Är det inte så att man som anställd kan känna ett visst behov av att ta ut lite extra förmåner, utan att arbetsgivaren vet om det? Jag skulle tro att detta fenomen är extremt förekommande, särskilt på arbetsplatser där man känner låg moral och skyldighet gentemot verksamheten (känna sig sviken, ouppmärksammad, ha låg lön etc.) och där risken att upptäckas är obefintlig. Som exempel kan jag dra mitt f.d. jobb som supporttekniker/hjälphora vid ett telekombolag. Under bara åtta månaders arbete innan jag tröttnade och sade upp mig, fick jag med mig:
- En mobiltelefon, ny i kartong
- Fyra stora, buntar A4*
- En trackball-mus
- En licencierad Windows 2000
- Åtskilliga lådor choklad
- En stor väska med företagets namn
Utöver det arbetade jag på timme, varav personalansvarige alltid skulle ha in en timrapport varje månad. Denna fyllde jag alltid i med några extra timmar, inte minst då företaget satte mig på distansjobb att skapa adresslistor och annat skit hemifrån. Förmodligen fick de betala dubbelt upp från den tid jag lade ner.
Jag kan intyga att jag aldrig upplevt minsta lilla ångest över min smutsiga bakgrund. Ärligt talat, de förtjänade det! Med sådan skitchef jag hade, liksom den ouppskattning de visade, blev slutmatchen 1-1. Och publiken jublade!
Vilka är era erfarenheter av att sno prylar av materiellt värde från ert arbete? Varför gör ni det och har ni mått dåligt av det?
*Edit. Har visst lärt mig ett nytt ord idag