera
2005-09-12, 15:28
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrez
Pennor och tejp och dyligt tar väl alla?
Tror dock inte jag skulle börja stjäla mobiler och sånt.
Nej? jag gör faktiskt inte det....använder tom min egen penna på jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in